۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دیدار صالح مسلم از ترکیه ابتکار بارزانی بود

دیدار صالح مسلم از ترکیه ابتکار بارزانی بود

  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۲
  • ۳۴۱ بازدید
  • ۰

نویسنده سوری:

سوریه- “عمرکوش” نویسنده سوری تاکید کرد: دیدار صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه از ترکیه پس از مطرح شدن مسئله تشکیل اقلیم غرب کردستان که موجب نگرانی آنکارا شده بود ، ضرورت داشت.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : “عمرکوش” در گفتگو با پایگاه خبری «ولاتی نت» افرود: مطرح شدن مسئله تشکیل حکومت خودگردان در خاک سوریه موجب نگرانی ترکیه شده است به دلیل اینکه چنین حکومتی در مرزهای این کشور قرارخواهد داشت و احتمال امتداد آن به داخل خاک ترکیه وجود دارد. به همین دلیل ابتکار بارزانی برای متقاعد کردن صالح مسلم به دیدار از ترکیه وگفتگو با مقامات این کشور و اطمینان دادن به آنها ضروری به نظر می رسید.
این نویسنده سوری افزود :البته در این دیدار که بدون اعلام قبلی صورت گرفته ، صالح مسلم تاکید کرده است اقلیم بصورت موقت تشکیل شده و حکومتی مستقل نخواهد بود، ولی در مقابل اظهارات مقامات ترکیه مبنی براینکه آنها به هیچ طرفی اجازه نخواهند داد حکومتی جداگانه درمرزهای ترکیه تشکیل دهد، اظهاراتی بسیار جدی بود.
از دیدگاه “کوش” چنین حکومت موقتی باید با نظر سوری ها و ترک ها و هماهنگی با دیگر نیروهای اپوزیسیون از جمله ائتلاف ملی سوریه و دولت کشور تشکیل شود و اگر به چیزی شبیه مدیریت شوراهای محلی باشد مانعی در تشکیل آن وجود ندارد، ولی اگر دولت و پارلمان منتخب و قانون اساسی داشته باشد دراینصورت از یک دولت خودمختار فراتر می رود.
“عمرکوش” در ادامه افزود: رویدادهای” تل الابیض” ضرورت انجام این دیدار غیرعلنی صالح مسلم از ترکیه را برای مطرح کردن نوعی میانجیگری ایجاب کرده و باعتقاد من این میانجیگری به خاطر آتش بس بین طرفین درگیر نیست ، بلکه نوعی وساطت برای بررسی اوضاع در شهر “تل الابیض” و محل استقرار طرفهای درگیر است ، چراکه در “تل الابیض” یک گذرگاه مرزی وجود دارد و جنگجویان حزب اتحاد دموکراتیک نباید این گذرگاه را تصرف کنند».
“عمرکوش” درباره اداره دیگر گذرگاهها در مرزهای سوریه گفت: این مسئله به توافق با ارتش آزاد و دیگر گروهها بویژه ” انتلاف ملی سوریه” که ازتوانایی برای اداره این گذرگاهها برخوردار است ،بستگی دارد و اگر این ائتلاف اداره این گذرگاه ها را بپذیرد، از سوی همه گروههای دیگر قابل قبول خواهد بود.
“عمر کوش” تاکید کرد: آنکارا اداره گذرگاههای ”قامیشلو” و “سری کانی” و “درباسیه” از سوی حزب اتحاد دمکراتیک را نمی پذیرد ، چراکه ازقاچاق جنگجویان این حزب از سوریه به خاک ترکیه هراس دارد و به این مسئله حساس است.
این نویسنده در پایان افزود: واکنش مطبوعات ترکیه در خصوص دیدار صالح مسلم از ترکیه با توجه به نزدیکی آنها به احزاب مختلف، متفاوت بود و روزنامه های ملی گرا اخبار این دیدار را پی گیری و حتی از دولت ترکیه خواستند از استقبال از وی خودداری کند و حزب او را امتداد حزب کارگران کردستان دانستند ، اما مطبوعات نزدیک به حزب عدالت و توسعه از مواضعی مثبت ولی محتاطانه پیروی کردند و منتظر بودند ببینند که صالح چه چیزی را خواهد گفت و در روزبعد این دیدار مواضع مثبت تری داشتند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین