۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دورویی اروپا درمبارزه با تروریسم

  • ۲۶ دی ۱۳۹۷
  • ۳۴۰ بازدید
  • ۰

وزیرخارجه ترکیه رفتارها و مواضع سران اتحادیه‌اروپا در برخورد با تروریسم را دوگانه خواند.

چاووش اوغلو با متهم کردن کشورهای اروپایی به دورویی دربحث مبارزه با تروریسم گفت: کشورهای اروپایی در بحث مبارزه با تروریسم صداقتی ندارند و آنکار دراین باره مداخله‌های یک جانبه غرب و اروپا را قبول ندارد.

وی با اشاره به اینکه تنها حضور صرف کشورهای اروپایی در گردهمایی‌های دیپلماتیک مبارزه با تروریسم کافی نیست، بر ضرورت مسئولیت‌پذیری کشورهای اروپایی دراین خصوص تاکید کرد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به فعالیت آزادانه حزب کارگران کردستان ترکیه ( پ ک ک) درکشورهای اروپایی گفت: پ ک ک  در کشورهای اروپایی مشغول سازماندهی و گردآوری پول وکمک‌های مالی است.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در۲۷ نوامبر۱۹۷۸ تاسیس شده است و از سال ۱۹۸۴ ضد دولت مرکزی ترکیه فعالیت مسلحانه می‌کند.

روند صلح برای حل مساله کردها در ترکیه در دسامبر ۲۰۱۲ آغاز و درپی انفجار ژوئیه ۲۰۱۵ در شهر «سوروچ» Suruç متوقف شد و پس از آن ارتش ترکیه و«پ پ ک» حمله به مواضع یکدیگر را از سرگرفتند.

براساس آمارهای منتشرشده دراین مدت، حداقل ششصد نیروی امنیتی ترکیه و بیش از هفت هزار عضو«پ‌ ک‌ ک» کشته شده‌اند.

اظهارات اخیر وزیر خاجه ترکیه درپی آن صورت می‌گیرد که کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و بریتانیا برروی این مساله تاکید کرده‌اند که عقب‌نشینی آمریکا نمی‌بایست به نیروهای متحد کُرد این کشور در خاک سوریه آسیب بزند.

اظهاراتی که آن را بایستی ادامه سیاست اروپا در زمینه مخالفت با ترکیه دانست.

بحرانی که بیش از یک سال است برروی روابط بین اروپا و ترکیه سایه انداخته است و در راستای آن کشورهای اروپایی تلاش خود را در جهت محدود سازی قدرت ترکیه هماهنگ ساخته‌اند.

از این‌رو، به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی تصور می‌کنند عملیات ترکیه علیه کردهای سوری سبب خواهد شد که قدرت اردوغان در ترکیه افزایش یابد و این کشور با توجه به سیاست‌های افزایش قدرت خود، تبدیل به یک تهدید علیه اتحادیه اروپا شود و علاوه برآن اتحادیه اروپا به دنبال جای پایی است که بتواند حضورخود در سوریه را برای مدت زمانی طولانی تضمین کند.

از همین‌رو، “جولین برنز” Julien Barnes کارشناس شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این وب سایت می‌نویسد، “اتحادیه اروپا بایستی به دنبال سیاستی باشد که زمینه‌ساز شکل‌گیری خودمختاری نسبی برای معارضان و در مناطقی باشد که دولت سوریه کنترل آن مناطق را به دست نگرفته است.”

با این حال، ترکیه به خوبی این نکته را می‌داند که حضور گروه‌ها یا شرایطی که بتواند تمامیت‌ارضی کشورهای منطقه را به خطر بیاندازد، در آینده باعث سرایت بحران به ترکیه خواهد شد و نتیجه آن افزایش هزینه‌های امنیتی برای ترکیه خواهد بود.

از همین‌رو، هماهنگی ترکیه با کشورهای منطقه و در نظر گرفتن اصول امنیت مشترک منطقه‌ای بایستی در اولویت طرح‌ریزی سیاست‌های امنیتی ترکیه قرار بگیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *