۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سیا و موساد چه هدفی را در مرزهای ایران دنبال می کنند؟

  • ۲۸ مهر ۱۳۹۴
  • ۳۴۱ بازدید
  • ۱

سیا و موساد چه هدفی را در مرزهای ایران دنبال می کنند؟

اقلیم کردستان که اکنون در قلمرو ۴ کشور ایران ، سوریه ، ترکیه و عراق قرار دارد، به دلیل موقعیت ژئوپلتیک و جمعیت شناختی، از دیرباز مورد توجه قدرت های فرا منطقه ای بوده است. اقلیت های ارمنی و یهودی به تعداد اندک در برخی شهرهای استان کردستان یافت می شوند که حضور این اقلیتها مخصوصا حضور یهودها در این استان ؛ میل رژیم صهیونیستی و آمریکا را برای جداسازی این استان از ایران دو چندان کرده است. پس از اشغال عراق توسط امریکا نیز منطقه کردنشین خاورمیانه وکردهای ساکن درآن ، بار دیگر در استراتژی سیاسی – امنیتی امریکا و همپیمانش اسرائیل اهمیت یافت. بویژه آنکه رژیم صهیونیستی ادعاهایی تاریخی ارضی و نژادی در این منطقه دارد.

آمریکا در کردستان چه اهدافی را دنبال می کند ؟

کردستان با گستردگی ۲۸۲۰۳ کیلومتر مربع در غرب ایران قرار دارد. این استان که در دامنه ها و دشت های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته است، از شمال به استان های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است. از شهرستانهای این استان می توان به : بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز، سنندج، قروه، کامیاران و مریوان اشاره کرد. موقعیت آب و هوایی بسیار مناسب استان کردستان و همچنین وجود بازار گسترده مردم کرد باعث شده است تا هر چه بیشتر آمریکا اهدافش را در کردستان دنبال کند.
ا۱-تأمین امنیت اسرائیل اکنون که وجود کشوری به نام اسرائیل هر چه بیشتر امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است و وجود تسلیحات هسته ای گسترده در اراضی اشغالی ترس و وحشت از جنگ را بیشتر کرده است لذا امنیت رژیم صهیونیستی به خطر افتاده است و تامین امنیت اسرائیل برای ایالات متحده از هر امر دیگری واجب تر است.
حمایت از کردهای ساکن در منطقه و تقویت ارتباط و تعاملات آنان با اسرائیل، می تواند خطرات و تهدیدات کشورهای منطقه علیه اسرائیل را کنترل نموده و طبیعتا هزینه های سیاسی – امنیتی امریکا را در حفاظت و حمایت از منافع اسرائیل کاهش دهدهداف قابل ترسیم امریکا در توجه به منطقه کردستان را می توان در قالب موارد زیر مشاهده نمود:

۲- نفوذ در« مرزهای ایران » به وسیله سیا و موساد
محوری ترین هدفی که صهیونیست ها از تعامل با کردستان عراق به دنبال آن هستند، زیر نظر داشتن ایران و سوریه و ضربه زدن به این دو محور مقاومت در منطقه از طریق کردستان عراق است. در همین راستاست که تل آویو یکی از فعال ترین مراکز موساد را در منطقه کردستان عراق دایر کرده تا بتواند فعالیت های ایران و سوریه و طرح های مخرب خود در این کشورها را براحتی از این مراکز مدیریت کند.
«جرج مالبرونو» (GeorgeMalbrono) سرمقاله نویس مشهور روزنامه فرانسوی «لوفیگارو » (LeFigaro) در سرمقاله این روزنامه نوشت : آمریکا و اسرائیل از طریق حضور در کردستان عراق، حجم عملیات خرابکارانه خود بر ضد تأسیسات هسته ای و همچنین ترور دانشمندان اتمی ایران را افزایش داده اند.
۳-تضعیف و تهدید امنیت سوریه

سوریه نیز مانند ایران، عراق و ترکیه، استانی کرد نشین دارد. اما کردستان سوریه، با توجه به جغرافیای استراتژیک آن از یکرو و نزدیکی به اسرائیل و هم چنین ضعف قدرت سیاسی نظام حاکم در همه ی دوران ها، همیشه به عنوان گام اول، بیشتر هدف سیاستگذاری های غرب قرار داشته است، چرا که سوریه از شرایط بهتری برای تجزیه طلبی برخوردار بوده است.

آمریکا از چه طریقی به اهدافش می رسد؟

کردها در استان های کرمانشاه؛ کردستان و ایلام شیعه و بخشی اهل سنت هستند. در استان کردستان و بخش هایی از استان آذربایجان غربی اهل سنت هستند. علاوه بر این، جمعیت قابل ملاحظه ای از کردها که به یارسان و اهل حق معروفند که مرکز سکونت آنها منطقه دالاهو و کرمانشاه و به صورت پراکنده در کردستان است. سایر کردها نیز مسیحی یا یهودی هستند ؛ حضور ادیان و فرقه های مختلف در بین کردهای ایران ، میل آمریکا را برای نفوذ در ایران دو چندان کرده است. می توان از دیگر ابزارهای آمریکا جهت تحقق اهدافش در کردستان به گزینه های زیر اشاره کرد :

۱ – حمایت از فدرالیسم در کردستان عراق

یکی از ابزارهایی که امریکا توسط آن به دنبال فشار بر کشورهای منطقه است، حمایت از فدرالیسم
( خود مختاری پنهان) در منطقه کردستان عراق است؛ بدون شک موفقیت این طرح باعث تقویت گرایش های استقلال طلبانه مردم کرد منطقه خواهد شد. در کنار آن ساختار قانون اساسی عراق نیز با دخالت های امریکا به گونه ای تدوین شده است که برای جمعیت ۲۰ درصدی کردها ، موقعیت ممتازی محسوب می شود.
مهم ترین هدف آمریکا در عراق پس از براندازی رژیم صدام، ایجاد دولت فدرال در این کشور بوده تا با تضعیف دولت مرکزی نفوذ خود در عراق را گسترش داده و جای پای محکمی برای خود در منطقه دست و پا کند.

۲ – حمایت غیر رسمی از گروهک تروریستی پژاک

پژاک یک گروه شبه نظامی چپ گرا در کردستان ایران است. فعالیت این گروه بیشتر در مرز بین ایران، عراق و ترکیه و منطقه قلعه رش در استان آذربایجان غربی و منطقه اورامانات از توابع استان کرمانشاه و ایوان از توابع ایلام و مریوان و منطقه چهل چشمه از توابع استان کردستان و بخش شرقی کوهستان قندیل در کردستان عراق است و تحت هدایت و رهبری حزب پ. ک. ک، حزب کارگران کرد ترکیه، فعالیت می کند. حمایت
غیر رسمی از این گروهک تروریستی برای ضربه زدن به امنیت ایران در دستور کار آمریکا قرار دارد.

۳ – حمایت از پ.ک.ک و فشار بر ترکیه برای تعامل خود با این گروه

آمریکا با حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه تروریستی پ . ک . ک به ایجاد تنش میان کردهای ایران ، عراق و ترکیه کمک می کند. در واقع هدف ایالات متحده آمریکا از حمایت پ.ک.ک بازی با حس ناسیونالیستی کردها به خصوص کردهای ایران است تا آنها را برای تشکیل یک کشور مستقل راغب کند.
ترکیه نیز در این بین تهدید می شود که اگر به تجزیه طلبی کردها در سوریه کمک نکند، گروه های مسلح به کردستان عراق و ترکیه بازخواهند گشت و مورد حمایت امریکا و اروپا قرار خواهند گرفت و نیز تهدید می شود که عضویت اش در اروپای متحد به طور کلی ملغی می گردد .

۴ – مهیا کردن زمینه حضور رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق

از آغاز شکل گیری رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی فلسطین، سیاست برقراری و ارتباط با اقلیت های قومی و نژادی و نفوذ درون آنها، بخشی از اهداف و راهبردهای صهیونیسم را در خاورمیانه تشکیل می داد و تحریک اقوام و طوایف گوناگون جزئی از توطئه صهیونیسم برای ایجاد نزاع قومی در جهان اسلام بود که در چارچوب «راهبرد اتحاد پیرامونی» تبلور یافت. هم اکنون ۳۰ – ۲۵ کمپانی و بانک و مراکز تجاری در عراق در اختیار رژیم صهیونیستی است. همچنین اسرائیل برای تحقق خاورمیانه جدید و اسرائیل بزرگ و جاسوسی در خاک ایران به حضور در اقلیم کردستان عراق نیاز دارد.

آمریکا در کردستان ؛ به دنبال تامین منافع اسرائیل

هم اکنون منافعی که آمریکا در کردستان دارد در هیچ کجای دیگر از منطقه خاورمیانه ندارد ایالات متحده چندین سال است که به دنبال تشکیل یک کشور دیگرکه با قامت رژیم صهیونیستی برابر باشد است در این راستا تشکیل یک کشور هم پیمان با اسرائیل و راهبرد اسرائیل بزرگ از مهم ترین اهدافی است که آمریکا در کردستان دنبال می کند.
ادامه دارد…

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. دمتون گرم واقعا سیا و موساد و … فقط کارشون اینه که علیه ما کار کنند.پ‍ژاک هم کار خود پدرسوخته شونه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *