۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سوریه و ترکیه توافق کردند«پ‌ک‌ک عامل اسرائیل و آمریکاست»

سوریه و ترکیه توافق کردند«پ‌ک‌ک عامل اسرائیل و آمریکاست»

  • ۱۳ دی ۱۴۰۱
  • ۱۷۲ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، ترکیه و سوریه روز یکشنبه جزئیات جدیدی از نشست سه جانبه وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه را اعلام کردند که موضوع بازگشت آوارگان سوری، مبارزه با تروریسم و ​​حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه بود.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در این دیدار بار دیگر بر احترام ترکیه به تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و افزود که این کشور تنها به دنبال مبارزه با تروریسم است.

آکار همچنین به طرف سوری دلیل حضور ارتش ترکیه در خاک این کشور را توضیح داد.

شایعه خروج ترک ها از شمال سوریه

به گزارش «خاورمیانه» عربی، چند رسانه نزدیک به حکومت سوریه گزارش دادند که ترکیه پس از نشست سه جانبه با خروج نیروهایش از سوریه البته به شرط «ثبات سیاسی» در این کشور موافقت کرد.

این رسانه به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، گفته است که ترکیه با خروج نیروهایش از مناطق تحت کنترلش در شمال سوریه موافقت کرده است و تاکید کرد که روسیه، ترکیه و سوریه درباره اجرای توافقی که در ۵ مارس ۲۰۲۰ در مسکو به دست آمد، گفتگو کردند. در مورد بزرگراه بین المللی حلب – لاذقیه – M4.

پ ک ک – “عامل اسرائیل و آمریکا”

این منابع افزودند که این دیدار منجر به توافق میان طرف‌های ترکیه، روسیه و سوریه شد که پ‌ک‌ک غیرقانونی «عامل اسرائیل و آمریکا» است و بزرگترین تهدید برای دمشق و آنکارا است.

روزنامه دیلی صباح ترکیه با اشاره به این دیدار گزارش داد که آکار توضیح داد که گروه های تروریستی یک سوم خاک سوریه را تحت کنترل دارند و ارتش ترکیه برای مبارزه با یگان های مدافع خلق (YPG)، داعش و سایر تروریست ها در سوریه حضور دارد.

آنکارا همچنین می خواست از مهاجرت دسته جمعی سوری ها به ترکیه جلوگیری کند و افزود که مقامات تلاش کردند تا از بازگشت ایمن و داوطلبانه پناهجویان سوری به سرزمین خود اطمینان حاصل کنند.

نزدیک شدن به دمشق – آنکارا…

این منابع گفتند که در نشست اخیر وزرای دفاع و روسای اطلاعات ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو، نقشه راه عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست به چهار موضوع کلیدی پرداخته شد: بازگشت امن و با عزت پناهندگان، بازگرداندن اموال به صاحبان آنها در بدو ورود، تضمین دادگاه های عادلانه و تکمیل اصلاحات قانون اساسی برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه.

این نشست در سطح وزرای دفاع برگزار شد نه در سطح وزرای خارجه و گام بعدی در نقشه راه، نشست وزرای خارجه در ژانویه خواهد بود.

بازگشت آوارگان سوری به دلیل … انتخابات در ترکیه

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به موج فزاینده نارضایتی مردم ترکیه از حضور آوارگان سوری در این کشور، بر لزوم اطمینان از بازگشت امن آوارگان سوری تاکید کرد و خاطرنشان کرد که رژیم سوریه خواستار بازگشت آنها است.

چاووش اوغلو آمادگی کشورش را برای واگذاری مناطق تحت کنترل خود به رژیم سوریه “در صورت دستیابی به ثبات سیاسی” اعلام کرد. وی گفت: در صورت ایجاد زمینه مشترک بین سوریه و ترکیه برای مبارزه با تروریسم، امکان ایجاد کار مشترک وجود دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه ترکیه به وحدت و حاکمیت سرزمین های سوریه احترام می گذارد، گفت: حضور نیروهای ترکیه در سوریه برای مبارزه با تروریسم است زیرا مقامات سوریه نمی توانند ثبات را تضمین کنند.

در جریان رایزنی در استانبول در ماه دسامبر، روسیه فرمولی مبتنی بر خروج نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به همراه تسلیحات خود از منبج و عین العرب در شمال سوریه را پیشنهاد کرد تا با نیروهای حکومت جایگزین شود.

ترکیه به دنبال حذف جمعیت کرد و ایجاد منطقه امنیتی در عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین