۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • شیطنت پ.ک.ک و پیچیدگی‌های حملات ترکیه در عراق

شیطنت پ.ک.ک و پیچیدگی‌های حملات ترکیه در عراق

  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
  • ۲۸۴ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، حملات هوایی ارتش ترکیه به مناطق روستایی و کوهستانی اقلیم کردستان عراق به بهانه تعقیب نیروهای پ.ک.ک همچنان ادامه دارد.

در جریان این حملات٬ علاوه بر فرماندهان و اعضای مهم٬ گاهی غیرنظامیان و روستاییان نیز جان خود را از دست می‌دهند و سران پ.ک.ک٬ برخی از روستاییان و احزاب اقلیم کردستان را به جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی میت ترکیه متهم میکنند.

معضلات ناشی از یک مخفیگاه بزرگ و قدیمی

وضعیت جغرافیایی خاص مناطق کوهستانی اقلیم کردستان عراق در مرز ایران و به ویژه کوهستان قندیل٬ موجب آن شده که به درازای چند دهه٬ این مناطق٬ مخفیگاه گروه‌های مسلح باشد.

پیش‌تر و در دوران صدام بعثی٬ احزاب کُرد اقلیم کردستان عراق در این مناطق مبارزات مخفیانه سیاسی و چریکی خود را هدایت می‌کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز٬ گروه‌های تجزیه طلب٬ دره‌ها و کوهستان‌های مزبور را به مخفیگاه خود تبدیل کردند.

اما در آخرین دهه قرن بیستم٬ این پ.ک.ک یا حزب کارگران کردستان ترکیه بود که بیشترین نیروی خود را به این مناطق فرستاد. چرا که جنگ در ترکیه بالا گرفته و نیروهای این گروه که در شمال سوریه و نزد اوجالان آموزش می‌دیدند٬ ماوا و فضای امنی همچون کوهستان‌های عراق در اختیار نداشتند.

پس از تحولات سیاسی مهمی که به دنبال حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور پیش آمد و اقلیم کردستان عراق تاسیس شد٬ پ.ک.ک همچنان در این مناطق حضور داشت و با وجود ٖآن که نیروهای پیشمرگ هر دو حزب قدرتمند اتحادیه میهنی (طالبانی) و پارتی دموکرات (بارزانی)٬ چندین بار با نیروهای تحت امر اوجالان درگیر شده بودند اما به خاطر عوارض جغرافیایی خاص قندیل٬ امکان بیرون راندن آنان وجود نداشت و این معضل همچنان به قوت خود باقی است.

آیا فقط امنیت ترکیه در خطر است؟

یکی دیگر از ابعاد پیچیده موضوع حضور پ.ک.ک در کوهستان قندیل و اطراف٬ ‌این است که سران پ.ک.ک٬ پس از تحولات ۲۰۰۳ میلادی٬ دلخوش و امیدوار به تغییر مرزهای منطقه٬ گروهی را نیز برای دخالت و فعالیت تروریستی در ایران تشکیل داده و آن را پژاک نام نهادند.

گروه تروریستی پژاک در چند سال گذشته٬ بارها در مناطق شهری و روستایی غرب ایران دست به ترور زده و حتی سودای انجام بمب‌گذاری در تهران را در سر پرورانده که البته از انجام این اقدام تروریستی عاجز مانده و عوامل آن بارها دستگیر شده‌اند.

نیروهای نظامی و امنیتی ایران و به ویژه گروه‌های ضربت سپاه پاسداران٬ بارها٬ پژاک را به عمق مناطق کوهستانی شمال عراق رانده و از حضور آنان در مرز ایران جلوگیری کرده‌اند و همزمان٬ حفظ جان غیرنظامیان را همچون یک اصل و اولویت مهم مورد توجه قرار داده‌اند.

علاوه بر پژاک به عنوان یک گروه تروریستی ضد جمهوری اسلامی ایران٬ چند گروه تجزیه‌طلب دیگر نیز در این مناطق حضور دارند اما سران اقلیم کردستان عراق به منظور بیرون راندن آنان از مناطق مورد نظر٬ اقدام خاصی انجام نداده‌اند.

۳ روز پیش و در آخرین نمونه از حملات هوایی ترکیه به روستاهای اقلیم کردستان عراق٬ ۵ سرنشین یک خودرو کشته شده‌اند که هر ۵ نفر آنان ایرانی و عضو و هوادار گروه تروریستی پژاک بوده‌اند.

مقامات سیاسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرده‌اند که یک هواپیمای ترکیه٬ در منطقه آسوس و در حوالی روستایی به نام سَفره٬ یک خودرو را هدف گرفته و چند موشک به سوی آن شلیک کرده است.

کامران حسن٬ فرماندار ماوت اطلاع داده که در جریان این حمله٬ ۵ سرنشین خودرو کشته شده و درمانگاه روستا نیز به طور کامل ویران شده، اما در آن لحظه٬ هیچ بیمار و پرسنلی در درمانگاه حضور نداشته است.

متعاقب اعلام این خبر٬ سران گروه تروریستی پژاک نیز اعلام کردند که ۲ تن از سرنشینان این خودرو از اعضای ایرانی پژاک و ۳ سرنشین دیگر نیز از هواداران ایرانی پژاک بودند.

کشور ترکیه ,

سیمای دو عضو مسلح کشته شده پژاک در این ماجرا نشان می‌دهد که آنان از نوجوانان کم سن و سال روستایی و فریفته شده هستند که قربانی اهداف خیالی و توهمات سران این گروه شده‌اند و افراد دیگر نیز از وابستگان این گروه تروریستی هستند که به طور غیرقانونی وارد شمال عراق شده‌اند.

جالب اینجاست که این گروه٬ در روز روشن و با اطلاع مقامات اقلیم کردستان عراق و آن هم نه به شکل مخفیانه٬ بلکه با خودرو سواری تردد می‌کنند.

یکی از جوانب جالب توجه بیانیه گروه تروریستی پژاک در مورد حمله ترکیه و کشته شدن این افراد٬ این است که اعلام کرده٬ حمله ترکیه با کمک و همیاری جاسوسان محلی و روستاییان بوده و به زودی از آنان انتقام خواهد گرفت!

کشاندن آتش به مناطق روستایی

سران گروه تروریستی پ.ک.ک برای استفاده از ظرفیت‌های مناطق روستایی و اهالی روستاها در تامین آذوقه٬ لجستیک٬ نقل و انتقال مهمات و تسلیحات٬ انتقال افراد از نقطه‌ای به نقاط دیگر و برخی استفاده‌های اطلاعاتی٬ تحت عناوین مختلف٬ در روستاها شروع به آمد و رفت می‌کنند و با ایجاد انگیزه‌های مالی٬ برخی از روستاییان را به دام می‌اندازند.

آنان به بسیاری از جوانان روستاها٬ لباس مخصوص نیروهای پ.ک.ک را می‌دهند و آنان این لباس‌ها را می‌پوشند و در بسیاری از موارد٬ در تصاویر رصد اطلاعات هوایی٬ تشخیص روستاییان از اعضای پ.ک.ک ناممکن می‌شود و پس از کشته شدن روستاییان٬ از سویی مظلوم‌نمایی کرده و عواطف قومی را تحریک می‌کنند و از دیگر سو با متهم کردن احزاب اقلیم کردستان عراق به جاسوسی برای نهاد اطلاعات و امنیت ترکیه٬ موج‌سواری کرده و به حیات خود ادامه می‌دهند.

واقعیت این است که ترکیه در این موضوع٬ به مساله مهمی به نام اصل احترام نهادن به حاکمیت سیاسی عراق٬ اعتنای چندانی ندارد و در برخی موارد٬ حفظ جان غیرنظامیان نیز از اولویت‌های حملات هوایی نیست.

بنابراین لازم است باوجود همه شیطنت‌های پ.ک.ک و کشاندن آتش به مناطق روستایی٬ سران ترکیه در این مورد٬ با بغداد و مقامات محلی٬ هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و به حاکمیت سیاسی عراق احترام بگذارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *