۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سرکنسول ترکیه در ارومیه: برجام، دید مثبتی به جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد

سرکنسول ترکیه در ارومیه: برجام، دید مثبتی به جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد

  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
  • ۳۰۶ بازدید
  • ۰

سرکنسول جمهوری ترکیه در ارومیه گفت: پس از برجام، جوامع بین المللی دید مثبتی به جمهوری اسلامی ایران پیدا کردند.

محمد بولوت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در رابطه با مواضع جمهوری ترکیه در قبال توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با غرب افزود: ترکیه در مذاکرات سال ۲۰۱۰ نشان داد که در حل مناقشه هسته ای ایران همواره خواستار حل موضوع به صورت مسالمت آمیز است.
بولوت افزود: ترکیه مخالف بروز نامنی در منطقه بوده و هرگونه تشنج در منطقه را محکوم می کند و امیدواریم به زودی نیز شاهد برقراری آرامش در سوریه و دیگر کشورهای منطقه باشیم.
وی با بیان این که پس از برجام، جوامع بین المللی دید مثبتی به جمهوری اسلامی ایران پیداکردند، بیان کرد: به طور حتم توافق هسته ای ایران سبب ایجاد ثبات در منطقه می شود.
سرکنسول جمهوری ترکیه در ارومیه همچنین در رابطه با نقش برجام در توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: پس از توافق هسته ای ایران، افق روشنی برای توسعه این کشور می بینیم و در صورت اتصال بانک های ایرانی به بانک های جهانی، شاهد جهشی چشمگیر و باور نکردنی در توسعه اقتصادی ایران خواهیم بود.
وی با قدردانی از موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در کودتای نظامی ناموفق ترکیه اخیر گفت: با این موضع گیری ایران، روابط دیپلماتیک جمهوری ترکیه با جمهوری اسلامی ایران وارد فصل جدیدی از گسترش روابط دو طرفه می شود.
بولوت اظهار کرد: از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آقای محمدجواد ظریف در حمایت از حکومت ترکیه تشکر می کنم چرا که ایران با اعلام مواضع خود در کودتای ناموفق صورت گرفته در ترکیه، برادری خود را ثابت کرد و در اولین فرصت، آماده میزبانی از مسئولان رده بالای جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ترکیه هستیم.
وی همچنین با قدردانی از قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی در همدلی در شب کودتا گفت: استاندار آذربایجان غربی به بنده گفت که شب کودتا تا صبح نخوابیده و نگران مردم ترکیه و وضعیت پیش آمده بوده است.
سرکنسول جمهوری ترکیه در ارومیه همچنین با اشاره به اتحاد احزاب سیاسی مخالفت دولت ترکیه در سرکوب کردن کودتای نظامی ناموفق رخ داده در این کشور بیان کرد: احزاب سیاسی ترکیه نشان دادند که اگر مساله وطن و منافع ملی در میان باشد، اختلاف سلیقه را کنار گذاشته و به دفاع از شرف و وطن خود می پردازند و حرکت منسجم احزاب سیاسی ترکیه در سرکوب کردن کودتا، نمود بارز از حاکمیت یک دموکراسی قوی در جمهوری ترکیه است.
وی در پاسخ به اینکه پس از کودتای نظامی ناموفق در ترکیه آیا دید مردم این کشور نسبت به سربازان خود تغییر کرده است؟ گفت: مردم ترک احترام خاصی به سربازان خود قائل هستند، کودتاگران نظامی ترکیه عده ای از تروریست های نفوذی در بین سربازان جمهوری ترکیه بودند و سربازان ترکیه همیشه در دفاع از کشور خود از هیچ ایثاری دریغ نکرده اند.
سرکنسول جمهوری ترکیه در ارومیه همچنین با اشاره به نقش فتح الله گولن در کودتای نظامی ناموفق ترکیه اظهار کرد: با اثبات دخالت گولن در کودتای ناموفق اخیر، ترکیه خواستار استرداد وی به کشور شده است.
وی افزود: هرگونه دخالت کشورهای دیگر در کودتای نظامی ترکیه بررسی می شود.
بولوت سرکوب کودتای نظامی در ترکیه را همتراز با جنگ آزادی سال ۱۹۲۲ ترکیه دانست.
وی در ادامه با بیان این که آرامش کافی در خیابان های ترکیه حاکم بوده و هیچ خطری گردشگران را تهدید نمی کند، افزود: ترکیه همواره مورد استقابل گردشگران خارجی واقع شده و حضور گردشگران در ترکیه به حالت عادی خود برگشته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین