۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سفر هیأتی از وزارت اطلاعات ایران به اقلیم کردستان عراق

سفر هیأتی از وزارت اطلاعات ایران به اقلیم کردستان عراق

  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
  • ۱۷۴ بازدید
  • ۰

پایگاه خبری«میدل‌ایست نیوز» در خبری اختصاصی مدعی شد یک هیات از وزارت اطلاعات ایران اواخر هفته گذشته برای پیگیری توافقنامه امنیتی ایران و عراق و خلع‌ سلاح گروهک‌های تروریست تجزیه‌طلب کرد، به اقلیم کردستان عراق سفر کرده است.

به گزارش انجمن بی تاوان و به نقل از میدل ایست نیوز، در راستای اجرای توافقنامه امنیتی بین تهران و بغداد «مبنی بر خلع سلاح و اخراج گروهک‌های ضدایرانی از اقلیم کردستان عراق»، که یک ماه قبل از سوی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق به امضا رسید، هیاتی بلندپایه از وزارت اطلاعات ایران اواخر هفته گذشته به اربیل و سلیمانیه عزیمت کرد.

این منبع آگاه در گفت‌وگوی اختصاصی خود با «میدل‌ایست نیوز» گفت این هیات اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقنامه مزبور و شروع خلع سلاح اعضای گروهک‌های تروریستی را با مقامات رسمی و امنیتی مورد بررسی و تاکید قرار داد. روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته علی شمخانی در صدر هیاتی سیاسی، اقتصادی و امنیتی، در سفری یک‌روزه به عراق رفت. در جریان این سفر و ملاقات شمخانی با مقامات عراقی، یک توافقنامه امنیت مرزی به امضا رسید که طی آن، عراق متعهد به رسیدگی به وضعیت حضور گرو‌هک‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در منطقه اقلیم کردستان این کشور شد.

شمخانی در دیدار با همتای عراقی خود قاسم الاعرجی ضمن  اشاره به تلاش‌های مشترک ۲ کشور طی ماه‌های گذشته برای تنظیم و نهایی‌سازی توافقنامه امنیتی جامع که تضمین‌کننده ثبات و بهبود شرایط امنیتی در مرزهای ۲ کشور خواهد بود، تصریح کرد: با اجرای دقیق مفاد این توافقنامه علاوه بر کاهش قابل ملاحظه تهدیدات تروریستی و جلوگیری از ایجاد ناامنی‌های مرزی، زمینه‌های توسعه همه‌جانبه روابط ۲ کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، بیش از پیش فراهم خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه ایران منشأ اصلی ناامنی در منطقه و عراق را ناشی از سیاست‌ها و اقدامات بحران‌زای آمریکا می‌داند، خاطرنشان کرد: شیطنت‌های آمریکا همچنان ادامه دارد و تداوم این روند که مخل امنیت و ثبات در منطقه است قابل تحمل نیست. علی شمخانی در بازگشت از سفر خود به عراق این موافقتنامه همکاری‌ امنیتی را یک «رخداد بسیار مهم» خواند و گفت که «با امضا این موافقتنامه که ابعاد مختلفی دارد: ۲ کشور با برنامه‌ای مشخص تلاش خواهند کرد زمینه شرارت گروه‌های ضدانقلاب را که تاکنون از اقلیم کردستان دست به اقدامات ضدامنیتی علیه ایران می‌زدند از میان بردارند».

در جریان اغتشاشات سال گذشته که به بهانه فوت مهسا امینی در برخی نقاط کشور بویژه غرب و شمال‌غرب راه افتاد، گروهک‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی با گسترش فعالیت‌های خود، اقدام به ایجاد آشوب و اغتشاش ‌کردند. کومله، پژاک، حزب پاک و حزب دموکرات از جمله گروهک‌های تجزیه‌طلبی بودند که لیدری آشوب‌های منطقه غرب کشور را بر عهده داشتند. چنانکه سیامند معینی، سرکرده حزب تروریستی پژاک نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی که اخیرا منتشر شد، به نقش این گروه‌ها در اغتشاشات سال قبل اذعان کرد.

اعضا و وابستگان این گروهک‌های ضدایرانی در خارج از کشور نیز با حضور در تجمعات جریان ضدانقلاب و با در دست گرفتن پرچم‌های منحوس گروه‌های خود، صراحتا خواسته شوم خود را به نمایش گذاشتند. از همین رو نیروهای مسلح کشورمان با حملات توپخانه‌ای به مقر این گروهک‌ها، پاسخ آشوب‌افکنی این تجزیه‌طلبان را دادند. حملات توپخانه‌ای سپاه به مقر تروریست‌های کومله و دموکرات در حالی رخ داد که جمهوری اسلامی ایران بارها به سران منطقه اقلیم کردستان هشدار داده بود این منطقه را از لوث وجود تروریست‌های ضدایرانی پاکسازی کنند. در پی هشدارهای ایران، عراق متعهد شد نسبت به ایمن‌سازی مرزها و اخراج تروریست‌ها از مناطق مرزی ایران اقدامات لازم را انجام دهد. به کار‌گیری ۶ هزار نیروی کمکی برای مرزبانی و همچنین استقرار ۲ تیپ نظامی در مرزهای این کشور با ایران و ترکیه از جمله این اقدامات بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین