۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • درگیری PKK – ترکیه: یک میدان نبرد منطقه ای در جریان

درگیری PKK – ترکیه: یک میدان نبرد منطقه ای در جریان

  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
  • ۴۸۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : ترکیه در مبارزه با پ.ک.ک به طور فزاینده ای به نیروی هوایی متکی است. با گسترش آن به تئاترهای جدید در عراق و سوریه، احزاب جدیدی وارد درگیری شده اند، که حداقل در حال حاضر، تلاش های بالقوه برای حل و فصل مسائل را پیچیده می کند.

اوایل فوریه نمایش تازه‌ای از تاکتیک‌های جدید جنگ هوایی را به ارمغان آورد که ترکیه به طور فزاینده‌ای در نبرد با گروه تروریستی (پ‌ک‌ک) – دشمن این کشور در حدود چهار دهه درگیری – استفاده می‌کند. ترکیه، مانند ایالات متحده و اتحادیه اروپا (EU)، پ ک ک را یک گروه تروریستی معرفی می کند. در ۲ فوریه، حدود ۶۰ جنگنده ترکیه یک حمله هماهنگ به اردوگاه های آموزشی، پناهگاه ها و تأسیسات ذخیره مهمات مورد استفاده پ ک ک و شاخه های آن در شمال عراق و سوریه انجام دادند. از اواسط سال ۲۰۱۹، ترکیه به طور فزاینده‌ای به نیروی هوایی، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، برای حمله به پایگاه‌های پ‌ک‌ک در کوه‌های ناهموار شمال عراق متکی بوده و به این کشور اجازه می‌دهد تا کادرهای سطح بالاتر پ‌ک‌ک را بکشد.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط گروه بحران، درگیری ترکیه و پ‌ک‌ک از زمان شکست آتش‌بس دو و نیم ساله در ژوئیه ۲۰۱۵ که یکی از مرگبارترین فصل‌های آن افتتاح شد، جان بیش از ۵۸۵۰ نفر را گرفته است.

گسترش مبارزات به میدان های نبرد جدید، شبکه ای پیچیده از بازیگران را به خود جلب کرده است. در شمال عراق، ترکیه با حزب دموکرات کردستان عراق (KDP) – بزرگترین و قدرتمندترین حزب سیاسی در کردستان عراق و دولت اقلیم کردستان (KRG) – برای به دست آوردن اطلاعات در مورد گروه تروریستی پ.ک.ک و همچنین تامین امنیت مناطق خود شریک شده است. از وجود شبه نظامیان پ ک ک پاکسازی شده است. در همین حال، پ‌ک‌ک در حال ایجاد ائتلاف‌های عمیق‌تری با گروه‌های شبه‌نظامی عراقی در تضاد با آنکارا است و قدرت تصمیم‌گیری فزاینده‌ای را در صفوف گروه‌های وابسته به خود در سوریه، می‌کند.

یگان‌های (YPG) که ترکیه آن‌ها را امتداد پ‌ک‌ک می‌داند. گسترش میدان نبرد، استفاده از تاکتیک‌های جدید و مشارکت بازیگران جدید، شناسایی راه‌های فروکش کردن درگیری را دشوارتر می‌کند. با این حال، اقداماتی برای مهار تنش بین YPG از یک طرف و نیروهای ترکیه و شورشیان مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه از سوی دیگر می تواند به کاهش خطر خشونت بیشتر کمک کند.

بنابراین، در عراق نیز می‌تواند در مورد توافق سنجار پیشرفت کند، توافقی که بین دولت عراق و دولت اقلیم کردستان در اکتبر ۲۰۲۰ امضا شد که گام‌های مرتبط با حکومت و امنیت در منطقه سنجار عراق را مشخص می‌کند و ممکن است برخی از نگرانی‌های ترکیه در مورد حضور را برطرف کند، پ‌ک‌ک در آنجا وجود دارد. اگرچه در حال حاضر مقاومت پ‌ک‌ک و گروه‌های همسو با آن برای اجرای توافق همچنان یک چالش است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *