۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • دمیرتاش خطاب به پ.ک.ک : سلاح ها را کنار بگذارید

دمیرتاش خطاب به پ.ک.ک : سلاح ها را کنار بگذارید

  • ۲۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۲۱۲ بازدید
  • ۰

صلاح الدین دمیرتاش با مورات سابونجو روزنامه نگار مصاحبه کرد. دمیرتاش که از پ‌ک‌ک خواست سلاح‌ها را کنار بگذارد: پ‌ک‌ک باید سلاح‌های خود را کاملاً خاموش کند.

انجمن بی تاوان : صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس سابق HDP مصاحبه‌ای با مورات سابونجو، روزنامه‌نگار T24 انجام داد. صلاح‌الدین دمیرتاش با بیان اینکه نجات جان کودکان این کشور چیزی نیست که هیچ‌کس نمی‌تواند با آن مخالفت کند، گفت: پ‌ک‌ک باید سلاح‌های خود را در برابر ترکیه کاملاً خاموش کند.

نکات مهم مصاحبه مورات سابونجو با صلاح الدین دمیرتاش به شرح زیر است:

در همان مقاله، شما می‌گویید، ما باید با مناسب‌ترین زبان و لفاظی به همه ترکیه بگوییم که می‌دانیم سیاست و خشونت نمی‌توانند در کنار هم باشند، ما به دنبال راه‌حلی برای همه مشکلات خود در یکپارچگی ترکیه هستیم. به طور جدی برای صلح شرافتمندانه تلاش می کنند.» «اگر یکی از مخاطبین تماس شما دولت و دیگری پ.ک.ک باشد. آیا پ.ک.ک باید اکنون با اسلحه خداحافظی کند؟»

بله، هم دولت و هم پ‌ک‌ک باید مشکل را از زمینه‌های خشونت خارج کنند.

در صورت امکان، من از PKK می خواهم که سلاح ها را علیه ترکیه کاملاً خاموش کند. با این حال و متأسفانه دو مانع اصلی وجود دارد که همه باید بدانند.

اولاً، دولت به جز عملیات نظامی دست به عمل نمی‌زند، بحث نمی‌کند و بر سلاح اصرار می‌ورزد. با این حال، ما استدلال می کنیم که PKK باید متقاعد شود.

در اینجا نیز مانع دوم یعنی انزوای امرالی مطرح می شود. زیرا فردی که می تواند پ.ک.ک را متقاعد کند اوجالان است و سال هاست که او را در انزوا نگه داشته اند.

با وجود این موانع، اگر پ.ک.ک سلاح های خود را خاموش کند، خوشحال خواهم شد. متأسفانه تجربه ما نشان داده که این کار آسانی نیست.

شما مقاله‌ای دارید که می‌گوید: «موثرترین بازیگر صلح‌ساز در شرایط درگیری در داخل و خارج از مرزهای ترکیه اوجالان است». گمانه زنی ها حاکی از آن است که دولت با دیدار با اوجالان تلاش خواهد کرد تا از انتخابات «منافع» بگیرد. نگاهت چطوره؟

اگر دولت با اوجالان صحبت می کند تا اسلحه ها را خاموش کند، کار درستی است. نجات جان کودکان این کشور چیزی است که هیچ کس نمی تواند در برابر آن مقاومت کند.

از نظر اخلاقی و سیاسی اشتباه است که با صلح مخالفت کنیم فقط به این دلیل که خونریزی به حزب عدالت و توسعه رأی می آورد. نمی دانم به نفع حزب عدالت و توسعه است یا خیر، اما به نفع جامعه ترکیه است، همه نفس می کشند. اگر در این فکر باشیم که آیا رای دهندگان HDP در چنین شرایطی به حزب عدالت و توسعه رأی خواهند داد، پاسخ را فقط می توانیم در صندوق های رای ببینیم.

رای دهندگان HDP همه تحولات، نگرش مخالفان، همه چیز را می سنجند و تصمیم درست می گیرند. من به رای دهندگانمان اعتماد زیادی دارم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین