۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صالح مسلم: بحران سوریه بدون حل مسئله کُردهای آن پایان نمی یابد/روسیه مانع حمله ترکیه به سوریه است

صالح مسلم: بحران سوریه بدون حل مسئله کُردهای آن پایان نمی یابد/روسیه مانع حمله ترکیه به سوریه است

  • ۱۲ مهر ۱۳۹۴
  • ۱۹۶ بازدید
  • ۰

رهبر مشترک حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه می گوید در آینده سوریه باید نظام خودمختاری دموکراتیک مورد نظر کردها مورد پذیرش قرار گیرد در غیر این صورت بحران سوریه حل نخواهد شد. وی معتقد است روسیه و دیگر قدرتهای بزرگ مانع ورود نظامی ترکیه به سوریه می شوند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :صالح مسلم، رهبر مشترک PYD در مصاحبه با سایت المانیتور به پرسشهای مختلف از جمله درباره دخالت نظامی روسیه در سوریه، سیاست ترکیه در قبال سوریه و موضع کردها درباره آینده سوریه پاسخ داده است.
وی درباره حضور نظامی روسیه در سوریه می گوید ما در کنار هر کسی که با داعش بجنگد، خواهیم جنگید و در کنار هرکسی که با داعش بجنگد خواهیم ایستاد.
رهبر مشترک حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه درباره تاکید روسیه بر باقی ماندن بشار اسد در قدرت افزود: روسیه از همان ابتدا در کنار بشار اسد بود.این مسئله ای جداگانه است. نظر ما متفاوت است ما می گوییم ماندن بشار اسد مانند گذشته نخواهد بود. ممکن است وی در طی دوران انتقال و دیالوگ میان طرفهای درگیر در قدرت باقی بماند اما در دراز مدت به نظر نمی رسد بیشتر مردم ادامه رهبری وی را بپذیرند.
وی درباره این که آیا روسیه می تواند دستاورد کردهای سوریه را تضمین کند، گفت: ما در طول سه سال گذشته با روسیه رابطه داشته ایم ما به روسیه و مسکو رفت وآمد داریم. نه دولت سوریه باقی می ماند و نه ما به گذشته باز می گردیم.کردها یک واقعیت هستند و ما می توانیم از خود در برابر دولت و دیگران دفاع کنیم. اگر راه حلی برای بحران سوریه پیدا شود باید حقوق کردها و دیگر قومیتها و مذاهب را به رسمیت بشناسد و این امر را می توان تحت نظر سازمان ملل به دست آورد. باید خودمختاری دموکراتیک ما شامل کانتونهای سه گانه به رسمیت شناخته شود در غیر این صورت به مبارزه خود ادامه می دهیم. اگر مسئله کُردهای سوریه حل نشود، مسئله سوریه حل نخواهد شد. ما خواستهای خاصی داریم و آن ایجاد یک سیستم است. هر راه حلی که اینها را رد کند ناصواب است و به درد نخواهد نخورد.
صالح مسلم درباره توانایی کردهای سوریه در مقابله با داعش بدون حمایت آمریکا گفت: ممکن است تلفات بیشتری بدهیم ولی قادر به مقاومت خواهیم بود بیش از همه به وفاداری مردم خود ایمان داریم و مطمئنیم در این باره حق با ما است.
رییس مشترک حزب PYD درباره بمباران مواضع جبهه النصره و الشامی از سوی روسیه در کنار حمله به داعش و واکنش آمریکا به آن گفت: من فکر نمی کنم آمریکا مخالفت کند زیرا النصره و الشامی هم تفاوتی با داعش ندارند آنها سازمانهای تروریستی هستند و تفکر رادیکالی دارند. جبهه النصره در لیست گروههای تروریستی آمریکا قرار دارد. درباره الشامی مطمئن نیستم اما آنها می دانند که الشامی چه کسانی هستند. هیچ مرزی و هیچ تفاوتی میان این سه گروه وجود ندارد. اما اگر اینها بیرون رانده شوند آنچه از اپوزیسیون باقی می ماند و اکنون ضعیف هستند- شامل آنهایی که در کنار ما می جنگند- تقویت خواهند شد.
وی درباره این که ممکن است دخالت روسیه طرفین را به میز مذاکره هدایت کند، گفت: بازگشت به میز گفتگوها به نظر سخت می آید. این برنامه که توسط استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل تهیه شد، بیشتر اوقات مورد حمایت روسیه بوده است. اما جبهه مخالف شامل قطر، عربستان و ترکیه مخالف آن هستند. اگر آمریکا می خواهد به سوی حل بحران قدم بردارد باید فشارهایی بر این جبهه وارد کند. در هر صورت اگر توافقی میان روسیه وآمریکا نبود، روسیه از این طریق دخالت نمی کرد.
صالح مسلم درباره تاثیر دخالت روسیه بر سیاست ترکیه در قبال سوریه گفت: سیاست ترکیه در باره سوریه کاملا شکست خورده است. دو سال پیش با یکی از مقامات روسیه گفتگو می کردم وی از من پرسید کُردها از چه چیزی بیشتر می ترسند؟ من گفتم: از احتمال وارد شدن ترکیه. این مقام روسی خندید و گفت: آنجا مرز ترکیه و سوریه نیست آنجا مرز ناتو است. من گفتم در این باره خیال من را راحت کردید متشکرم. ترکیه بدون حمایت قدرتهای بزرگ نمی تواند وارد سوریه شود.
رهبر مشترک حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه درباره تاثیر حضور نظامی روسیه بر ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه گفت: به نظر می رسد که آمریکا و روسیه مناطق تحت نفوذ خود را در سوریه ایجاد کرده اند؛ آمریکا در شمال سوریه فعال است بنابر این روسیه در شمال دخالت نخواهد کرد اما اگر ترکیه برای مداخله تلاش کند، روسیه هم این کار را خواهد کرد. روسیه با سوریه پیمان دفاع مشترک دارد. آنها از ورود ترکیه جلوگیری خواهند کرد البته به خاطر دفاع از ما نیست بلکه به خاطر دفاع از مرزهای سوریه است.
وی درباره چشم انداز همکاری میان کردهای سوریه و ترکیه گفت: اگر ترکیه از همان ابتدا با داعش مبارزه می کرد اکنون این نیرو در مرزهای ترکیه حضور نداشت. داعش کردها را قتل عام می کند، آنها را به زور بیرون می کند و روستاهای آنها را به آتش می کشد. چرا ترکیه هیچ کاری نمی کند؟ چرا نمی تواند از این کارها جلوگیری کند؟ ما دفاع از خود را انتخاب کرده ایم چرا ترکیه در مقابل ما می ایستد؟ شما می دانید که گردانی از ترکمانهای اینجا که ترکیه آنها «سلطان» می نامد توسط ترکیه آموزش دیده اند. همه آنها در برابر داعش شکست خوردند. یک شکست به تمام معنا بود.
صالح مسلم درباره راه عادی شدن روابط میان کردهای سوریه و ترکیه گفت: ترکیه باید موضع متعادل تری در برابر ما در پیش بگیرد. ما سیاستمداران آماده گفتگو هستیم و چیزهای خوبی متعاقب آن خواهد آمد. اما مقامات ترکیه به طور مدام PYD و YPG را تروریست می خوانند. ما در کدام اقدام تروریستی دست داشته ایم؟ اگر ترکیه به پیشنهادهای ما در دو سال پیش پاسخ می داد مممکن بود امروز همه چیز فرق کند. ترکیه به جای انتخاب همزیستی مسالمت آمیز ما را دشمن خطاب می کند. ما می خواهیم همراه ترکیه و آمریکا و دیگر نیروهای ائتلاف با داعش بجنگیم. علاوه بر آن ما مخالف منطقه امن نیستیم ما با کنترل منطقه امن توسط ترکیه مخالف هستیم. منطقه ای پرواز ممنوع مانند سال ۱۹۹۲ که در شمال عراق ایجاد شد بهتر است در سوریه هم اجرا شود. اگر تمام مناطق شمالی سوریه تحت حمایت سازمان ملل بود ما احساس امنیت بیشتری می کردیم.
رهبر مشترک PYD درباره تاثیر منفی حملات اخیر پ.ک.ک به ارتش ترکیه بر کردهای سوریه گفت: من فکر نمی کنم از جهت نظامی بر ما تاثیر داشته باشد. ما یک سازمان جداگانه هستیم اما بازگشت به روند صلح در ترکیه به نفع همه خواهد بود و تشدید تنشها به ضرر همه خواهد بود. آیا کُردهایی که تفکرات عبدالله اوجالان را با آغوش باز پذیرفته اند همانهایی نیستند که که بیشترین کارآمدی را در جنگ با داعش از خود نشان داده اند؟ وقتی آنها به پ.ک.ک حمله می کنند، میلیونها کرد فکر می کنند که از پشت به آنها خنجر زده شده است. آنها می خواهند بدانند که چرا آمریکا و اروپا ساکت نشسته اند. اگر آنها درباره مقابله با داعش جدی هستند، چرا ترکیه را متوقف نمی کنند. این تفرکات در میان کُردها وجود دارد. در این میان یک تراژدی دیگر وجود دارد. نمی توان جسد عزیر گولر، یک شهروند ترکیه که به روژآوا(مناطق کردنشین سوریه) برای مقابله با داعش آمد، به خانواده اش در ترکیه تحویل داد زیرا ترکیه اجازه نمی دهد.ما این مسئله را درک نمی کنیم. قبلا امکان بازگرداندن اجساد شهروندان ترکیه که در روژآوا و در جنگ با داعش جان می باختند، به کشورشان یعنی ترکیه وجود داشت. اما ترکیه از زمانی که جنگ با پ.ک.ک را آغاز کرده چنین اجازه ای نمی دهد.
وی درباره اختلافات PYD با حزب دموکرات کردستان عراق بر سر اعزام نیروهای نظامی کرد سوریه به مناطق کردنشین سوریه که توسط وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان آموزش نظامی دیده اند، گفت: هیچ پیشرفتی درباره این مسئله به وجود نیامده است. اما پیشنهاد ما این است: اگر حزب دموکرات درباره مبارزه با داعش جدی است، می تواند بیاید. الآن داعش در کجای سوریه است؟ بین عزاز و جرابلس. بگذار بیایند و آنجا بجنگند. در سایر نقاط کردنشین سوریه داعشی وجود ندارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *