۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • سوریه و عراق، مکانی برای آزمایش‌های تسلیحاتی آمریکا

سوریه و عراق، مکانی برای آزمایش‌های تسلیحاتی آمریکا

  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
  • ۳۹۷ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، در حالی که ده روز به آغاز گفت‌و‌گوهای راهبردی میان آمریکا و عراق باقی مانده است، برخی از نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های عراق پرونده کشتار غیر نظامیان به دست ائتلاف آمریکایی و همچنین آزمایش سلاح‌های جدید به دست این ائتلاف را مطرح کرده‌اند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، به گفته این افراد، ائتلاف آمریکایی ضد داعش در طول سال‌های گذشته، عراق و سوریه را به مکانی برای آزمایش میزان کارایی سلاح‌های جدید خود تبدیل کرده بود که این امر موجب افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان شده است؛ به طوریکه در برخی مواقع آزمایش سلاح با موفقیت صورت نمی‌گرفت و موجب جان باختن بسیاری از افراد بیگناه می‌شد.

به گفته منابع سیاسی در بغداد، ائتلاف آمریکایی از سلاح‌ها و موشک‌های جدیدی در عراق و سوریه جهت آزمایش میزان کاراییشان استفاده کرده است؛ همچنین کشورهای عضو این ائتلاف جنگنده‌های جدیدی را به کار گرفته‌اند تا میزان توانایی‌ آن‌ها را بسنجند یا خلبانان خود را آموزش دهند که این مسأله موجب افزایش اشتباهات و تلفات غیرنظامیان شده است.

به گفته این منابع آمار و اسناد این اطلاعات در اختیار عادل عبدالمهدی گذاشته شده بود و گروههای امیدارند که مصطفی الکاظمی پیگیری این مسأله و پرداخت غرامت به آسیب دیدگان را بر عهده بگیرد.

«کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به العربی الجدید گفت که این کمیسیون اسنادی در دست دارد که ثابت می‌کند تعدادی از کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی سلاح‌هایی را برای اولین بار در عراق و سوریه استفاده کردند؛ به گونه‌ای که عراق را به محلی برای آموزش نیروهای خود و آزمایش سلاح‌هایشان تبدیل کرده بودند و دولت عراق باید با تنظیم شکایتی در مجامع بین‌المللی خواستار تحقیق در این باره شود.

علیوی در ادامه افزود: «خواستار جبران تمامی خسارت‌ها در پی حملات اشتباه به اهداف غیر نظامی از سوی ائتلاف هستیم. دولت باید هرچه سریعتر در راستای ممانعت از تکرار این حملات و آسیب به غیر نظامیان و زیرساخت‌ها وارد عمل شود.»

در این راستا «کمال الحسناوی» معاون دبیرکل جنبش «الابدال» نیز گفت که در طول سال‌های گذشته، عراق به مکانی برای آزمایش سلاح‌های چندین کشور تبدیل شده بود و این سلاح‌ها در آینده تأثیر خود را بر مردم و محیط زیست عراق خواهد گذاشت؛ علاوه بر اینکه اشتباهات فاجعه‌بار در آزمایش این سلاح‌ها جان بسیاری را گرفته است.

تا کنون مقام رسمی دولتی واکنشی به این اطلاعات نشان نداده و صرفا یک مقام مسئول در دفتر الکاظمی به العربی الجدید گفت که هنور دولت سخنگوی رسمی یا مشاور رسانه‌ای ندارد.

ائتلاف آمریکایی در مارس ۲۰۱۹ مدعی شد که مسئولیت کشتار ۱۲۵۷ غیرنظامی در عراق و سوریه را بر عهده می‌گیرد؛ اما منابع عراقی و سوریه‌ای تعداد غیرنظامیان کشته شده در حملات هوایی این ائتلاف را بسیار بیش از این می‌دانند. گروه «ایروارز» که به جمع‌آوری آمار جنگ می‌پردازد، در ماه می سال گذشته اعلام کرد که تعداد واقعی کشته شدگان در حملات ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه بین هشت الی ۱۲ هزار نفر است.

پارلمان عراق در ۱۵ دی ماه سال ۹۸ با توصیب قانونی خواستار خروج تمامی نیروهای خارجی از عراق شد؛ اما دولت آمریکا تهدید کرده است که در صورت اصرار عراق بر اجرایی شدن این قانون، عراق را تحریم خواهد کرد و دولت بغداد می‌بایست هزینه‌های ادعایی برای جنگ با داعش را به دولت آمریکا بپردازد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *