۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سفیر سابق ایران در باکو: روسیه اعضای پ.ک.ک و ارامنه سوریه را در قره‌باغ اسکان داده است

سفیر سابق ایران در باکو: روسیه اعضای پ.ک.ک و ارامنه سوریه را در قره‌باغ اسکان داده است

  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۵
  • ۳۱۵ بازدید
  • ۰

افشار سلیمانی سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان اعلام کرد روسیه با اسکان ارامنه سوریه و اعضای گروه تروریستی پ.ک.ک در قره‌باغ کوهستانی، از آنها علیه ترکیه استفاده ابزاری می‌کند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه «آرمان» دکتر افشار سلیمانی سفیر سابق این کشور در باکو طی مقاله‌ای اظهار داشت: “به دنبال بروز تنش اخیر (میان مسکو و آنکارا) روسیه از اهرم ارمنستان برای تاثیر بر ترکیه استفاده می‌کند و با اسکان ارامنه سوری و برخی افراد وابسته به پ.ک.ک در قره‌باغ کوهستانی، از این ابزارها علیه ترکیه بهره‌برداری می‌کند”.
او همچنین اعلام داشت روسیه “صرفا از ارمنستان برای جلوگیری از تقویت روند همگرایی آذربایجان با غرب و جذب این کشور ذیل ساختارهای اقتصادی و امنیتی مشترک المنافع؛ از قبیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان امنیت دسته‌جمعی و کاهش نفوذ ترکیه در قفقاز جنوبی به ویژه در آذربایجان بهره می‌برد”.
او که در گذشته رئیس اداره اول کشورهای مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران هم بوده در ادامه خاطرنشان کرد: روسیه اما “به دلیل اقدامات سلبی و نه ایجابی در این راستا تاکنون آن‌گونه که باید موفق نشده است”.
دکتر سلیمانی معتقد است ترکیه برای “جبران مافات” عملکرد خود در “سوریه”، “جنگ قره‌باغ” را راه انداخته است تاکید می‌کند “پوتین جرقه آتش درگیری‌ها را در منطقه قره‌باغ زده است”.
از دیدگاه وی، هدف رئیس‌جمهور روسیه از این اقدام جلوگیری از “نزدیکی بیش از حد باکو به آنکارا” و دادن “پیام” به آذربایجان است “که اگر به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بپیوندد، مسکو می‌تواند بخش زیادی از اراضی اشغالی این کشور را که تحت نظارت ارمنستان قرار دارد آزاد سازد، زیرا این روسیه بود که به اشغال این اراضی توسط ارامنه کمک مستقیم کرد”.
این دیپلمات باسابقه همچنین تصریح کرده است: “روسیه در طول دوره پساشوروی همواره از بحران‌هایی که در پیرامون خود ایجاد کرده برای ادامه سیادت خود در خارج نزدیک گام برداشته است. هرچند که این اقدامات سلبی هزینه‌دار، آن‌گونه که باید مطلوب کرملین نبوده و بعید است در آینده هم به نتایج مثبت برسد”.
سلیمانی در پایان با اشاره به اینکه مسکو “دارای توانی که بتواند در ترکیه بحران‌سازی موثر و مداوم کند، نیست”، بنابراین “بعید به نظر می‌رسد که روسیه بتواند از طریق این محور ضربه‌های کاری بر ترکیه وارد کند” تاکید کرده است: “مسکو باید با رویکرد ایجابی پیرامونش را به خود نزدیک کند؛ در غیر این صورت بازی را در میان‌مدت و بلندمدت خواهد باخت”.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین