۲۹ اسفند ۱۴۰۲

زبیر آیدار از سران پ.ک.ک: تابع تصمیمات اوجالان هستیم اما…

  • ۱۶ دی ۱۳۹۱
  • ۳۴۹ بازدید
  • ۰

بروکسل، بلژیک – زبیر آیدار مسئول شاخه اروپای پ.ک.ک در گفتگو با روزنامه ملیت در خصوص مذاکرات آنکارا و اوجالان اظهار نظر کرد.
به گزارش انجمن بی تاوان به نقل ازکردپرس زبیر آیدار مسئول شاخه اروپای پ.ک.ک در مصاحبه با روزنامه ملیت در خصوص مذاکرات آنکارا و اوجالان اظهار نظر کرده و در پاسخ به سوالات آسلی آیدین تاشباش، گفتگو با سران پ.ک.ک در قندیل را نیز از دیگر شروط مهم رسیدن به صلح دانست. این مصاحبه یک روز پیش از رفتن احمد ترک به جزیره ایمره آلی صورت گرفته است.
آسلی آیدین تاشباش/ ملیت: زبیر آیدار از چهره های مهم و کلیدی پ.ک.ک و مسئول سازماندهی این حزب در سراسر اروپا است. وی از سال ۲۰۰۶ با نمایندگان دولت ترکیه در مسیر مذاکره در ارتباط بوده و در گفتگوهای اسلو، مذاکره کننده اصلی بوده است. وی در بروکسل به سوالات ما پاسخ داد و در یک کلام می توان گفت لحن سخنان وی نسبت به حکومت ترکیه و شخص نخست وزیر، نرم تر از گذشته بود اما در عین حال مدام بر این موضوع تاکید می کرد که نباید طی این مسیر تنها با گفتگوی آنکارا و ایمره آلی ادامه یابد.
ملیت: شما نیز در جریان مذاکرات جدید حکومت ترکیه و ایمره آلی هستید؟ آیا با شما در این خصوص صحبت کرده اند؟
زبیر آیدار: خیر. ما در جریان نیستیم و کسی با ما تماس نگرفت. نه ما و رفقایمان در قندیل، در جریان دیدارهای اخیر نیستیم. اما در کل می توانم بگویم که دیدار با اوجالان و گفتگو با وی تاثیرگذار است و جنبش ما نیز تابع نظرات و تصمیمات وی خواهدبود. اما باید این واقعیت را نیز اعلام کنم که به باور ما این گفتگوها نمی تواند بیش از این در ایمره آلی ادامه یابد. باید شرایط حبس اوجالان تغییر کند و به مکان دیگری منتقل شود. مطمئنم دولت نیز به همین نتیجه رسیده است و به خوبی می داند که برای دستیابی به نتایج بهتر باید شرایط حبس او تغییر پیدا کند. از این گذشته باید تمام مواردی که ر ایمره آلی و بین دولت و اوجالان مورد گفتگو قرار می گیرد، به شکل مستقیم از سوی اوجالان و بدون واسطه با ما نیز در میان گذاشته شود.
ملیت: چنین چیزی چگونه ممکن است؟
زبیر آیدار: نمی دانم. آیا ما باید به آنجا برویم یا او را به اینجا بیاورند… بلاخره برای حل این مشکل باید فرمولی پیدا کنند.
ملیت: اگر یکی دو نفر از سوی حزب صلح و دموکراسی به ایمره آلی بروند مناسب و بسنده است؟
زبیر آیدار: نمی دانم. واقعا نمی دانم که بهترین و منطقی ترین راه کدام است. اما اگر بین ما و اوجالان همفکری و ارتباط وجود نداشته باشد از لحاظ منطقی، پیش بردن مذاکرات امکان پذید نخواهد بود. فراموش نکنید او بهتر از هر کس دیگری می تواند حزب، نیروهای نظامی ما، مردم و دیگران را اقناع کند و همه از او حرف شنوی دارند بنابراین باید راهی برای ارتباط با وی پیدا شود.
ملیت:قبلا شما از راه میت برای اوجالان نامه می فرستادید. خوب این هم یک روش ارتباطی است.
زبیر آیدار: بله. این هم روشی بود. اما دیدیم که این راه ارتباطی نتوانست چندان مفید باشد. خود اوجالان نیز در آخرین دیدار خود با وکلا گفته بود که من در این چهاردیواری با این نامه ها نمی توانم ارتباط پویا و مستمری داشته باشم اگر می خواهید نقش تاثیرگذارتری داشته باشم باید برخی موانع را برداشته و راه را باز کنید.
ملیت: در آخرین گفتگویی که با هم داشتیم انتقادات جدی نسبت به ادبیات و شیوه گفتار نخست وزیر اردوغان داشتید. ظاهرا این بار می خواهید در مورد شخص وی اظهارنظراتتان نرم تر و منعظف تر باشد.
زبیر آیدار: شخص نخست وزیر به خاطر میزان مسئولیت و اختیاراتی که دارد از همه بیشتر مسئول است و قاعدتا باید در بیان مسائل، مراعات همه حد و حدود را در نظر داشته باشد. از دید ما هنوز هم نوع بیان و ادبیات نخست وزیر خالی از ایراد نیست. به عنوان مثال همواره از موضوع بر زمین گذاشتن سلاح توسط پ.ک.ک حرف می زند. خوب… بخشی از این ادبیات به منظور اقناع نظرات عمومی مردم ترکیه است اما این موضوع نشان دهنده این نیز هست که وی به گونه ای مداوم از بیان اصل مسائل طفره می رود و نمی خواهد درباره راهکارها حرف بزند. هم اوجالان و هم پ.ک.ک با پوشه ای از راهکارها و نقشه راه به پای میز مذاکره می روند و نخست وزیر نیز باید نشان دهد که می خواهد در طول روند گفتگوها چه چیزهایی را بپذیرد. این قضیه فراتر از موضوع سلاح و فعالیت مسلحانه است و موضوع اصلی، حل مشکلات بنیادین است.
ملیت: طی روزهای اخیر خبری از حملات جدید پ.ک.ک نشنیده ایم. آیا یک آتش بس غررسمی اعلام شده است؟
زبیر آیدار: خیر. این موضوع بیشتر به شرایط جوی و موسمی ربط دارد. البته عملیات گسترده زمینی و هوایی دولت هنوز هم ادامه دارد و درست چند ساعت پس از آغاز سال میلادی و در حالی که همه به فکر آغاز سال جدید هستند، هدیه دولت به ما مرگ تعدادی از رفقایمان در لیجه دیاربکر بود. علاوه بر این هواپیماهای جنگنده ترکیه هر روز به شمال کردستان حمله ور می شوند. مگر می شود اسم این روکرد را تلاش برای حل معضلات موجود گذاشت؟
ملیت: اما قبلا در چنین شرایطی پ.ک.ک چندین حمله ترتیب داد. موضوع سیلوان را که همه به خاطر دارند؟
زبیر آیدار: مگر قرار است همیشه همه اقدامات منفی را به ما نسبت دهند؟ هزاران سرباز را به لیجه فرستادند تا یک گروه کوچک از افراد ما را از بین ببرند. در شب سال نو زاپ را به شدت بمبارن کردند و جالب اینجاست وقتی که حمله از از جانب ما صورت می گیرد در تیتر نخست همه روزنامه ها بازتاب پیدا می کند اما خبر حملاتی که علیه ما صورت می گیرد به شکل بی اهمیت و کوتاه در صفحات میانی روزنامه ها منتشر می شود.
ملیت: عملیات و حملات هوایی و زمینی نیروهای نظامی ترکیه چه بازتابی نزد حزب دارد؟
زبیر آیدار: موضوع فقط حزب نیست ما نیز مساله آرای عمومی و افکار مردم برایمان مهم است. کردها با شنیدن چنین خبرهایی دچار وحشت و بی اعتمادی می شوند و بدون شک عزا و تلخی کشته شدن فرزندان کُرد آنان را وادار می کند موضع گیری کنند. نخست وزیر می گوید انگشت خود را از روی ماشه بردارید. اما این اقدام باید دوسویه باشد. نیروهای نظامی دولت نیز باید انگشت از روی ماشه بردارند. تا زمانی که جنازه ها به خانه بازگردند پیشبرد مذاکرات دشوار است. برای تامین شرایط مناسب گفتگو، باید مانع از مرگ افراد شد.
ملیت: قبلا حزب یک بار عقب نشینی کامل نیروهای خود به سمت شمال عراق را پذیرفت. ایا این اقدام باز هم در دستور کار قرا دارد؟
زبیر آیدار: این اقدام باید دوسویه باشد. در پروژه ای که از سوی حزب به دولت پیشنهاد شده این گزینه نیز وجود دارد. اما این موضوع چیزی نیست که بخواهیم در یک گفتگوی مطبوعاتی به آن بپردازیم. جای بحث کردن در خصوص چنین مسائل مهمی، میز مذاکره است نه روزنامه.
ملیت: با شروع مذاکرات ایمره آلی نقش حزب صلح و دموکراسی تا حدودی کمرنگ شد. گویی فضای موجود به گونه ای پیش می رود که هم دولت و هم پ.ک.ک خطاب به این حزب می گویند: کوچولو برو کنار! آیا قرار است موضوع شاخه رسمی و قانونی فعالیت های شما فراموش شود؟
زبیر آیدار: خیر. حزب صلح و دموکراسی نیز بخشی از نیروی مذاکره است. اما این حزب فقط می تواند در خصوص مسائل مربوط به قانون اساسی، زبان کردی و مطالبی از این دست تصمیم بگیرد و موضوعات نظامی و امنیتی مربوط به ماست.

ملیت: موضوع لو رفتن نوار مذاکرات اسلو هنوز هم یک مساله جدی است و همه معتقدند که کار شما بوده است.

زبیر آیدار: خیر هیچ ربطی به ما ندارد. ما مکالمات را ضبط نکردیم. همان افرادی که می خواستند میت را به دادگاه بکشانند، این کار را کردند. اصلا نیت آنان از ضبط مکالمات، اقدام علیه میت و مذاکرات بود. اما در شرایط کنونی تصمیمی که دولت گرفته و مذاکرات ایمره آلی را با مردم در میان گذاشته اند، اقدام درستی است و باید به روند شفاف سازی و آگاهسازی عمومی ادامه داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *