۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • فواد علیکو: هیچ توجیهی برای مسلح ماندن پ.ک.ک وجود ندارد

فواد علیکو: هیچ توجیهی برای مسلح ماندن پ.ک.ک وجود ندارد

  • ۱۷ دی ۱۴۰۲
  • ۶۸ بازدید
  • ۰

یکی از فعالان کرد سوریه امروز یکشنبه تأیید کرد که در سیاست گروه تروریستس کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) تناقض فاحشی وجود دارد، زیرا آنها از یک سو در ترکیه فعالیت سیاسی دموکراتیک انجام می‌دهند و از سوی دیگر مبارزه مسلحانه با ترکیه را از کردستان عراق و سوریه انجام می دهند و با اشاره به اینکه شهروندان اقلیم کردستان و سوریه روزانه بهای سنگینی از جان و مال برای درگیری پ ک ک با ترکیه می پردازند.

به گزارش انجمن بی‌تاوان، فواد علیکو، یکی از اعضای کمیته سیاسی حزب یکیتی کردستان سوریه گفت: برای همه کسانی که سیاست رهبران پ.ک.ک را دنبال می کنند روشن شده است که تناقض آشکاری در این سیاست وجود دارد، زیرا از یک سو آنها کار سیاسی دموکراتیک را در ترکیه انجام می دهند و در پارلمان ترکیه و انتخابات شهرداری شرکت می کنند و حتی ریاست جمهوری، و آنها اکنون بیش از ۶۵ نماینده پارلمان دارند، و HDP یک حزب دارای مجوز قانونی است که کار خود را با آزادی کامل انجام می دهد. از سوی دیگر، از کردستان عراق و سوریه بدون شلیک گلوله در میدان اصلی خود به مبارزه مسلحانه علیه ترکیه می پردازند.

وی افزود: «این پارادوکس عجیب را در هیچ جنبش آزادی‌بخشی در جهان که در کشوری که دشمن می‌داند، فعالیت سیاسی دموکراتیک انجام دهد و همزمان از جغرافیای کشورهای دیگر با آن مبارزه نظامی کند، پیدا نکردیم. جای تاسف است که بگوییم پیامدهای این سیاست مستقیماً در مسئله کردستان منعکس شده است.» عراق و سوریه و جغرافیای آنها به عرصه درگیری بین ترکیه و PKK تبدیل شده است.

وی افزود: شهروندان کردستان هر روز بهای سنگینی را برای درگیری پ‌ک‌ک و ترکیه از نظر جانی و مالی و تخریب زیرساخت‌ها می‌پردازند به نحوی که تداوم زندگی عادی را به‌ویژه در کردستان سوریه تحت تأثیر قرار می‌دهد که در این شرایط منجر به مهاجرت و آوارگی بیشتر می شود.»

علیکو توضیح داد: «با توجه به آنچه ذکر کردم، هیچ توجیهی برای پ.ک.ک برای حمل سلاح نمی یابم، به ویژه اینکه در سال ۱۹۷۸ پیشنهاد تأسیس خود را کاملاً رها کرد (آزادسازی و اتحاد کردستان و این فقط از طریق مبارزه مسلحانه امکان پذیر است)، اما پس از دستگیری اوجالان در سال ۱۹۹۹، آنها به طور کامل از این بیانیه صرف نظر کردند.

علیکو در پایان سخنان خود گفت: پ‌ک‌ک باید سلاح‌های خود را رها کند، زیرا در این مرحله دیگر فایده‌ای ندارد و از دخالت در امور اقلیم کردستان دست بردارد، همچنین باید از دخالت در امور کردهای سوریه دست بردارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین