۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • درگیری‌های خونین میان ارتش ترکیه و پ‌‌ک‌ک در سیلوان

درگیری‌های خونین میان ارتش ترکیه و پ‌‌ک‌ک در سیلوان

  • ۲۳ آبان ۱۳۹۴
  • ۳۳۶ بازدید
  • ۰

در سه محله از مناطق جنوب شرقی شهر سیلوان که از سوی نیروهای پلیس ترکیه محاصره شده، ‌از ۱۰ روز پیش مقررات منع عبور و مرور حاکم است. ساکنان این محلات از دسترسی به آب و مواد غذایی محروم مانده‌اند.

 انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل دویچه له ،عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در مناطق مختلف این کشور هم‌چنان ادامه دارد. به گزارش مقامات محلی در جنوب شرقی ترکیه، دست‌کم ۱۱ تن از اعضای این حزب در درگیری‌های استان شیرناک کشته شدند.

ارتش ترکیه هم‌چنین اعلام کرد که در عملیات واحدهای نظامی علیه شورشیان پ‌ک‌ک در شهر وان، واقع در مرز ترکیه و ایران، سه سرباز واحدهای نظامی زخمی شده‌اند. گفته می‌شود که این سربازان هدف گلوله‌ اعضای پ‌ک‌ک قرار گرفته‌اند. دو سرباز دیگر با انفجار مینی در یکی از خیابان‌های شهر دیاربکر کشته شدند.

روزنامه‌ ترکی “حریت” هم‌چنین گزارش می‌دهد که بیش از ۱۰هزار نفر از شهر سیلوان و مناطق پیرامون آن آواره شده‌اند.

مقررات منع عبور و مرور در سیلوان

درگیری‌های خونین میان ارتش ترکیه و کردهای ساکن بخشی از مناطق جنوب شرقی سیلوان، ‌از ۱۰ روز پیش آغاز شده است. در سه محله‌ این شهر از روز سه‌شنبه (۴ نوامبر) مقررات منع عبور و مرور به ‌اجرا در آمده ‌است. به گفته‌ مقامات محلی، بیش از ۸۵ هزار نفر در این محلات زندگی می‌کنند.

آندری گاردنر، کارشناس امور ترکیه در نهاد حقوق بشری عفو بین‌الملل، ضمن انتقاد از اجرای ممنوعیت رفت و آمد در این محدوده به مدت طولانی گفت که «این اقدام همه ساکنان مناطق یاد‌شده را مجازات می‌کند.» او یادآور شد که به دلیل اجرای این مقررات، ساکنان مناطق یادشده از دسترسی به آب و مواد غذایی محروم مانده‌اند.

ادامه‌ درگیری تا برقراری صلح

مرات کوتوک، رییس شورای شهر سیلوان، دلیل برقراری مقررات منع عبور و مرور در این شهر را “عملیات تروریستی حزب ممنوعه‌ی پ‌ک‌ک” اعلام کرد. کوتوک اعضای این حزب را متهم می‌کند که موشک، مواد آتش‌زا و کوکتل مولوتف به سوی پلیس پرتاب کرده‌اند. اعضای شورای شهر سیلوان از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه انتخاب می‌شوند.
این ششمین بار از آغاز درگیری میان ارتش ترکیه و گروه پ‌‌ک‌ک است که در این شهر مقررات منع رفت و آمد به اجرا در می‌آید. این درگیری‌ها در ماه ژوییه سال گذشته پس از بمب‌گذاری در شهر مرزی سوروچ از نو آغاز شد.

گفته می‌شود که در ۱۰ روز گذشته، ۵ مامور پلیس و یک غیرنظامی کشته‌شده‌اند. خبرگزاری “فرات” که به گروه پ‌ک‌ک نزدیک است، از قربانی شدن ۷ غیرنظامی خبر می‌دهد.

احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در این رابطه گفت که حملات تهاجمی علیه پ‌ک‌ک در این شهر، “رو به پایان است”. او افزود: «این عملیات تا هنگامی که در تمام محله‌های سیلوان صلح برقرار شود، ادامه خواهد داشت.»

آتش‌بس میان آنکارا و پ‌ک‌ک که از سال ۲۰۱۳ برقرار شده بود، پس از حملات نظامی ترکیه به پایگاه‌های حزب کارگران کردستان در ترکیه و شمال عراق لغو شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *