۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • فقط ۶۰ تا ۸۰ کُرد عراقی در صفوف داعش باقی مانده اند

فقط ۶۰ تا ۸۰ کُرد عراقی در صفوف داعش باقی مانده اند

  • ۲۸ آذر ۱۳۹۴
  • ۲۸۹ بازدید
  • ۰

یکی از مسئولین وزارت اوقاف و امور دینی اقلیم کردستان اطلاعات و آمار جدیدی را از میزان حضور کُردهای عراقی در صفوف داعش اعلام کرده و گفت که شمار بسیاری از این افراد از داعش جدا شده و در حال حاضر فقط ۶۰ الی ۸۰ کُرد عراقی در صفوف داعش باقی مانده اند و اغلب این افراد نیز بە دلیل هراس از مجازات و برخورد نیروهای امنیتی و مردم اقلیم از داعش جدا نشدەاند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس: مریوان نقشبندی مسئول امور ارتباطات وزارت اوقاف دولت اقلیم کردستان که فعالیت های بسیاری رادرخصوص امور مربوط به کُردهای عراق که بە داعش ملحق شدەاند، آخرین آمار مربوط به کُردهایی را که طی سالهای ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۴ به داعش ملحق شدەاند، اعلام کرد.
در حالی که بیشتر مقامات اقلیم کردستان اعلام کرده بودند که تاکنون ۵۰۰ تن از کُردهای عراق جذب داعش شده اند مریوان نقشبندی می گوید که در سال جاری میلادی فقط ۳ تن از جوانان ساکن کرکوک به داعش ملحق شده اند.
– فقط ۶۰ الی ۸۰ کُرد عراقی در صفوف داعش هستند
مریوان نقشبندی با اشاره به اینکه تعدادی از کُردهای ترکیه و ایران نیز به داعش ملحق شده اند، گفت از مجموع ۵۰۰ کُرد داعشی، ۲۶۰ تن از آنان کشته شده و ۱۸ تن توسط داعش اعدام شده اند، چرا که داعش به نیروهای کُرد خود اعتماد ندارند و با این احتمال که آنان نیروهای نفوذی پیشمرگ و نهادهای امنیتی اقلیم باشند، اجازه دسترسی آنان به پست های بالای داعش و اطلاعات مهم این گروه را نمی دهد.
وی افزود که در حال حاضر شمار بسیاری از این کُردها از صفوف داعش جدا شده اند و تنها ۶۰ یا ۸۰ تن از آنان در گروه داعش باقی مانده اند.
– جدا شدن ۱۵۰ تن از کُردها از داعش و بازگشت به اقلیم
در حالی که رسانه های جهان از ارتباطات قوی اعضای داعش با هواداران این گروه در اروپا و تلاش شهروندان اروپایی برای رسیدن به دولت سیاهی که تبدیل به تهدیدی علیه بشریت شده سخن می گویند؛ وضعیت در اقلیم کردستان کاملاً متفاوت است.
مریوان نقشبندی ضمن تأکید بر اینکه روند جذب نیروی داعش از کُردها، کاملاً کاهش یافته و به حداقل رسیده گفت از میان کسانی که جذب این گروه تروریستی شده بودند ۱۵۰ تن به اقلیم کردستان و نزد خانواده و بستگان خود بازگشته اند.
از سویی دیگر وستا رسول از فرماندهان نیروی پیشمرگ در محور کرکوک نیز جدا شدن کُردهای عراقی از صفوف داعش و تسلیم شدن آنان به نیروی پیشمرگ را تأیید کرده و افزود: بسیاری از این افراد به دلیل هراسی که از تبعات ملحق شدن خود به داعش و عواقب قانونی آن دارند خود را در میان عشایر منطقه پنهان کرده و سپس توسط نیروهای امنیتی شناسایی شدەاند.
وی هم چنین گفت که بسیاری از کسانی که در گروه داعش باقی مانده اند به دلیل اینکه در کشتارهای این گروه دست داشته اند از بازگشت و جدا شدن از داعش هراس داشته و یا در بازگشت خود را به عنوان دیگری معرفی می کنند، اما آنان نیز در هر حال شناسایی می شوند.
– کمترین میزان جذب نیروی داعش از دهوک بوده است
مریوان نقشبندی بدون اشاره به اینکه بیشترین میزان جذب نیروی داعش از کدام استان اقلیم کردستان بوده اعلام کرد: کمترین میزان جذب نیروی این گروه از استان بوده و فقط دو نفر از این استان به داعش ملحق شدند کە البتە پس از مدتی کشته شده اند.
وی تصریح کرد که از همه مناطق اقلیم کردستان افرادی به این گروه ملحق شده اند.
این مقام وزارت اوقاف همچنین گفت این وزارتخانه به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری از اشاعه تفکرات افراطی داعشی، کنترل و سرپرستی مدارس مذهبی اقلیم را بە وزارت آموزش و پرورش اقلیم واگذار کردە و گفت یکی دیگر از راهکارها نیز توجیه و آموزش روحانیون و علمای مذهبی بوده است.
یکی از کُردهای ملحق شده به داعش از جمله ملا شوان که روحانی یکی از مساجد اقلیم در روستایی از توابع اربیل بود مرتباً در ویدئوهای داعش نیروهای پیشمرگ و دولت اقلیم را تهدید کرده و بر وفاداری خود به داعش تأکید کرده و در سر بریدن شماری از پیشمرگ های کُرد اسیر دست داعش نیز مستقیماً نقش داشت.
این عنصر داعشی طی عملیات اطلاعاتی نیروهای امنیتی اقلیم کردستان و با پشتیبانی هوایی جنگنده های ائتلاف شناسایی و کشته شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین