۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سقوط هلیکوپتر ممکن است مسیر هوایی سری پ.ک.ک را آشکار کند

سقوط هلیکوپتر ممکن است مسیر هوایی سری پ.ک.ک را آشکار کند

  • ۱ فروردین ۱۴۰۲
  • ۲۳۹ بازدید
  • ۰

منابع ترکیه ای می گویند که طی دو سال گذشته «پروازهای ثبت نشده» بین مناطق عراق و سوریه ردیابی شده است و این سؤالاتی را در مورد نقش آمریکا و عراق ایجاد کرده است.

به گزارش انجمن بی تاوان، منابع ترکیه ای گفتند که دو هلیکوپتر غیرنظامی که هفته گذشته در منطقه دهوک کردستان عراق سقوط کردند ممکن است یک کریدور هوایی مخفی برای انتقال اعضای ارشد گروه تروریستی پ.ک.ک بین عراق و سوریه را فاش کرده باشند.

مقامات اقلیم کردستان گفتند که هلی کوپترهایی که روز چهارشنبه سرنگون شدند حامل اعضای پ ک ک بودند، اما در مورد جزئیات این پروازها توضیحی ندادند.

نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به رهبری گروه‌های وابسته به پ‌ک‌ک، هفته گذشته اعلام کرد که ۹ تن از اعضای آن در سقوط هلیکوپتر یوروکوپتر AS350 جان باختند.

نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت ائتلاف ضد داعش اعلام کردند که واحدهای ضد تروریسم خود را به اقلیم کردستان عراق منتقل می کند تا ظرفیت رزمی و امنیتی خود را برای مبارزه بهتر با داعش در سوریه افزایش دهد.

این گروه افزود: در حالی که دو فروند بالگرد حامل گروه رزمندگان ما در شامگاه ۱۵ مارس ۲۰۲۳ به سمت شهر سلیمانیه در حرکت بودند، به دلیل شرایط بد جوی سقوط کردند و منجر به کشته شدن ۹ نفر از رزمندگان ما از جمله فرمانده گروه شد.»

در این بیانیه مشخص نشده است که چه کسی این هلیکوپترها را در اختیار دارد یا چگونه می تواند از آنها استفاده کند، زیرا نه پ.ک.ک و نه نیروهای SDF هیچ هواپیمای ندارند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان گفت که این بالگردها متعلق به رقبای سیاسی او اتحادیه میهنی کردستان (PUK) است که روابط نزدیک تری با پ.ک.ک دارد. با این حال، منابع ترکیه ای ادعا کردند که این هلیکوپترها، در مجموع چهار دستگاه، از طریق یک شرکت محلی توسط دولت آمریکا اجاره شده و سپس در اختیار اتحادیه میهنی قرار گرفته است.

مقامات اقلیم کردستان از پاسخ به تحقیقات MEE در مورد این ادعاها خودداری کردند و اظهار داشتند که تحقیقات در مورد سقوط هنوز در جریان است.

نقش مشکوک آمریکا
تنش‌ها اخیراً بین احزاب حاکم اقلیم کردستان بر سر انتخابات پارلمانی و درآمد نفتی بالا بوده است. مقامات اتحادیه میهنی – از جمله قباد طالبانی معاون نخست وزیر، جلسات هفتگی اقلیم کردستان را تحریم کرده اند.

منابع ترکیه ای گفتند در حالی که دولت ترکیه توانسته حرکت هر دو هواپیما را در حریم هوایی عراق ردیابی کند، اما مانیفست مسافران را در اختیار نداشتند. این منابع افزودند که چنین پروازهایی تنها با اطلاع دولت آمریکا امکان پذیر است زیرا نیروهای آمریکایی بر خاک سوریه و عراق کنترل دارند. یکی از منابع گفت: «این پروازها در دو سال گذشته ادامه داشته اما ثبت نشده است.

پروازهای ثبت نشده این گمانه زنی را ایجاد می کند که تروریست های پ.ک.ک به طور غیرقانونی بین مناطق عراق و سوریه با هماهنگی آمریکا و عراق منتقل شده اند.

مسیر هوایی هلیکوپتر نیز در آنکارا باعث ایجاد نگرانی در آنکارا شد، زیرا آنها از یک برنامه پرواز نامنظم برای رسیدن به سلیمانیه از حسکه تحت کنترل نیروهای SDF استفاده کردند، احتمالاً برای جلوگیری از رادارهای ترکیه و شناسایی برای ملاقات های مخفیانه. المانیتور گزارش داد که هلیکوپترها در ارتفاعی غیرعادی پایین پرواز می کردند، که ممکن است نشان دهنده یک ایستگاه مخفی در مسیر مقصد نهایی مانند گارا باشد که نزدیکتر به مقر PKK در قندیل است.

شورای امنیت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد این بالگردها بین سلیمانیه و شمال شرق سوریه بدون اطلاع به نهادهای امنیتی رسمی اقلیم کردستان در حال پرواز بودند.

منابع ترکیه ای گفتند که مقامات اقلیم کردستان و عراق باید ارتباط ادعایی PUK با پروازها را به عنوان مسئولیت دولتی خود فاش کنند.

این منابع افزودند که اتحادیه میهنی در سال های اخیر روابط خود را با YPG تعمیق کرده است و آنها اغلب با یکدیگر درگیر شده اند. این منابع مدعی شدند که بافل طالبانی، رهبر اتحادیه میهنی کردستان، به لطف هماهنگی های انجام شده از سوی ایالات متحده، چند بار با مقامات YPG شاخه مسلح پ.ک.ک در سوریه در سلیمانیه ملاقات کرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین