۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • قطب‌نمای پ‌ک‌ک به کجا اشاره می‌کند؟یک کارشناس امنیتی «چرخش» آن به داخل عراق را در عین پایبندی به ممنوعیت آن رد نمی‌کند

قطب‌نمای پ‌ک‌ک به کجا اشاره می‌کند؟یک کارشناس امنیتی «چرخش» آن به داخل عراق را در عین پایبندی به ممنوعیت آن رد نمی‌کند

  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
  • ۹۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: گروه تروریستی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) چندین دهه است که مناطق مرزی عراق با ترکیه را به عنوان مکان‌هایی برای فعالیت‌های خود به ویژه فعالیت‌های مسلحانه در نظر گرفته است. عراق اخیراً با آن برخورد کرده است و آن را سازمانی ممنوعه می‌داند. در همکاری با طرف ترکیه‌ای که آمده است. در نتیجه فشار آنکارا بر بغداد، ممکن است به تغییر نسبی در مسیر گروه کارگران کردستان منجر شود. درگیری و برخی از فعالیت های این سازمان ممنوعه در داخل عراق است.

به گفته ناظران امنیتی، توافق با ترکیه برای محدود کردن و پایان دادن به نقش پ.ک.ک ممکن است پس از سفر آتی اردوغان به بغداد آشکارتر شود.

سرمد البیاتی کارشناس امنیتی توضیح داد: توافقنامه امضا شده بین عراق و ترکیه علاوه بر سفر پیش بینی شده رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به بغداد در پایان ماه آوریل، در چارچوب معامله است با پ ک ک به عنوان یک گروه ممنوعه.

وی افزود: طرف ترکیه ای توافق با عراق را به پرونده های دیگری مانند آب و غیره مرتبط می کند و از سوی دیگر عراق نیز به دنبال خلاصی از این موضوع است و ممکن است اقدامات دیگری با طرف ترکیه انجام شود.

وی توضیح داد: روابط پ‌ک‌ک با اربیل بسیار بد است و خواستار آن نیست، چرا که مشکلاتی را ایجاد می‌کند و علاوه بر ترکیه، به منطقه و دولت فدرال آسیب می‌زند.

این کارشناس امنیتی با اشاره به اینکه این گروه تروریستی برای برجسته کردن قدرت خود این‌جا و آنجا نمایش‌هایی می‌دهد جای تعجب ندارد، خاطرنشان کرد: در نهایت یک گروه مسلح است و بازوی نظامی دارد.

وی ادامه داد: «انتظار می‌رود پ.ک.ک برای وادار کردن و متقاعد کردن دولت منطقه ای و دولت فدرال به لغو تصمیم ممنوعیت اقدام کند و با وجود این، من معتقدم که توافق با طرف ترکیه به مسیر خود ادامه خواهد داد و پ.ک.ک ممنوع خواهد ماند و شاید عراق اجازه عملیات نظامی در مقیاس وسیع را در داخل خاک خود علیه این گروه تروریستی بدهد.”

در چند روز گذشته اطلاعاتی مبنی بر دست داشتن گروه تروریستی کارگران کردستان و گروه های نزدیک به آن در آتش زدن بازارهای عمومی در مناطق اقلیم کردستان فاش شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین