۹ فروردین ۱۴۰۳

زبان مادری در پ ک ک ،پژاک/زبان مادری ابزاری در دست فرقه

  • ۳ اسفند ۱۳۹۶
  • ۱۱۲۶ بازدید
  • ۴

سرویس بین المل انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : زبان مادری نخستین زبانی که نوزاد از بدو تولد با آن انس می گیرد ، وقتی کودک در آغوش پر مهر و محبت مادر شیر می خورد آنرا می شنود. برهمین مبنا نام زیبای“زبـــان مـــادری” را به خود گرفته است.

پ ک ک چه نگرشی به زبان مادری دارد؟

در ذیل مطالبی را که در کلاس های ایدئولوژیک پ ک ک پژاک  به عناصر فرقه تدریس می شود ارائه می نمایم تا اهمیت زبان مادری در گروه کاملا هویدا شود.

پ ک ک و پژاک مدعی است:
زبان مادری هویت انسان را شکل می دهد و حامل فرهنگ و آداب و رسوم اقوام گذشتگان بوده و از ما به نسل های آینده ارث می رسد ، عواطف و احساسات، اندیشه ها، ارزش ها و نگرش‌ها به بهترین شکل و با خلوص کامل توسط زبان مادری به هر فرد منتقل و در بسیاری از موارد زبان مادری تنها ابزار موجود برای انتقال مفاهیم مذکور است، به همین دلیل است که نیـچـه فیلسوف آلمانی گفته است که «ترجمه لفظ به لفظ زبان خیانت است». هایدگر دیگر فیلسوف آلمانی می گوید «زبان مادری قلب احساس و الهام انسان است . بنابراین کسانی که با زبان مادری در می افتند در واقع با عمیق ترین جنبه هویتی انسان مبارزه می کنند و پیروز نخواهند شد». جنوا اسپیترمن استاد زبان شناسی دانشگاه میشیگان در این ارتباط می گوید که: «اگر شما آموزش و ترویج یک زبان را ممنوع و غیر قانونی کنید، در نهایت آن زبان را حذف می کنید و با از بین بردن آن زبان، فرهنگ آن گروه زبانی از انسانها را نابود می کنید و در نهایت، خود آن مردم را حذف و از بین می برید. ممکن است که آن گروه از انسانها بصورت جسمی و فیزیکی از بین نروند، اما آنها دیگر خودشان نیستند، بلکه تبدیل به دیگرانی شده اند که به زبان و فرهنگ دیگری تعلق دارند. آنها هویتشان را از دست داده و دیگر موجودیت ندارند». بنابراین حفظ و آموزش زبان مادری به عنوان شاخص هویت انسانی کاملاً ضروری است. البته در کنار زبان مادری، انسانها به زبان مشترکی هم نیاز دارند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. زبان وسیله افهام و تفهیم است وانسانها در دنیای تنوع زبانها به زبان مشترکی نیاز دارند تا با افراد و گروههایی که خارج از حیطه ی زبان مادری شان هستند، ارتباط برقرار کنند. در بسیاری ازموارد مشکل از همین جا و از گسترش ارتباطات بوجود می آید. در ارتباط بین دو یا چند گروه زبانی همیشه یک زبان مشترک لازم است.

گروه تروریستی پ ک ک با توجه به جایگاه والای زبان مادری که در بالا اشاره گردید ، این معقوله را در ایدئولوژی فرقه گنجانده و از زبان مادری سوءاستفاده  ابزاری می کند.
اکنون بایستی به این موضوع پی برد که زبان رسمی پ ک ک چه بوده و رهبر این فرقه به چه زبانی تکلم می کند.
زبان ترکی زبان رسمی پ ک ک بوده و عناصر فرقه با این زبان تکلم می کنند ،رهبر این فرقه نیز با زبان مادری  خود ترکی استانبولی تکلم می کند
حال سوال این است، عبدالله اوجالان رهبر فرقه مدعی دفاع از زبان مادری خود بوده و کردی را زبان مادری خود می نامند در حالی که به زبان کُردی تسلط نداشته و کردی سخن نمی گوید.
اوجالان مدعی دفاع از زبان مادری می باشد در حالی که به زبان ترکی تکلم می کند، اکنون ببینم اوجالان چه نگرشی به جایگاه مادر دارد که این گونه از زبان مادر خود دفاع می کند؟

جایگاه مادر از دیدگاه عبدالله اوجالان 

اوجالان می گوید:

” مادر، زیربنای زندگی انسانیت را تشکیل میدهد. اما وجود مادرم برای من همیشه مسئله بود. اولین و مهمترین سوالم از مادر این بود : چرا مرا بدنیا آوردی؟

در کنارش زندگی نکردم و هیچگونه مهری از وی در دلم نبود و همیشه از وی شکایت کرده و گفته ام: تو مسبب به دنیا آمدن من بودی. ارتباطم با وی فراتر از ارتباطی دوستانه یا غیر دوستانه بود، تضاد و درگیری دایمی در بین ما حاکم بوده است.
این درگیریها برخی جوانب مثبت و برخی جوانب منفی داشته و مجموعه اینها در ساختن شخصیت من تأثیرگذار بوده اند.

اوجالان نیز می گوید: مادرم نیز از این وضعیت بیزار بود
اوجالان در یکی از یادداشت هایش میگوید که حتی برای مادرم با اینکه از من خواست که چند متر پارچه بخرم من نخریدم
بنابراین هویدا می گردد ، مادر حتی در تفکر پ ک ک و پژاک ارزشی ندارد

اکنون با چنین اظهاراتی نبایستی اوجالان و گروه وی مدعی زبان مادری کُردی شوند؟

هر چقدر پ ک ک در رسانه ها برای تبلیغات اش وانمود کند که به زبان مادری اهمیت می دهد اما در حقیقت پ ک ک ارزشی که برای زبان تر کی قائل است برای زبان کردی و لهجه های دیگر کردی اهمیت نمی دهد حتی تکلم با زبان کردی را زبان افراد بی سواد و عقب مانده تلقی می کنند
در داخل سیتم پ ک ک زبا ن ترکی به عنوان زبان رسمی اعم برای نوشتاری و گفتگو است و تکلم با زبان ترکی به عنوان یک ترقی و برتریت مشاهده می شود اگر به مسئله با دیگاهی منطقی تماشا کنیم در می یابیم که چرا کردهای ایران ،و سوریه و عراق در پ ک ک زود زبان ترکی را یاد می گیرند زبان های گوناگون را یاد گرفتن خوب است اما زمانی که اگر یک زبان را یاد بگیریم نباید زبان و فرهنگ خود را فراموش کنیم در پ ک ک اگر کردی که با زبان ترکی حرف نزند و یا بلد نباشد بعنوان عقب مانده دیده می شود و زمانی که افراد احساس می کنند که در پ ک ک با دیدگاهی کوچک و حقیر دیده می شوند مجبورا تن به زبان تر کی می دهند
اکثر سرکردگان پ ک ک از جمله خوده عبدالله اوجالان هم زبان کردی بلد نبوده  ودر داخل پ ک ک هم افرادی از جمله مصطفی قره سو و علی حیدر قیطان …با اینکه ادعای کرد بودن را دارند   اما کردی بلد نیستند و مشخص است که  شعار حمایت از زبان مادری فقط شعار و ابزاری  در اختیار فرقه است .

امروزه هزاران مادر توسط پ ک ک به علت از دست دادن فرزندانشان دغدار است و از پ ک ک و پژاک نفرت دارند و یا اینکه فرزندانشان را با قانون نظامی مجبور به ملحق کردن در اورند و واقعا اگر پ ک ک و پژاک ارزشی برای مادران قائل است چرا اجازه ملاقات به مادران نمی دهد که فرزندانشان را ببیند ؟

در پ ک ک تمامی آموزشها و برنامه ها و اساسنامها وتکلم و نوشتن با زبان ترکی است .

قبلی «
بعدی »

۴ دیدگاه ها

  1. اگر ترکهای ایران ناراحت تکلم به زبان فارسی هستند، پس این جاهلیت آنهاست کن انتظار داشته باشند پ ک ک و کردهای در استعمار ترکیه زبان مادریشان را به ترکی تغییر دهند
    ظلم به زبان مادری یک ملت همواره وجود داره، ولی ملتی که انتظار داشته باشند زبان خودشان طلا بمونه و زبان دیگری بلا، پس همون بهتر زبان اونها محو و نابود بشه

  2. کدام زبان مادری؟ دوران کالکان و مصطفی قره سو هنوز بلد نیستند کردی حرف بزنند و از موسسین پ ک ک و شورای رهبری ک ج ک هستند. در میان پ ک ک ادبیات کرمانج حاکمه و اونم هنوز خالص نیست حتی ایرانی های هم که وارد پ ک ک می شوند لهجه اصلی خودشان یادشان میرود . تمام ادبیات پ ک ک براساس زبان ترکی استانبولی شکل گرقته و در مکالمات روز مره اشان هنوز از واژه هایی مثل توپلانتی آرکاداش گرچکدن الشتری و ئورگوت قومیتان اوت و…استفاده می کنند

  3. گلی به جمال ایران که اقلیتهای زیرصدهزار هم زبان خودشونو دارند

  4. گه نخور ترک کسخل همه اعضای پ.ک.ک کوردی حرف میزنن چرا کسشعر مببافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *