۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • لزوم نجات دریاچه ارومیه در میان کمترین تنش های اجتماعی

لزوم نجات دریاچه ارومیه در میان کمترین تنش های اجتماعی

  • ۲۶ آبان ۱۳۹۳
  • ۳۱۸ بازدید
  • ۰

نجات دریاچه ارومیه باید کمترین تنش های اجتماعی و اقتصادی را بدنبال داشته باشد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از پایگا خبری تحلیلی ندای ارومیـــه، مهندس سعادت در جلسه مشترک شورای اداری استان و ستاد احیای دریاچه ارومیه که عصر (شنبه) با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن آمفی تئاتر استانداری برگزار شد با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه دغدغه همه مردم و مسئولان است، افزود: تمام مدیران و مسئولان بر احیای دریاچه ارومیه تاکید دارند و تنها بر روی روش های اجرایی و برنامه های احیای این دریاچه اختلاف نظر و سلیقه هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: در این که باید دریاچه ارومیه احیا شود و به تراز اکولوژیک خود برگردد هیچ تردیدی وجود ندارد اما باید طوری برنامه ریزی شود که برنامه نجات دریاچه ارومیه، کمترین تنش های اجتماعی و اقتصادی را بدنبال داشته باشد.

استاندار آذربایجان‌غربی بر استفاده از روش‌های نوین علمی در احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: اجرای الگوی توسعه کشاورزی پایدار و تغییر الگوهای آبیاری از سنتی به مدرن در اراضی کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه با هدف مدیریت بهینه منابع آب از اساسی ترین عوامل و اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه است که با کمک و همراهی مردم و جوامع محلی اجرا می‌شود.

سعادت همچنین ابراز امیدواری کرد با حمایت های شخص رئیس جمهور و تدبیر دولت یازدهم و همچنین تلاش های ستاد احیای دریاچه ارومیه، برنامه ها و اهداف پیش بینی شده در خصوص نجات این دریاچه به سرمنزل مقصود برسد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه سنتی بودن بخش کشاورزی در آذربایجان غربی را از جمله مشکلات این استان عنوان کرد و افزود: در طول سالیان گذشته، محوریت توسعه استان همواره بر پایه کشاورزی تعریف شده بود که این امر غفلت از سایر پتانسیل ها و ظرفیت های استان مانند مرزی بودن و ظرفیت تجارت مرزی را به دنبال داشته است و لازم است در جهت شکوفایی این ظرفیت ها، برنامه ریزی های لازم انجام گیرد.

سعادت به پایین بودن شاخص های توسعه یافتگی آذربایجان غربی در مقایسه با سایر استان ها نیز اشاره کرد و گفت: استان آذربایجان غربی جزو ۸ استان کمتر توسعه یافته کشور است و از لحاظ شاخص هایی مانند سلامت، درآمد سرانه، آموزش و صنعت وضعیت نامناسبی دارد که رفع و جبران این عقب ماندگی ها نیازمند عنایت ویژه دولت و همت مسئولان استانی است.

وی به اجرای ۵ قانون برنامه توسعه در کشور هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه در این پنج برنامه، مشکل عدم توازن و توسعه میان استان ها مرتفع نشده و لازم است در تدوین قانون برنامه ششم توسعه، تخصیص اعتبارات بر اساس میزان توسعه یافتگی و محرومیت استان ها انجام گیرد تا بتوان طی این برنامه، شکاف توسعه میان استان ها را به حداقل رساند.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود به اجرای راهبرد مدیریت بدون پول در استان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح تعریض و بهسازی جاده سه راهی خوی تا بازرگان بطول ۱۴۰ کیلومتر، اجرای جاده کمربندی در پیرانشهر تا مرز تمرچین برای سهولت در تردد کامیون ها و تکمیل جاده ارومیه به سمت مهاباد بطول ۴۰ کیلومتر از عمده ترین طرح های عمرانی استان است که با راهبرد مدیریت بدون پول توسط پیمانکاران مربوطه در حال اجراست و سعی داریم در سایر حوزه ها نیز این راهکار را بکار گیریم.

سعادت همچنین احداث مناطق ویژه اقتصادی در حوضه دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرار داد و خواستار حمایت مالی دولت از این طرح ها در جهت ایجاد زیربناهای اشتغال جایگزین کشاورزی سنتی در منطقه شد.

وی ادامه داد: امیدواریم زیرساخت های احداث شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در استان که کلیات آن مورد موافقت قرار گرفته مورد تصویب دولت نیز قرار گیرد تا بتوانیم شاهد حرکت های خوبی در مسیر رونق و توسعه اقتصادی استان باشیم.

استاندار آذربایجان غربی در بخش پایانی سخنان خود خواستار تخصیص اعتبار برای تجهیز دانشکده داروسازی ارومیه، احداث سرای ورزشکاران، تکمیل تالار فرهنگی ارومیه، توسعه پارک علم و فن آوری، اتمام عملیات احداث ۴ ورزشگاه در حال احداث استان، رونق بخش گردشگری، تکمیل عملیات انسداد نوار مرزی، تجهیز بیمارستان امید، تکمیل زیرساخت های مرز رازی، اتمام پروژه راه آهن نقده به ارومیه، ساماندهی و توسعه حوزه های علمیه و همچنین احداث پارک موزه دفاع مقدس شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین