۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قربانیان جنگ احزاب در اقلیم کردستان

  • ۲۱ مهر ۱۳۹۴
  • ۳۳۴ بازدید
  • ۰

در روزهای اخیر تجمعات اعتراضی در اقلیم کردستان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و ادامه اختلافات سیاسی احزاب بر سر مسائلی از جمله ریاست اقلیم کردستان در شهرهای مختلف اقلیم کردستان در سراسر منطقه سبز برگزار شد. بیشتر این اعتراضات به خشونت کشیده شد و تاکنون ۷ نفر از شهروندان کشته و بیش از چند صد نفر مجروح شده‌اند. در شهرهایی که اعتراضات در آن به مرگ معترضان منجر شد، شهر قلعه دزه(قلادزه) سه نفر و کلار ۲نفر و سلیمانیه هم ۲ نفر بود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کورد پاریز ،در حالی هر روز تعداد کشته شدگان و مجروحان اعتراضات مردمی در اقلیم کردستان افزوده می‌شود. مقامات حزب دموکرات کردستان عراق و جنبش تغییر یکدیگر را سبب قتل شهروندان در جریان اعتراضات اخیر اقلیم کردستان می‌دانند.

جوتیار گیلانی عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان (پارتی)، هاوسر پشدری عضو شورای استان سلیمانیه از جنبش تغییر (گوران) را مسئول حوادث اخیر در شهر «قلعه دیزه» دانست و اعلام کرد که علیه وی دعوی قضایی مطرح خواهد کرد.

سیروان عبدالله نماینده حزب دمکرات کردستان در مجلس عراق: جنبش تغییر، اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی مسئول هرج و مرج در اقلیم کردستان هستند. دولت فدرال مسئول تأخیر در پرداخت حقوق کارمندان و پرداخت نکردن سهم بودجه اقلیم است، لذا بغداد – اربیل باید هرچه زودتر راه‌حل‌هایی برای حفظ امنیت اقلیم کردستان بیابند

شیرین رضا عضو فراکسیون جنبش تغییر (گوران) در مجلس نمایندگان عراق، بارزانی و حزب دمکرات مسئول کشته‌ شدن تظاهرکنندگان دانست. دولت‌های اقلیم کردستان و فدرال تاکنون به راه‌حل‌هایی برای بحران‌های خود دست نیافته‌اند و کارمندان کُرد مدت بیش از ۴ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و همین مسائل به مهاجرت جوانان و خانواده‌ها به اروپا انجامیده است. حزب دمکرات کردستان همچنان برای انتخاب مجدد مسعود بارزانی از سوی مردم برای تصدی منصب ریاست اقلیم کردستان پافشاری می‌کند و جنبش تغییر و دیگر احزاب کردستانی با انتخاب رئیس اقلیم از سوی مردم مخالف‌اند و بر ضرورت انتخاب از سوی پارلمان تاکید می‌کنند، لذا مسعود بارزانی، حزب او و خانواده‌اش مسئول برهم خوردن اوضاع و به‌وجودآمدن بحران‌های سیاسی در اقلیم که بر زندگی شهروندان کُرد بسیار تأثیرگذار گذاشته، هستند. در اقلیم کردستان باید نظام دمکراتیک پارلمانی به‌جای نظام ریاستی برقرار شود و اختیارات رئیس اقلیم کردستان محدود گردد. علت تظاهرات کنونی در اقلیم کردستان فشارهای روانی و عدم پرداخت حقوق کارمندان و لاینحل ماندن مسئله ریاست اقلیم کردستان است.

عرفات کرم نماینده حزب دمکرات کردستان(پارتی) در مجلس عراق، احزاب معارض کردستانی را به خصومت شخصی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان متهم کرد. احزاب معارض کردستانی تنها دارای خصومت شخصی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان هستند و با منصب وی هیچ مشکلی ندارند. بارزانی اقلیم کردستان را از بحران های مالی و مشکلاتی که با آن ها روبرو است، نجات داده است. اکنون در برابر دو گزینه یعنی رئیس آن یا باید منتخب پارلمان باشد یا مردم، رئیس منتخب مردم بیشترین قدرت و صلاحیت را در مقایسه با رئیس منتخب پارلمان خواهد داشت.

امین بکر نماینده استان سلیمانیه در مجلس عراق از نیروهای امنیتی کُرد خواست به آزادی بیان احترام بگذارند و با تظاهرات کنندگان کاری نداشته باشند. تظاهرات در اقلیم کردستان در اعتراض به عدم دریافت حقوق سه‌ماهه گذشته کارمندان و امتناع بغداد- اربیل از حل مسئله مطالبات مالی اقلیم کردستان صورت گرفته است. نیروهای امنیتی فشارهایی را علیه تظاهرات کنندگان اعمال می‌کنند، لذا من از این نیروها می‌خواهم به حقوق تظاهرات کنندگان و آزادی بیان احترام بگذارند.

مسعود حیدر رستم نماینده جنبش تغییر (گوران) در مجلس عراق : احزاب کردستانی ازجمله جنبش تغییر نامزدهایی را برای تصدی منصب ریاست اقلیم کردستان تعیین کرده‌اند و همچنان برای حل بحران ریاست اقلیم به برگزاری نشست‌های خود ادامه خواهند داد. اختلافات بین پنج حزب کردستانی در خصوص شیوه انتخاب ریاست اقلیم کردستان و اختیارات او همچنان در حال گسترش است. در نشست اخیر چهار حزب کردستانی (جنبش تغییر، اتحادیە میهنی، اتحاد اسلامی و جماعت اسلامی کردستان) نام تعدادی از نامزدها برای تصدی منصب ریاست اقلیم کردستان مطرح شد.

هاوسر هوشیار محمد، نماینده جنبش تغییر در شورای استانی سلیمانیه به رویترز گفت: عوامل حزب دموکرات کردستان به سوی تظاهرکنندگان آتش گشودند.

اما حمید قلادزه ایی، عضو شاخه حزب دموکرات در شهر قلعه دزه در گفتگو با رویترز گفت: حزب دموکرات مسئول مرگ شهروند معترض این شهر نیست و تیراندازی از سوی عوامل این حزب نبوده است.
در همین رابطه مسئولین پارتی و تلویزون روداوو در مصاحبه با مسئولین یکیتی دخالت نیروهای پ ک ک و پژاک در این حرکت ها اعتراضی و حمله به مقرهای پارتی مطرح نمودند که عضو رهبری یکیتی اعلام نمود که ما نه پ ک ک و نه پژاک و نه حزب دیگر کوردستانی را بیرون از نقشه کوردستان نمی‌دانیم و تا به حال به ما گزارشی در این رابطه مخابره نشده است. وی گفت به جای متهم کردن دیگران ما باید به خواسته مدنی مردم جواب بدهیم.
در این شرایط احزاب در قدرت که سالها فقط جیب های خود و خانواده و افراد هوادار حزبی خود را پر کرده‌اند به جای اینکه به خواسته‌های به حق مردم جواب دهند با گلوله به خاطر ساختمانهای حزبی و قدرت خود جواب می‌دهند.

ده‌ها نفر از اهالی شهر قلعه‌دیزه در استان سلیمانیه عصر روز جمعه (۱۷ مهر/۹ اکتبر) در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق کارمندان اقلیم کردستان تظاهرات کرده و تعدادی از آن‌ها مقر حزب دمکرات کردستان را به آتش کشیدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین