۹ فروردین ۱۴۰۳

لباس های میلیونی کُردی

  • ۲۴ آذر ۱۳۹۴
  • ۱۲۳۱ بازدید
  • ۱

شاید تا بحال به بازار لباس های کردی در منطقه خود رفته باشید ،‌اولین چیزی که نظر انسان را به خود جلب می کند قیمت بالای این لباس هاست.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل سیوانا نیوز،شاید تا کنون به بازار لباس های کردی سر زده باشید ، این روزها علاوه بر زیبایی فوق العاده این لباس ها چیزی که بیشتر از همه نظر انسان را به خود جلب می کند قیمت های میلیونی لباس های کردی است .

لباس هایی که روزی در همه جا پوشیده می شدند ،‌این روزها فقط پوشیدنشان مختص مراسمات عروسی و جشن و… شده است و عمومیت خود را در سطح جامعه از دست داده اند .

می توان گفت لباس زنان کردی به خاطره اینکه تجملات بسیار زیادی وارد بطن آن شده است ، تبدیل شده است به لباس زنان پولدار کُرد آن هم در مراسمات و جشن ها.
به تازگی هم شاهد این مسئله هستیم که خیاط های کُرد با الگو قرار دادن مدلهایی که از عراق بر می دارند متاسفانه لباس های خانم های کرد را به سمت مدل های غربی سوق می دهند.
۱_۳۲۶۷۷۳

لباس زن کرد که از اصیل ترین ، زیباترین ، پوشیده ترین لباس های زنان دنیا است بارها در مراسمات گوناگون جوایزی را بدست آورده است ، اما این روزها تجمل گرایی و استفاده بیش از اندازه ی سنگ های قیمتی در تزئین این لباس ها باعث بالا رفتن قیمت آنها شده است به طوری که اگر بخواهید یک لباس زنانه کردی را خریداری کنید باید حداقل ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنید که این قیمت ها تا بالای دو میلیون تومان هم ادامه دارد.
و این گرانی قیمت ها باعث خواهد شد ،‌خانم هایی که دوست دارند این لباس ها را بپوشند ،‌اما وضع مالی خوبی ندارند ، بدون میل قلبی به سمت لباس های دیگر بروند و نتوانند لباس اصیل کردی را تهیه و بر تن کنند ، این مسئله اگر این گونه پیش رود باعث خواهد شد لباس کردی عمومیت خود را از دست دهد و مختص عروسی ها و جشن ها شود آن هم برای چند ساعت یا حداکثر چند روز.

این لباس ها که متاسفانه از پارچه های پاکستانی وهندی تهیه می شود باید با سیاست های حمایتی تماما در داخل تولید شود تا قیمت تمام شده ی آن پایین بیاید تا تمام زنان کُرد بتوانند به راحتی لباس دلخواهشان را ازبازار تهیه کنند ،‌هم اکنون در بازار قیمت هر متر پارچه ای که لباس کردی از آن دوخته می شود از ۲۰۰ هزار تومان آغاز می شود و این یعنی گرانی لباس دوخته شده.

لباس آقایان هم زیاد مناسب نیست مثلا یک دست کامل لباس کردی مردانه از ۳۰۰ هزار تومان شروع می شود و تا ۵۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد.

با توجه به این مطلب که لباس کردی در میان صنایع دستی مناطق کُرد نشین از محصولات پر فروش صنایع دستی محسوب می شود باید سیاستی در پیش گرفته شود تا قیمت این لباس ها پایین بیاید وگرنه این فروش خوب در سال های آتی می تواند جایش را به رکود دهد.

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. با سلام من زیاد موافق نظر شما نیستم شما نظرتون رو تعمیم دادین رو همه چیز یعنی چی لباس کردی قیمت بالایی داره و مختص جشن و عروسیه؟پارچه لباس کوردی داریم متری ۲۵هزار تومن پارچه هم داریم قواره ای ۲میلیون و اندی و این قیمت هم به خاطر کیفیت و سنگ و سایر متعلقات هست و گران بودنش هم منطقیست پارچه تماما سنگکاری شدست به حدی که گاهی وزنش تا چند کیلو هم میرسه بانوان کرد از لباس های گرانقیمت برای مراسمات و از لباسهای متوسط و ارزان قیمت به صورت عمومی استفاده میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *