۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیستم فدرالیزم تحقق رویایی دست نیافتنی «پ ک ک»

  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
  • ۳۰۵ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان : ظهور گروه تکفیری تروریستی داعش در مناطق کردنشین سوریه به فعالیت های حزب اتحاد دمکراتیک (PYD) شاخه سوری پ ک ک در جوامع بین الملی مشروعیت قانونی بخشید.
گروه تروریستی پ ک ک با بکار گیری ابزار رسانه ی توانست حزب اتحاد دمکراتیک را حزبی ضد تروریستی و فعالیت های این حزب را در تقابل با تروریست و داعش معرفی نماید.
مبارزه این گروه تروریستی با تکفیری های داعش سبب گردید، حزب اتحاد دمکراتیک (PYD) اعتبار ویژه ای در میان امریکا و روسیه بدست آورند.
برخوردایی پ ک ک از حمایت های امریکا و روسیه زمینه ساز اجرایی سیاست های پ ک ک در کردستان سوریه گردید، اعلام خود مدیریتی و فدرالیزم اولین قدم پ ک ک از اوضاع آشفته و نابسمان سوریه بود ، پ ک ک در همین راستا با ایجاد کانتون های استارت فدرالیسم در سوریه را زد.
پ ک ک بر این موضوع واقف بود ،تجزیه سوریه در این مقطع غیر ممکن و امکان پذیر نمی باشد، بنابراین موضع خود را از خودمختاری به خودمدیریتی و فدارلیزم تغییر داد

پ ک ک با ایجاد کانتون های در سوریه سیستم فدارلیسم را رویایی تحقق یافته گروه پس از سال ها مبارزات بر حق و حقوق کردها خواند، موفقیت پ ک ک در سوریه گروه را بر این داشت تا این سیستم را در مناطق کردنشین اجرا نماید .
حزب دمکراتیک خلق ها (HDP) ابزار پ ک ک در ایجاد خودمدیریتی و سیستم فدرالیزم در ترکیه بود.
دیدارهای صلاح الدین دمیرتاش با مقامات روسیه و حمایت روس ها از طرح فدرالیزم در خاورمیانه در شرایط اوج اختلافات پوتین با اردوغان امیدواری های پ ک ک را چندین برابر نمود.
پ ک ک در ایجاد سیستم فدرالیزم در خاورمیانه ۷۰ درصد از برنامه های این طرح را جامع عمل پوشاند، ولی پس از توافق دولت ترکیه با روسیه همه ای نقشه های پ ک ک بر باد رفت.
اردوغان از مخالفان سر سخت سیستم فدرالیسم در سوریه مانع اصلی در تحقق رویایی پ ک ک گردید. توافق ترکیه با روسیه حول محور تحولات حلب اولین گام همکاری این دو کشور بحساب می آید.
اردوغان توانست سیاست های حمایتی روسیه از پ ک ک را کاهش دهد و در نشست آستانه قزاقستان از حزب اتحاد دمکراتیک که در تقابل با داعش و تحولات شمال سوریه نقش بسزایی را ایفا کرده بود دعوت بعمل نیاید.
ترکیه علاوه بر این حرکت راهبردی ،حزب شورای میهنی کردها از احزاب مخالف پ ک ک را به نشست آستانه دعوت و با این حرکت استراتژیک بکلی ماهیت وجودی پ ک ک در سوریه را با چالشی مهم مواجه ساخت. ترکیه حزب اتحاد دمکراتیک را از حامیان بشاراسد خوانده و حضور این حزب در نشست آستانه را بی معنی اعلام کرد .

اکنون عدم حضور پ ک ک در نشست آستانه و برخی از معادلات سیاسی پشت پرده سبب گردید ، روسیه در پیش نویس قانون جدید سوریه سیستم فدارلیزم و خودمدیرتی پ ک ک را منتفی اعلام نماید.

منتقی اعلام کردن این سیستم از سوی روسیه و احیای فعالیت های سایر احزابی کُردی وابسته به بارزانی در مناطق کردنشین سوریه ، شکست سیاسی مهمی برای پ ک ک محسوب می گردد .

اکنون شرایط موجود منطبق بر منافع سیاسی ترکیه بوده و به همین منظور با همکاری مسعود بارزانی ۱۵۰۰۰ پیشمرگ مسلح موسوم به لشگر روژ را به شمال سوریه اعزام می کند تا به کلی دست پ ک ک را از سوریه کوتاه نماید.
حال تمام تحلیگران و مقامات پ ک ک این رفتار روسیه را غیر قابل قبول خوانده و این حرکت روس ها را خیانت بر همه کردها می دانند
سیستم فدرالیزم با کش و قوس های بسیار اکنون برای پ ک ک به یک رویا تبدیل شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین