۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شکست دولت ترکیه در پروسه صلح و آشتی

  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۲۱۹ بازدید
  • ۰

از مهمترین اهداف دولت ترکیه در بر قراری صلح و آشتی با گروهک تروریستی پ.ک.ک دخالت سیاسی و نظامی در سوریه توسط پ.ک.ک بوده ولی اظهارات اخیر مورد کارییلان در کنفراس خبری با روزنامه نگار دولت ترکیه را متوجه شکستی مهم در پروسه امرالی کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : رجب طیب اردوغان با چندین هدف دولت خود را وارد موضوع پروسه صلح و آشتی کرد ، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ، رضایتمندی کشورهای اروپایی مبنی بر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و رضایت مندی امریکا و اسرائیل با مداخله نظامی در سوریه توسط پ.ک.ک را می توان از اهداف شوم اردوغان نام برد.
در همین راستا اردوغان در نیل به اهداف خود تصمیم به برقراری صلح و آشتی با گروهک تروریستی پ.ک.ک برآمد . ولی تمام نقشه اردوغان نتیجه عکس داشته و دولت ترکیه را وارد بحران کرده است.
مراد کارییلان ریس شورای مرکزی پ.ک.ک و پژاک در کنفراس اخیر خود با حبرنگاران به صراحت اعلام داشت که در سوریه لزومی بر حضور پ.ک.ک نیست ، وی خاطر نشان شد که مخالفان سوریه نە بە دمکراسی اعتقاد دارد و نە هیچ قرائت خاصی از این مفهوم دارد. تلاش آنان نیز صرفا جهت دستیابی بە قدرت است. مواضع و رفتارهایی چنان آنتی دمکراتیک از خود نشان دادەاند کە جای بسی تامل است. بە همین دلیل است کە ما هیچگاە بخشی از این قضیە نخواهیم شد.
نخست وزیر ترکیه علی رغم ناکامی در مداخله نظامی در سوریه توسط پ.ک.ک ،در داخل کشور نیز وارد فاز جدیدی از بحران شده است . احزاب مخالف دولت که از همان ابتدای پروسه صلح و آشتی ، اردوغان را متهم به خیانت کرده و سیاست های اردوغان را سیاستی نا بکار اعلام می کردند . اما این مخالفات ها روز به روز گسترده یافته و تبدیل به معضلی جدید در ترکیه شد بطوری که سبب درگیری لفظی میان سران ترکیه شد.
اردوغان در پاسخ به احزاب مخالف دولت ، مواضع کمال کلیچداراوغلو و دولت باغچه لی را محکوم کرده و اعلام نمود، برای پایان دادن به تروریسم دست به هر اقدامی خواهد زد. اردوغان در حالی این اظهارات را برزبان می آورد که تمام کارشناسان معتقدند هستند که در بازی کنونی موسم به روند صلح تنها بازنده اردوغان بوده است و بس. کارشناسان اعلام می دارند که اردوغان دارای مواضعی متناقض است ، روزی از ضرورت خلع سلاح تروریست ها قبل از خروج بحث می کند و بعد از ظهر همان روز عکس آن را بیان می کند. آنچه مهم است اردوغان باعث شده جامعه سیاسی ترکیه دچار جنگ لفظی شود و این فقط به نفع تروریست های پ ک ک است تا ازآن بهره برداری نمایند.
جنگ لفظی به جایی رسیده که کامرگنچ نماینده حزب جمهوریخواه از درسیم چند روز پیش به فاطمه شاهین وزیر امور اجتماعی از حزب اردوغان فحش و ناسزا گفت و گفت اگر آتاترک نبود اردوغان نمی توانست با کفش های پاره اش از روستای خود بیاید و نخست وزیر شود تا میراث آتاترک را با خیانت نابود نماید.
اگر شرایط کنونی پیش رود احتمال افزایش درگیری ها و حتی تبدیل شدن آن به درگیری های خیابانی در ترکیه دور از نظر نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین