۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • درگیری امنیتی و سیاسی بغداد و اربیل درباره فعالیت های پ.ک.ک

درگیری امنیتی و سیاسی بغداد و اربیل درباره فعالیت های پ.ک.ک

  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
  • ۱۷۸ بازدید
  • ۰

تداوم اقدام ترکیه در بستن حریم هوایی خود به روی پروازهای فرودگاه سلیمانیه واقع در شمال عراق در واکنش به فعالیت‌های عناصر مسلح پ ک ک در این استان، هشدارها نسبت به خطرات فعالیت این گروه بر امنیت شمال عراق و مشخصا استان سلیمانیه افزایش یافته است.

به گزارش انجمن بی تاوان، ترکیه همه پروازها با فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه را در سوم آوریل کنونی متوقف کرده و دلیل آن را افزایش فعالیت پ ک ک در شهر سلیمانیه و نفوذ این گروه به فرودگاه این شهر عنوان کرده که امنیت پروازها را تهدید می‌کند.

روز جمعه گذشته فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه در معرض حمله پهپادی قرار گرفت که به دنبال هدف گرفتن «مظلوم عبدی»، فرمانده نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) بود.

به گفته منبع امنیتی آگاه، مظلوم عبدی به مدت ۳ روز در سلیمانیه حضور داشته و جلساتی با مسئولان و فرماندهان ائتلاف بین‌المللی برگزار کرده و به هنگام ترک سلیمانیه به مقصد فرودگاه گامشلی واقع در شمال سوریه هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

استان سلیمانیه تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان به ریاست «بافل طالبانی» قرار دارد؛ اتحادیه میهنی دومین حزب بزرگ اقلیم کردستان است که با اتهاماتی مبنی بر پناه دادن به عناصر پ ک ک مواجه است.

فرودگاه سلیمانیه تحت کنترل سازمان هواپیمایی عراق قرار ندارد

«وفا محمد کریم»، عضو حزب حاکم دموکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» می‌گوید: سلیمانیه تحت کنترل نهادهای دولتی اقلیم کردستان قرار ندارد و منحصرا از سوی اتحادیه میهنی کردستان اداره می‌شود و این حزب به دولت اقلیم اجازه نمی‌دهد تا به ایفای نقش خود در این شهر بپردازد.

محمد کریم در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: فرودگاه سلیمانیه به مقری برای فعالیت‌های مشکوک رهبران پ ک ک تبدیل شده است و پروازهایی با فرودگاه گامشلی در شمال سوریه و دیگر فرودگاه‌ها بدون اطلاع وزارت حمل و نقل دولت اقلیم کردستان یا سازمان هواپیمایی عراق انجام می دهد.

وی اظهار داشت: فرودگاه‌ها تحت کنترل دولت عراق است و نباید حتی یک هواپیمای نظامی یا غیر نظامی بدون اطلاع دولت مرکزی و نظارت آن فرود آید اما فرودگاه سلیمانیه به هیچ عنوان به این پروتوکل‌ها پایبند نیست، سلیمانیه میزبان ده‌ها مقر پ ک ک در قالب شرکت‌ها، سازمان‌های مدنی، مدارس و شبکه‌های ماهواره‌ای است، این فعالیت‌ها مایه نگرانی دولت عراق، دولت اقلیم کردستان و دولت ترکیه است.

اتحادیه میهنی حضور پ ک ک در سلیمانیه را تکذیب می‌کند

در مقابل، اتحادیه میهنی وجود مقرهای پ ک ک در سلیمانیه را تکذیب می‌کند، «صالح فقی»، عضو اتحادیه میهنی در این باره به العربی الجدید گفت: همه سازمان‌های مدنی مرتبط با پ ک ک از سال ۲۰۱۹ میلادی دفاتر و مقرهایشان تعطیل شده است.

فقی افزود: هدف این ادعا که فرودگاه سلیمانیه میزبان فعالیت پ ک ک و گروه‌های همسو با آن است، محاصره سلیمانیه با کمک حزب دموکرات و مشخصا شاخه «مسرور بارزانی»، نخست وزیر دولت اقلیم کردستان است.

وی تصریح کرد: اتحادیه میهنی با قسد ارتباط دارد و این گروه مقرهایی در سلیمانیه دارد همچنین بافل طالبانی چندی پیش به شمال سوریه سفر کرد و با مظلوم عبدی، فرمانده قسد دیدار و رایزنی کرد، روابط ما با آنها آشکار و غیرپنهان است. قسد گروه ممنوع الفعالیت نیست و مورد حمایت ائتلاف بین‌المللی قرار دارد و کاملا با پ ک ک متفاوت است، ما تعامل رسمی و اعلام شده‌ای با یکدیگر داریم.

هشدارها نسبت خطرناک بودن فعالیت پ ک ک بر امنیت سلیمانیه

در همین رابطه، «بیار محمد»،پژوهشگر امور کُردها نسبت به خطرناک بودن فعالیت عناصر پ ک ک بر امنیت سلیمانیه هشدار داد و تاکید کرد: سلیمانیه اخیرا به مقری برای فعالیت پ ک ک و گروه‌های همسو با آن چه قسد و یا گروه‌های مسلح ایزدی تبدیل شده است. رفتارهای اتحادیه میهنی موجب بروز دردسرهایی برای اربیل و بغداد در مقابل دولت ترکیه و جامعه جهانی شده است چرا که پ ک ک اقدام به حملات تروریستی علیه تاسیسات اقتصادی در اقلیم و نیروهای امنیتی و نیز کشورهای همسایه می‌کند.

وی تاکید کرد: پ ک ک فعالیت‌های نظامی در مناطق قندیل، رانیا، سید صادق و جمجمال دارد که هنگی وابسته به استان سلیمانیه است همچنین سازمان‌های مدنی و شرکت‌های تجاری مرتبط با پ ک ک از طریق بانک‌های سلیمانیه فعالیت می‌کنند و شبکه‌های ماهواره‌ایشان در این شهر دفاتر دارند.

این پژوهشگر کُرد در پایان گفت: فرودگاه سلیمانیه تهدیدی واقعی بر امنیت این شهر است زیرا اجازه می‌دهد رهبران پ ک ک و افراد مرتبط با آن به راحتی به داخل و خارج کشور سفر کنند، این فرودگاه باید تحت کنترل سفت و سخت سازمان هواپیمایی عراق قرار گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین