۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • فؤاد حسین: ترکیه و پ.ک.ک، باید خاک عراق را ترک کنند

فؤاد حسین: ترکیه و پ.ک.ک، باید خاک عراق را ترک کنند

  • ۲ مرداد ۱۴۰۱
  • ۱۷۶ بازدید
  • ۰

ترکیه و گروه تروریستی «پ. ک. ک» باید خاک عراق را ترک و مشکلاتشان را در کشور خودشان حل کنند.

به گزارش انجمن بی تاوان،  وزیر امور خارجه عراق تأکید کرد ترکیه و نیرو‌های گروه تروریستی “پ. ک. ک” هر دو باید خاک عراق را ترک و مشکلاتشان را خارج از مرز‌های این کشور حل کنند.
“فؤاد حسین” در مصاحبه اختصاصی با این شبکه در تشریح جزئیات حمله اخیر ترکیه به یک تفریحگاه کوهستانی در استان دهوک در شمال عراق گفت: در حمله توپخانه‌ای اخیر به شمال عراق ۹ نفر شهید و ۳۱ نفر زخمی شدند. در این حمله، چهار گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری به محل مورد نظر اصابت کرده است. گزارش‌ها و تحقیقات کارشناسان نظامی از محل حادثه، تجهیزات جنگی به کار رفته و موقعیت جغرافیایی محل اصابت گلوله توپ‌ها تأیید می‌کند که ترکیه عامل این حمله بوده است. ترکیه تاکنون به صورت رسمی از ما برای تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره این حادثه هیچ درخواستی نکرده است.
وی ادامه داد: عراق به سوی جنگ نخواهد رفت و نیازی به این گزینه ندارد و باوری هم به جنگ ندارد. ما معتقدیم روابط با ترکیه باید سالم و براساس احترام متقابل به خاک و ملت‌های دو کشور باشد، اما در خصوص حمله اخیر ما تدابیر دیپلماتیک را اتخاذ خواهیم کرد و برای شکایت در شورای امنیت تلاش خواهیم کرد و این روند را آغاز کرده ایم. ما در این خصوص هر چه در توان مان باشد را در عرصه سیاسی به کار خواهیم گرفت.
فؤاد حسین تصریح کرد: عراق، سوریه نیست. تلاشی در جریان است تا عراق را به سوریه تبدیل کند، ولی این گونه نیست و ترکیه باید سیاست خود را تغییر دهد. عراق خواهان روابط خوب با ترکیه از طریق مذاکره است. اما روابط خوب این گونه شکل نمی‌گیرد که ترکیه هرگاه بخواهد وارد خاک عراق شود و در آن عملیات انجام دهد.
وی اظهار داشت: پ. ک. ک بر‌ای ترکیه و در واقع برای عراق نیز مشکل ایجاد کرده است. عراق نمی‌پذیرد که پ. ک. ک از خاک منطقه کردستان علیه ترکیه استفاده کند، اما این مشکل با حمله نظامی ترکیه حل نخواهد شد چرا که این حملات به زیان عراق مردم غیرنظامی در منطقه کردستان عراق است و در اغلب موارد، حملات ترکیه مواضعی را هدف قرار می‌دهد که اصلا ارتباطی با “پ. ک. ک” ندارد. طبق اطلاعات ما “پ. ک. ک” در محل‌هایی که هدف حملات ترکیه قرار گرفته حضور نداشته است ما اعلام می‌کنیم که هم ترکیه و هم پ. ک. ک باید خاک عراق را ترک کنند. اختلافات ترکیه و پ. ک. ک خارج از مرز‌های عراق است و نباید به داخل خاک عراق کشیده شود. آنکارا باید برای این مشکل راه حلی پیدا کند تا این مشکل به بحران بین ترکیه و عراق تبدیل نشود.
وزیر خارجه عراق تأکید کرد: عراق ضعیف نیست و از حمایت کشور‌های زیادی در جهان برخوردار است، ولی عراق نمی‌خواهد به سوی تنش پیش برود. هیچ راهکار نظامی برای حل بحران‌های عراق با ترکیه و هیچ کشور دیگر همسایه وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ گونه توافق امنیتی بین عراق و ترکیه وجود ندارد و این توافقنامه به سال ۱۹۸۴ بر می‌گردد که بین طارق عزیز وزیر خارجه وقت عراق و همتای ترکیه‌ای او امضا شده است. عراق ۵۰ سال با خود و دیگران در جنگ بوده است و ما خواهان متوقف شدن این روند هستیم، اما کشور‌های همسایه نباید این مسئله را نقطه ضعف عراق بدانند. همه کشور‌های منطقه و کشور‌های اسلامی و غربی با ما پس از حمله اخیر تماس گرفته و از ما اعلام حمایت کرده اند. ترکیه پس از این حمله تاکنون هیچ توضیح یا یادداشت عذرخواهی و حتی پیام تسلیت رسمی به ما ارائه نداده است. ما سفیر ترکیه را فرا خواندیم. مطالبات دولت عراق، خواسته‌های مردم عراق است و مردم و پارلمان عراق موضع تندی در این خصوص اتخاذ کرده اند که به حق است. ترکیه باید از این مواضع مطلع باشد و پیام آن را دریافت کند. حمله اخیر ترکیه دیدگاه افکار عمومی را درباره این کشور تغییر داده و موضع مردم عراق در قبال ترکیه قبل و بعد از این حمله تفاوت زیادی دارد. ترکیه دم از مقابله با پ. ک. ک می‌زند، ولی مردم غیرنظامی را هدف قرار داده است. در عین حال بار دیگر تأکید می‌کنیم که پ. ک. ک حق ندارد در داخل خاک عراق بماند و از خاک عراق برای عملیات نظامی خود استفاده کند. ترکیه نیز نباید مشکل خود را با “پ. ک. ک” در داخل خاک عراق حل کند.
فؤاد حسین در پایان درباره تحولات داخلی سیاسی عراق گفت: ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات برای تعیین ریاست جمهوری به توافق برسند. به نظر ما این توافق حاصل خواهد شد. تاکنون “برهم صالح” و “ریبر احمد” تنها نامزد‌های حزب دموکرات کردستان برای ریاست جمهوری عراق هستند. اگر دولت تشکیل نشود به معنای این است که دولت فعلی ادامه به کار خواهد داد و این دولت، دولت پیشبرد امور است که از اختیارات محدودی برخوردار بوده و تداوم این روند به زیان عراق است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین