۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صلاح الدین دمیرتاش: حکومت موقت کشور را به جنگ کشانده است/ تحولات اخیر در ترکیه کودتا است

صلاح الدین دمیرتاش: حکومت موقت کشور را به جنگ کشانده است/ تحولات اخیر در ترکیه کودتا است

  • ۷ مهر ۱۳۹۴
  • ۱۷۹ بازدید
  • ۰
حکومت موقت کشور را وارد جنگ کرده است. AKP حاکم سیستم سیاسی کشور شده و وزرا اهمیت خود را از دست داده اند و تصمیم گیرنده تنها کاخ ریاست جمهوری است. سم این تحولات کودتا است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری دوغان، صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که در شهر لورکوزن آلمان سخنرانی می کرد، در اظهاراتی با انتقاد شدید از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عنوان کرد: نتایجی که حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ به دست آورد از جانب کاخ ریاست جمهوری یک نتیجه تصادفی و اشتباه تلقی شده است. دولت ترکیه تصورش این است که حزب دموکراتیک خلق ها ۱۳ درصد آراء را اشتباهی کسب کرده است. نمی توانند تصور کنند که ۶ میلیون مظلوم در ترکیه با اتحاد و برادری به HDPرای داده باشند. زیرا در نظر رجب طیب اردوغان ملت به معنی کسانی هستند که در مقابل او زانو زده باشند، بقیه مردمان از نظر او حتی انسان هم نیستند. اتحاد ۶ میلیون نفر زیر چتر حزب دموکراتیک خلق ها و کسب ۱۳ درصد آرای انتخابات رویاهای دیکتاتوری در ترکیه را نقش بر آب کرد، به همین خاطر کاخ ریاست جمهوری ترکیه در تلاش است تا با یک کودتا نتایج انتخابات را بی اثر کنند.
رئیس مشترک HDP تصریح کرد: از ۷ ژوئن ۲۰۱۵ به بعد قانون اساسی به کلی در کشور فراموش شده است. دولت نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه را به رسمیت نمی شناسد. حکومت موقت کشور را به جنگ کشانده است. ۷۰۰ مقام بلند پایه دولتی – حکومتی در کشور تغییر کرده اند و در سیستم اداری کشور حزب عدالت و توسعه (AKP) حاکمیت مطلق پیدا کرده است. اسم این تحولات کودتا است. پارلمان از کار افتاده است، وزراء اهمیت خود را از دست داده و حکومت تنها شکلی از خود را حفظ کرده است. به غیر از کاخ ریاست جمهوری هیچ مقام تصمیم گیرنده ای در ترکیه وجود ندارد.
وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ در یک شرایط بسیار ناعادلانه و نابرابر برگزار شد. HDP در معرض انواع فشارها و تهدیدات قرار گرفته بود اگر آن انتخابات در یک شرایط برابر برگزار شده بود HDP تا ۲۰ درصد آراء را نیز می توانست کسب کند. ما دارای آن پتانسیل هستیم. ولی در ۱۷۶ منطقه به ما حمله شد. با این که در آن دوران جنگی نبود و ترکیه در دوران آتش بس به سر می برد باز هم برای به درگیری کشاندن HDP هر کاری کردند. بمبگذاری ها، دستگیری ها، حملات مسلحانه و … تمام فرمانداری ها و سیستم اداری کشور به نفع AKP عمل کرد. صدها تریلیونی را که به صورت مخفیانه از بودجه دریافت کرده بودند خرج کردند. سیستم قضایی کشور در اختیار آنان بود. ما در چنین شرایط نابرابری به مبارزه پرداختیم. ساختمان حزبمان به آتش کشیده شد. محل کار کردها در غرب کشور به آتش کشیده شد و این کارها را با نام حزبی صلح طلب انجام دادند. حزبی که به بهانه نابودی کامل کوه قندیل دست به کشتار زده است حزب میهن پرست ملی گرا نام گرفته، و حزبی که خواهان صلح است حزب خائن به وطن.
دمیرتاش خاطرنشان کرد: از زمانی که HDP تصمیم گرفت به صورت حزبی در انتخابات حضور پیدا کند، اردوغان ما را خائن به وطن معرفی کرد. تمام تلاش آنان زیر حدنصاب نگه داشتن HDP است. زیرا آنان نیز مشاهده می کنند که HDP در حال بزرگ شدن و قوی تر شدن است. ما به عنوان یک جایگزین برای حاکمیت، با پیروی از یک سیستم دموکراتیک به سوی آنکارا در حرکت هستیم.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین