۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • شکست دیگر برای امیدهای سوئد برای پیوستن به ناتو/دلیل آن پ.ک.ک است

شکست دیگر برای امیدهای سوئد برای پیوستن به ناتو/دلیل آن پ.ک.ک است

  • ۲۶ آبان ۱۴۰۲
  • ۱۳۹ بازدید
  • ۰

کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه روز پنجشنبه رای گیری در مورد درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را به تعویق انداخت که این شکست دیگر برای امیدهای این کشور اسکاندیناوی برای پیوستن به ائتلاف غربی پس از ۱۸ ماه انتظار بود.

به گزارش انجمن بی تاوان، فوات آکتای، رئیس کمیته تحت کنترل حزب حاکم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت که کمیته مذاکرات بیشتری را انجام خواهد داد و ممکن است هفته آینده پیش نویس قانون را به دستور کار خود بازگرداند، اما او جدول زمانی مشخصی را تعیین نکرد.

آکتای پس از ساعت‌ها بحث به خبرنگاران گفت: «برای اینکه همه قانون‌گذاران ما با عضویت سوئد در ناتو موافقت کنند، باید کاملاً متقاعد شوند.» «ما در جلسه بعدی کمیته‌مان درباره همه این‌ها بحث خواهیم کرد.»

کمیته می تواند پیش نویس قوانین را با اکثریت ساده تصویب کند. آکتای افزود که در صورت لزوم و در صورتی که مقررات پارلمانی اجازه دهد، ممکن است از سفیر سوئد برای ارائه شهادت در برابر قانونگذاران دعوت کند.

اردوغان این ماه گفت که تلاش خواهد کرد تا روند تصویب را تسهیل کند، اما افزود که سوئد اقدامات کافی در قبال گروه تروریستی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) انجام نداده است.

ترکیه از سوئد خواست تا گام های گسترده تری در مهار اعضای محلی پ.ک.ک بردارد که اتحادیه اروپا و ایالات متحده آن را گروهی تروریستی می دانند.

استکهلم با تصویب یک لایحه جدید ضد تروریسم که عضویت در یک سازمان تروریستی را غیرقانونی می کند و در عین حال محدودیت های صادرات تسلیحات به ترکیه را لغو می کند، پاسخ داد. او می‌گوید که به بخشی از قراردادی که سال گذشته امضا شد، پایبند بوده است.

برای تصویب، این لایحه قبل از اینکه در مجلس کامل به رای گذاشته شود نیاز به تصویب کمیته دارد که ممکن است روزها یا هفته ها بعد اتفاق بیفتد. پس از آن، اردوغان برای تکمیل روندی که مدت هاست متحدان آنکارا را ناامید کرده و روابط آن را با غرب آزمایش کرده است، آن را امضا خواهد کرد.

سوئد و فنلاند در ماه می سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین، درخواست پیوستن به ناتو را داشتند.

اردوغان سپس به هر دو درخواست اعتراض کرد و به گفته وی، حمایت دو کشور اروپای شمالی از کشورهایی که ترکیه آنها را “تروریست” می‌داند، علاوه بر ممنوعیت تجارت محصولات دفاعی که به آنکارا تحمیل شد، اشاره کرد. ترکیه در آوریل گذشته از درخواست فنلاند حمایت کرد، اما سوئد را در حالت انتظار نگه داشت.

فنلاند، کانادا و هلند، اعضای ائتلاف، در طی این روند روند صادرات تسلیحات به ترکیه را تسهیل کردند، در حالی که کاخ سفید اعلام کرد که پس از گفتگو با کنگره آمریکا، انتقال جنگنده‌های F-16 به ترکیه را ادامه خواهد داد. .

هیچ چارچوب زمانی مشخصی برای تایید درخواست خرید هواپیمای F-16 وجود ندارد، اما آنکارا این موضوع را به درخواست سوئد مرتبط کرده است. آکتای روز پنجشنبه نیز دیدگاه اردوغان را تکرار کرد و گفت: «اگر آنها کنگره دارند، ما هم پارلمان داریم».

برخی از تحلیلگران می گویند که پارلمان ترکیه ممکن است با درخواست سوئد برای پیوستن به نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل در ۲۸ و ۲۹ نوامبر موافقت کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفت که ترکیه “بسیار علاقه مند” به تکمیل این تصویب نامه قبل از نشست ناتو در بروکسل است.

این مقام گفت: “در حال حاضر، این به آنها بستگی دارد که آیا سیستم آنها در آن بازه زمانی تاییدیه ایجاد کند یا خیر، اما ما همچنان با آنها صحبت می کنیم.”

این مقام گفت که دولت بایدن این تصویب را به فروش هواپیماهای F-16 مرتبط نکرده است، اما اعضای کنگره گفتند تا زمانی که ترکیه درخواست این کشور شمال اروپا برای پیوستن به ناتو را تایید نکند، بعید است که این فروش را تایید کنند.

این مقام افزود: ما به عنوان یک دولت در تلاش هستیم تا هر دو طرف را آماده نگه داریم تا در زمان مناسب اقدام کنند.

این به تعویق افتادن در بحبوحه اختلاف نظر بین آنکارا و متحدان غربی آن در مورد درگیری در غزه رخ می دهد و دیپلماسی سختگیرانه آن در مورد جنگ در اوکراین خشم برخی از متحدان را برانگیخته است. آنکارا روابط خوبی با مسکو و کیف دارد، با حمله روسیه مخالف است و همچنین با تحریم های غرب علیه روسیه مخالف است.

مجارستان یکی از اعضای ناتو نیز عضویت سوئد را تایید نکرده است، اما ترکیه مانع اصلی الحاق سوئد به حساب می آید.

اواخر پنجشنبه، سفیر ایالات متحده در مجارستان گفت که دولت مجارستان به او اطمینان داده است که بوداپست آخرین کسی نیست که درخواست سوئد را تایید می کند، و افزود که “اطمینان دارد” استکهلم به زودی به عضویت ناتو در خواهد آمد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین