۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  •   آتیلا کایا معاون MHP: دلیل درگیری ها در ترکیه شکست AKP در مناطق کردنشین است/ حکومت در حال مجازات کردها است

  آتیلا کایا معاون MHP: دلیل درگیری ها در ترکیه شکست AKP در مناطق کردنشین است/ حکومت در حال مجازات کردها است

  • ۷ مهر ۱۳۹۴
  • ۳۶۰ بازدید
  • ۰

دلیل شروع درگیری ها در ترکیه به خصوص در مناطق کردنشین کشور راه پیدا کردن HDP به پارلمان ترکیه بود. با راه یافتن HDP به پارلمان AKP نتوانست حکومت تک حزبی تشکیل دهد. به همین خاطر حکومت مردم شرق و جنوب شرق کشور را مجازات می کند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه زمان، آتیلا کایا، معاون حزب حرکت ملی ترکیه در اظهاراتی عنوان کرده است: تنها دوره ای که از ۱۳ سال حاکمیت حزب عدالت و توسعه در کشور می توان به عنوان دوران مثبت یاد کرد؛ عملیاتی بود که علیه اعضای شورای رهبری پ.ک.ک در داخل کشور صورت دادند. نقطه اساسی ۱۳ سال حاکمیت حزب عدالت و توسعه که می توان از آن به عنوان نقطه عطف حکومت ترکیه نیز یاد کرد حادثه اولودره (روبوسکی) بود. من عضو کمیسیون بررسی حادثه اولودره هستم تنها چیزی که مشخص است این است که بر اساس اطلاعات غلطی که داده شده بود قاچاقچیان بمباران شدند. این اطلاعات از داخل داده شده است و یا از خارج مشخص نیست. از حادثه اولودره به بعد فضا در منطقه کردنشین ترکیه تغییر پیدا کرد. از آن تاریخ به بعد حکومت و دولت ترکیه از عملیات علیه پ.ک.ک منصرف شده و روند مذاکرات صلح را آغاز کردند.
وی افزود: مذاکراتی که سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) با پ.ک.ک در اسلو آغاز کرد در واقع آغاز یک روند تصفیه در داخل حکومت ترکیه بود که در آن افرادی که مخالف با پ.ک.ک عمل کرده بودند از مقام های خود کنار گذاشته شدند. برکناری ادریس نعیم شاهین، وزیر سابق کشور ترکیه در همین راستا بود. در واقع حکومت ترکیه روند مذاکرات صلح را برای گرفتن چراغ سبز از کردها برای تغییر سیستم حکومتداری کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری آغاز کرده بود و زمانی که متوجه شد این انتظارات جامه عمل نخواهد پوشید روند مذاکرات را نیز به پایان رساند.
کایا در ادامه سخنان خود تاکید کرد: دلیل شروع درگیری ها در ترکیه به خصوص در مناطق کردنشین کشور راه پیدا کردن حزب دموکراتیک خلق ها به پارلمان ترکیه بود. حزب عدالت و توسعه مشاهده کرد که حزب دموکراتیک خلق ها با حضور حزبی در انتخابات پارلمان ترکیه در مقایسه با زمانی که با نمایندگان مستقل در انتخابات شرکت می کرد، از مناطق کردنشین ترکیه ۲۳ نماینده بیشتر کسب کرده است، و این مسئله مساوی بود با عدم حاکمیت تک جانبه حزب عدالت و توسعه در کشور. حزب عدالت و توسعه تنها به این خاطر در حال مجازات مردم شرق و جنوب شرق ترکیه است.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین