۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • عراق و ترکیه به دنبال توافق در مورد تامین آب و عملیات ضد پ.ک.ک هستند

عراق و ترکیه به دنبال توافق در مورد تامین آب و عملیات ضد پ.ک.ک هستند

  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
  • ۱۱۳ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : بنا بر گزارش ها، عراق و ترکیه در حال کار برای تمدید قرارداد قبلی هستند که چندین موضوع کلیدی از جمله تامین آب و عملیات ضد پ ک ک را در بر می گیرد. یکی از جنبه های اساسی این توافق شامل شرط ترکیه برای عراق برای اجازه حمله به گروه تروریستی کارگران کردستان (PKK) در ازای آزادسازی آب است.

عراق در حال حاضر با بحران شدید آب مواجه است و پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال ۲۰۴۰، این کشور ممکن است دو رودخانه اصلی خود را نداشته باشد. برای رسیدگی به این موضوع، یکی از عناصر توافق پیشنهادی مستلزم تامین آب اضافی ترکیه برای رودخانه‌های دجله و فرات است که در بخش‌های مختلف عراق با کمبود و کاهش مواجه هستند.

منابع رسانه ای گفته اند که دولت فدرال عراق منتظر سفر هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه است که قرار است در هفته های پایانی ماه اوت برای نهایی کردن توافق با ترکیه در زمان تصدی حیدر العبادی، نخست وزیر سابق، انجام شود.

توافق اولیه که در دوره عبادی امضا شد، به ترکیه اجازه می داد در ازای رهاسازی آب از رودخانه های دجله و فرات، عملیاتی علیه پ.ک.ک در منطقه قندیل اقلیم کردستان انجام دهد. ترکیه بار دیگر از دولت جدید عراق خواسته است تا در ازای اطمینان از بازگشت آب به عراق، مرزهای خود را در برابر جنگجویان پ.ک.ک ایمن کند.

در آن زمان، جاسم محمد جعفر، نماینده سابق عراقی نزدیک به عبادی، موافقت دولت عراق با عملیات ضد پ‌ک‌ک ترکیه را تأیید کرد و گفت: «دولت عراق با ترکیه برای جنگ با گروه تروریستی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق موافقت می‌کند و برای این منظور به ترکیه اجازه داده تا برای حمله به پ ک ک وارد خاک عراق شود.

اخیراً در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی درباره همکاری های اقتصادی، تقویت مرزها و اخراج گروه های تروریستی از مرزهای مشترک گفتگو کردند. رهبران همچنین بر اشتراک آب و همکاری در تجارت، سرمایه گذاری و پروژه های زیربنایی تاکید کردند.

اردوغان بار دیگر بر تعهد ترکیه به حذف حضور پ ک ک در اقلیم کردستان و عراق تاکید کرد.

خلیل ابراهیم، استاد دانشگاه صلاح الدین، خاطرنشان کرد که ترکیه در طول تاریخ از کنترل آب های دجله و فرات به عنوان یک اهرم سیاسی در منطقه استفاده کرده است. پروژه های سدسازی ترکیه بر روی این رودخانه ها نگرانی هایی را در مورد پیامدهای بالقوه زیست محیطی برای کشورهای همسایه ایجاد کرده است.

ابراهیم خاطرنشان کرد که ترکیه از آب به عنوان فشار سیاسی استفاده کرد، مانند فشار بر سوریه برای بیرون راندن عبدالله اوجالان در سال ۲۰۱۱٫ ساخت سدهای بزرگ توسط ترکیه نیز مستقیماً بر منابع آبی عراق تأثیر گذاشته است و در صورت عدم مدیریت ترکیه منجر به ایجاد نگرانی از کمبود آب در عراق می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین