۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دادستان استانبول خواستار تحویل معاون سابق اطلاعات عربستان به ترکیه شد

دادستان استانبول خواستار تحویل معاون سابق اطلاعات عربستان به ترکیه شد

  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۹
  • ۴۱۹ بازدید
  • ۰

شبکه خبری الجزیره قطر روز یکشنبه به نقل از منابع وزارت دادگستری ترکیه گزارش داد که شنبه شب دادگاهی در استانبول کیفرخواست پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان را صادر کرده است که بر اساس آن ۲ تن از افرادی که در برنامه ریزی، اجرا و مدیریت قتل دست داشته‌ به حبس ابد محکوم شده‌اند.

بر اساس گزارش الجزیره، در رای صادر شده که در اختیار دفتر دادستان استانبول قرار گرفته است، ۲ تن از مسئولان برکنار شده عربستان سعودی به نام‌های ” احمد عسیری ” معاون سابق سرویس امنیت و اطلاعات خارجی و ” سعود القحطانی ” دستیار ارشد سابق محمد بن سلمان ولیعهد این کشور که در برنامه ریزی برای شکنجه و قتل عمد مقتول (جمال خاشقجی) همکاری داشته‌اند به حبس ابد همراه با انجام کارهای سخت محکوم شدند.

این کیفرخواست همچنین خواستار اعمال حبس ابد برای گروه ۱۹ نفره به سرپرستی منصور عثمان ابا حسین ، ماهر عبدلعزیز المطرب و صلاح الطبیقی که در این پرونده متهم به انجام ترور و شکنجه شده‌اند، شد.

ترکیه در سال ۲۰۰۴ مجازات حبس ابد را جایگزین اعدام کرد و این شدیدترین مجازات در قانون قضایی ترکیه است.

پیش از این دادستان ترکیه در ماه گذشته میلادی اعلام کرد که کیفرخواست این پرونده را پس از گوش دادن به اظهارات همه طرفین و شنیدن اطلاعات از طریق تماس‌های تلفنی و دوربینهای نظارتی همچنین روند تحقیقات در دادگاه‌های سعودی و جمع آوری تمام مدارک مربوط به این جنایت، آماده کرده است.

دادستان استانبول خاطرنشان کرد: پرونده قرمز صادر شده برای جستجوی متهمان را به اجرا در آورده است و پلیس بین‌المللی (اینترپل) و مقامات سعودی از درخواست آن‌ها برای استرداد متهمان به ترکیه مطلع شده‌اند.

خاطر نشان می‌شود، جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی در کنسولگری کشورش در استانبول کشته و از آن زمان موضوع ترور وی به یکی از برجسته‌ترین موضوعات حقوقی و سیاسی تبدیل شد.

ریاض پس از ۱۸ روز پنهانکاری و تکذیب توضیحات متناقضی را برای این حادثه ارائه داد و بدون آنکه از محل جسد خاشقجی سخن بگوید از دستگیری ۱۸ شهروند عربستانی به عنوان بخشی از تحقیقات این پرونده خبر داد.

دسامبر گذشته دادگاه عربستان سعودی حکم اعدام برای ۵ نفر و زندان برای سه نفر در ارتباط با این پرونده قتل صادر کرد اما دادستان سعودی گفت که هیچ مدرکی وجود ندارد که ” القحطانی ” و ” عسیری ” در این قتل ارتباط داشته‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین