۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوالات بی پاسخ در حمایت واشنگتن از YPG/PKK

  • ۱۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۳۹۲ بازدید
  • ۰

آخرین دیدار روسای جمهور ترکیه و روسیه در سوچی در هفته گذشته را می توان نقشه راه آنچه در سوریه در دوره آینده رخ می دهد ، دانست.
علیرغم اختلاف نظرها ، به ویژه در زمینه و مناطق مختلف روی میز ، موضوعات مهمی وجود دارد که ترکیه و روسیه در سوریه بر سر آنها به توافق رسیده اند. در حقیقت ، تمامیت ارضی ، حاکمیت و حفاظت از ساختار واحد سوریه از جمله مواردی است که هیچ کشوری در مورد آن مصالحه نخواهد کرد.
علاوه بر این ، نکته مهم دیگری که اکنون آنکارا و مسکو بر سر آن توافق کرده اند این است که آنها می خواهند ایالات متحده از سوریه خارج شود. رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالات روزنامه نگاران در هواپیمای ریاست جمهوری هنگام بازگشت از سوچی به آنکارا ، موضع ترکیه در این مورد را روشن کرد.

واضح است که اقدامات برنامه ریزی شده مسکو و آنکارا احتمالاً فشارهای دیپلماتیک و سیاسی بر آمریکا برای خروج از سوریه وارد خواهد کرد.

شاید ، ما همچنین شاهد اظهارات بیشتری از سوی دولت سوریه باشیم که می پرسد ایالات متحده و بیش از ۶۰ هزار نیروی YPG شاخه گروه تروریستی پ.ک.ک که تحت حمایت واشنگتن در سوریه هستند ،در خاک سوریه انجام می دهند.

از این نظر ، دو پیام مهم دیگر اردوغان که در سوچی منتقل شده است بسیار معنادارتر می شوند. یکی از آنها این است که ترکیه به طور مستقیم ناراحتی خود را از این واقعیت که PKK/YPG در مسکو توسط ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه میزبانی شده بود ، بیان کرد. دیگری اظهارات بسیار روشن اردوغان در مورد برت مک گورک ، هماهنگ کننده خاورمیانه و آفریقا در کاخ سفید و یکی از معماران عراق تقسیم شده امروز است. اگرچه این بیانیه در مورد میزان نزدیکی مک گورک به این گروه تروریستی ، که تقریباً به عنوان مدیر پ.ک.ک-ی.پ.گ عمل می کند ، در بین عناوین اصلی روزنامه های ترکیه در جایگاه مهمی قرار دارد ، واشنگتن همچنان بی صدا و بی حس به این موضوع باقی می ماند.

در همین حال ، امروزه ، ما به عنوان روزنامه نگاران در آنکارا با تعدادی سوال مهم روبرو هستیم که نمی توانیم به آنها پاسخ دهیم. سوالات بی پاسخ نیاز به پاسخ ایالات متحده دارد و ما نتوانستیم واکنشی از واشنگتن یا نمایندگان آن در ترکیه دریافت کنیم.

اولین سوال این است که چرا مک گورک چنین ارتباط نزدیکی با سازمان تروریستی PKK/YPG دارد.

دوم ، در حالی که شواهد زیادی در مورد حمل و نقل خودروهای مسلح ، سلاح و مهمات که ارتش آمریکا در اختیار PKK/YPG قرار داده است وجود دارد ، این سوال که آیا این سلاح ها فقط علیه داعش استفاده می شود یا خیر ، سوالی دیگر است که واشنگتن به آن پاسخ نداده است.

سوال مهم دیگری که واشنگتن باید به آن پاسخ دهد ، ادعای نام کارکنان اجرایی PKK/YPG است که هفته گذشته بیانیه ای به روزنامه انگلیسی دادند.

فرهاد عبدی شاهین ، سردسته بدنام YPG ، با نام مستعار مظلوم کوبانی ، که در لیست تروریست های تحت تعقیب ترکیه قرار دارد ، گفت که جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا ، قول داده است که مانند افغانستان ، YPG/PKK را در سوریه رها نخواهد کرد.

این تروریست به تایمز گفت که ژنرال کنت فرانک مک کنزی ، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM) توسط کاخ سفید فرستاده شده است تا شخصا به او اطمینان دهد.

یک سوال دیگر این است که چرا ایالات متحده ، که چندین دهه مبارزه با تروریسم را بسیار پرهزینه دانسته است ، اکنون تسلیح یک سازمان تروریستی در سوریه را ترجیح می دهد تا اینکه از یک شرکت امنیتی خصوصی به جای یک شرکت نظامی مانند عراق و افغانستان استفاده کند. به عبارت دیگر ، آیا مقامات کاخ سفید ، که مدعی همکاری با پ ک ک/ی.پ.گ تنها به عنوان شریک تاکتیکی در مبارزه با داعش هستند ، هدفی فراتر از این دارند ، یک سوال بسیار منطقی و معتبر است.

در حقیقت ، شاهین در مصاحبه با تایمز مدعی شد که سیاست آمریکا در مورد سوریه با سیاست آن در مورد افغانستان کاملاً متفاوت است. به همین دلیل ، سوال مهم دیگر این است که واشنگتن به سازمان تروریستی چه قولی می دهد – و در ازای چه چیزی.

یکی از سوالاتی که واشنگتن باید به آن پاسخ دهد و توضیح دهد این است که آیا حمایت ۲ میلیارد دلاری که طی ۵ سال گذشته از پ.ک.ک/ی.پ.گ صرف شده است تنها برای مبارزه با داعش استفاده شده است.

به گفته بتول استا، خبرنگار ارشد دیپلماسی روزنامه صباح ، بودجه دفاعی ایالات متحده ۷۷۸ میلیارد دلار ۱۷۷ میلیون دلار به YPG در سال ۲۰۲۲ اختصاص داده است. این حقوق حقوق تروریست ها ، آموزش ، مواد اولیه زندگی ، پشتیبانی لجستیکی و همچنین  به عنوان تجهیزاتی مانند موشک ، تفنگ ، سلاح های سنگین ، خمپاره انداز ، راکت انداز و تعمیر و نگهداری این تجهیزات پوشش می دهد.

اوستا همچنین گزارش می دهد که با توجه به پرداخت های اضافی انجام شده در پنج سال گذشته – حمایت ایالات متحده از YPG ، که ترکیه علیه آن متحد ناتو در حال مبارزه است – به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

با بی پاسخ گذاشتن این سوالات ، واشنگتن به نوعی اظهارات اخیر مقامات ترکیه و اردوغان را تأیید می کند. رئیس جمهور در ۲۴ سپتامبر گفت که ایالات متحده در حال حاضر بسیار بیشتر از حد انتظار از سازمان های تروریستی حمایت می کند و افزود که دو متحد ناتو باید در موقعیت بسیار متفاوتی قرار بگیرند.

اردوغان گفت: “چه برسد به مبارزه با سازمان های تروریستی ، ایالات متحده تجهیزات زیادی به آنها می دهد.”

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین