۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • رئیس انجمن حقوق بشرترکیه: بزرگترین خطا در روند مذاکرات صلح محدود کردن مسئله کردها به خلع سلاح پ.ک.ک بود

رئیس انجمن حقوق بشرترکیه: بزرگترین خطا در روند مذاکرات صلح محدود کردن مسئله کردها به خلع سلاح پ.ک.ک بود

  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
  • ۳۳۵ بازدید
  • ۰

این روزها مسئله کردهای ترکیه تنها به خلع سلاح پ.ک.ک محدود شده است. در حالی که این مسئله بسیار عمیق، گسترده تر از خلع سلاح پ.ک.ک است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه زمان، بولنت ییلدریم، رئیس انجمن حقوق بشر و کمک های بشر دوستانه ترکیه (IHH) طی سخنانی اعلام کرد: این روزها مسئله کردهای ترکیه تنها به خلع سلاح پ.ک.ک محدود شده است. در حالی که این مسئله بسیار عمیق، گسترده تر از خلع سلاح پ.ک.ک است. به همین خاطر هر اتفاقی که بیفتد نباید از روند مذاکرات صلح صرف نظر صورت گیرد.
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به این که استفاده از ادبیات خشن و اظهارات خشونت بار رهبران سیاسی ترکیه باعث دور شدن کشور از صلح شده است تاکید کرد: متاسفانه جوانان ترکیه در کام مرگ فرو برده شده اند. در کشور آرامشی باقی نمانده است. امنیت عمومی از بین رفته است. هر کسی بانی این جنگ بوده است در مقابل پروردگار حساب پس خواهد داد.
ییلدریم تصریح کرد: مسئله کردها تنها مسئله پ.ک.ک نیست. با وجود این که روند مذاکرات صلح در ترکیه مهم ترین مسئله خاورمیانه و یک پروژه ملی در خاورمیانه بود علی رغم آن یک خطای بسیار بزرگی در روند مذاکرات صلح صورت گرفت و آن خطا محدود کردن مسئله کردها به خلع سلاح پ.ک.ک بود. اگر کشوری قصد دارد با خشونت و ترور مبارزه کند باید این مبارزه در چارچوب حقوقی صورت گرفته و روند مذاکرات صلح تداوم پیدا کند. در کنار این مسئله سایر گروه های کردی به غیر از پ.ک.ک نیز باید در روند مذاکرات صلح مورد نظر گرفته شوند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: پ.ک.ک در طول روند مذاکرات صلح فرصت آن را به دست آورده بود تا قدرت خود را بیشتر کند. از لحاظ ایدئولوژیکی انسجام بیشتری پیدا کرده است. در روستاها دست به آموزش های ایدئولوژیک زده است. کمپ های بزرگی تاسیس کرده و به ذخیره سلاح دست زده است. پ.ک.ک در تمام روستاهای کردنشین ترکیه نفوذ کرده است. ما به عنوان انجمن حقوق بشر و کمک های بشردوستانه ترکیه از سال ۲۰۰۸ در حال تهیه منظم گزارشاتی در این خصوص هستیم. در واقع روند مذاکرات صلح را گزارش ۲۰۰۸ ما آغاز کرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین