۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خودکشی سرانجام تلخ زنان در پژاک

  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
  • ۲۶۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : خودکشی به عنوان یکی از صور آسیب و کج‌روی‌های اجتماعی، معضلی است که همه جوامع اعم از پیشرفته و در حال توسعه، با آن مواجه هستند و افزایش نرخ خودکشی نگرانی فزاینده‌ای را برای جوامع امروز به همراه آورده است. تردیدی نیست از جمله عوامل مهمی که به مطالعه در زمینه خودکشی ابعادی به مراتب گسترده‌تر از پیش داده است، افزایش میزان آن در سطح اغلب کشورهای دنیا به ویژه در طی چند دهه اخیر است و آمار حکایت از این می‌کند که فرقه های و ادیان نوظهور را نیز باید در ردیف اول خودکشی ها قرار داد. خودکشی زنان و دختران در فرقه ها و ادیان نوظهور امروزه بعنوان پدیده عادی جای افتاده است.

در این مقاله سعی بر این داریم تا علل خودکشی زنان و دختران در فرقه تروریستی پ ک ک و پژاک را مورد بررسی قرار دهیم. آمار خودکشی زنان و دختران کم سن و سال در کوه های قندیل بسیار خیره کننده است ، با اینکه گروه تاکنون تلاش کرده خودکشی زنان فرقه را در قالب کشته های جنگ اطلاع رسانی نماید و یا در برخی از موارد از بروز این گونه اخبار ممانعت بعمل آورد.
با گذر از جامعه سنتی و توسعه یافتن و مدرن شدن جوامع، انسان با پیشرفت های زیادی در زندگی مواجه شده است به گونه ای که میانگین سن انسان در سده بیستم ، ده سال و یا حتی بیشتر افزایش یافته است .

در مناطق کردنشین به ویژه در استان های کرمانشاه و ایلام تاکنون زنان و دختران بسیاری یرای رهایی از تبعیض های جنسیتی،اجتماعی و عشیره ای بدنبال راهکار منطقی و معقولانه هستند.
وجود بافتی سنتی و عشیرهای در مناطق روستایی کردستان ایران هرگونه تحرک را از زنان گرفته و به علت نشاختن حقوق خود و کم سوادی بیشتر مورد تبعیض قرار میگرند. در جوامع روستایی،مرد سالاری به شیوه ای افراطی هرگونه صدای زن را در گلو خفه میکند. در استان هایی مانند کردستان و کرمانشاه که هنوز آن فرهنگ سنتی که دارای ویژگی‌های منفی و رسوم غلط نیز هست – غالب است و همچنان آمادگی ذهنی دادن حق طلاق و تصمیم گیری به زنان ایجاد نشده است.

پ ک ک و پژاک نیز از این کاستی های جامعه کردستان و بحران های اجتماعی در خصوص زن سوءاستفاده کرده و با شعارهای همچون برابری زن و مرد و یا فمنیست زنان ماهیت زن را به سخره گرفته است.

ایدئولوژی و جریان فکری کاذب پ ک ک و پزاک توانسته زنان و دختران بسیاری را از زندگی های سنتی و مردسالاری جامعه کردستان رهایی بخشد ، ولی آیا زنانی را که از سلطه ی افکار سنتی و تبعیض های جنسیتی جامعه کردستان رها شده اند به حقوق مشروع خود در گروه رسیده اند؟

متاسفانه زنان و دختران بسیاری فریب شعارهای دورغین پ ک ک و پژاک را خورده و راهی کوه های قندیل شده تا آزادی را تجربه نماید .
تساوی مرد و زن ایدئولوژی مرسوم پ ک ک و پژاک کاملا ملموس و مشهود است ،بکارگیری زنان و دختران در کارهای سخت مردانه و یا در جنگ های نابرابر اصل ماهیت زن را زیر سوال می برد.
پ ک ک و پژاک عاطفه و لطافت زنان را از بین برده و از آنان را شبیه مردان خشن و سخت دل تبدیل کرده است. و این خود زمینه ساز خودکشی زنان بحساب می آید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین