۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • رویکرد داعش و گروههای تروریستی در خصوص خبرنگاران/حمله سایبری و فحاشی به خبرنگاران از سوی حامیان پژاک و داعش

رویکرد داعش و گروههای تروریستی در خصوص خبرنگاران/حمله سایبری و فحاشی به خبرنگاران از سوی حامیان پژاک و داعش

  • ۱۲ مهر ۱۳۹۴
  • ۳۳۴ بازدید
  • ۰

از مدتها پیش اخباری مبنی بر تهدید روزنامه نگاران و فیلمسازان توسط گروه تروریستی داعش در رسانه های جهانی منتشر می شود و با توجه به این مسئله خیلی از خبرنگاران برای احتیاط از اسم های مستعار در گزارش های خود استفاده می کنند و حتی در کشور فرانسه یک روزنامه نگار برای اینکه به مشکل برنخورد،کتاب خود در رابطه با داعش را با اسم مستعار منتشر کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : کمااینکه در ماجرای نشریه “شارلی ابدو” شاهد آن بودیم که داعش به خاطر کاریکاتور رهبر این گروه چگونه در قلب پاریس امن،نشریه و روزنامه نگاران را به خاک و خون کشید.
تصور عامه بر این است که تهدید اهل رسانه صرفا از سوی داعش که به عنوان مخوف ترین و پیچیده ترین گروه تروریستی در جهان شناخته شده است،اتفاق می افتد.اما نکته قابل توجه این است که این تنها داعش نیست که در قبال اطلاع رسانی چنین رویکرد خشن و خونینی دارد.دیگر گروههای تروریستی نیز که همانند داعش به شکل افراطی خود را محق می دانند،در برابر اطلاع رسانی و نشر اخبار در خصوص گروه خود چنین رویکردی دارند.
یکی از این گروهها “پ ک ک” است که در کشور ترکیه بارها رسانه های منتقد این گروه را مورد حمله قرار داده و اخیرا به دنبال تشدید درگیری های ارتش ترکیه با این گروه، یکی از مدیران “شبکه استار” ترکیه را مورد حمله تروریستی قرار داد.
پ ک ک در حالی مدیر شبکه استار از جمله مهمترین رسانه های ترکیه را ترور کرد که در ایران نیز رسانه هایی که اخبار پ ک ک و بویژه پژاک شاخه ایرانی آن را پوشش می دهند با مشکلات چندی مواجه می شوند.به این صورت که بعد از انتشار هر گزارشی در خصوص پژاک و پ ک ک و حتی کوچکترین اظهارنظر در این رابطه با سیل فحاشی ها و تهدیدها مواجه می شوند.بویژه اگر نویسنده زن باشد این فحاشی ها به انواع انگ ها و تهمت ها آمیخته می شود.
در یک مصداق روشن به تازگی پس از حمله پژاک به یک پاسگاه نیروی انتظامی در مریوان و پس از آن به شهر خوی،تصویر مربوط به تشییع جنازه شهدای این حمله تروریستی در شبکه اجتماعی فیسبوک از سوی بسیاری از شهروندان ایرانی به اشتراک گذاشته شد و بسیاری از کاربران اقدامات پژاک را در به شهادت رساندن سربازان ایرانی نقد کردند. اما در این بین عده ای از کاربران فیسبوک در مقام دفاع از پژاک برآمده و کسانی که در حمایت از شهدای ایرانی منتقد حملات تروریستی پژاک بودند را به انواع تهمت و انگ متهم و فحاشی کردند.
حامیان پژاک که بنظر می رسد همانند سلطنت طلب ها و ضد انقلاب ها حضور فعال تری در شبکه های اجتماعی دارند و اخبار و اطلاعات مخالف خود را رصد می کنند، منتقدین اقدامات تروریستی پژاک را مورد تندترین انتقادات قرار دادند.

خشونت کلامی کاربر حامی پژاک در فیسبوک

یکی از کاربران فیسبوک از کرمانشاه که معلوم نیست این نام هویت واقعی این کاربر باشد یا نه،به رکیک ترین و زننده ترین شکل در حمایت از پژاک برای نگارنده پیام هایی فرستاد که فاجعه بود.
او در این پیام ها نه تنها بنده را به عنوان خبرنگار زن مورد توهین قرار داد،بلکه زنان ایرانی را جز زنان کرد زبان به اتهامات اخلاقی متهم کرد.
اینکه اینهمه کینه و نفرت از هموطنان از کجا نشات می گرفت و چرا این کاربر فیسبوک،هموطنانش را تا این اندازه مورد توهین قرار می داد،پاسخش را صرفا خود او می تواند بدهد.اما یک مسئله روشن این بود که امثال این کاربر با این میزان کینه و نفرت می توانند برای شهروندان بسیار دردسرساز شوند.
این کاربر فیسبوکی فقط یک مصداق از کاربران حامی پژاک در شبکه های اجتماعی هستند.دیگر حامیان نیز همانند او در قبال هرگونه نقدی از پژاک و یا اطلاع رسانی در مورد جنایت های این گروه در حمله به پاسگاهها،کاربران و خبرنگاران را مورد توهین قرار داده و به رکیک ترین شکل فحاشی می کنند.
از نظر آنها ما خبرنگاران حق نداریم از عنوان تروریست برای پ ک ک و پژاک استفاده کنیم و با توهین و فحاشی سعی در قبولاندن این موضوع دارند که اعضای پژاک که در غرب کشور جنایت های بسیاری را مرتکب شده اند، مبارز هستند و اصرار دارند خبرنگاران ایرانی نیز همانند بی بی سی فارسی این گروهها را “مبارزان راه آزادی” معرفی کند.
منبع :روز نو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین