۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

خطر تروریسم متوجه کل منطقه است

  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
  • ۲۰۳ بازدید
  • ۰

مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره

به نظر می‌رسد تروریسم شامل اقدامات غیرانسانی و غیرشرعی گروه‌ها و یا افراد برای مقاصد گروهی و شخصی جهت از بین بردن دیگر افراد است.

گروهک منافقین طی سال‌های ۶۰ تا ۶۳ بیشترین ترورها و اقدامات غیرانسانی را علیه افراد بی‌گناه و شخصیت‌های جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت. روش آنها کشتن افراد به منظور ایجاد ترس در دل طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در این رابطه افراد بسیار معمولی که فقط معتقد به جمهوری اسلامی بودند نیز کشته شدند که البته دراین خصوص کشتن افراد رهگذر و بقال هم در کارنامه آنها فراوان است.

منافقین، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ابزار دست کشورهایی هستند که می‌خواهند از این طریق خودشان را به قدرت برسانند. تجربه گروهک منافقین در منطقه نشان داد گروهک‌های جدید التاسیسی که با چنین روش‌هایی اقدام می‌کنند قطعا به همین سرنوشت دچار خواهند شد ولی در هر حال آنها به عنوان ابزار دست قدرت‌های بزرگی به شمار می روند که الان در تلاشند با این ابزار اهداف خودشان را در منطقه محقق کنند اهدافی که کاملا محرز و مشخص است.

رئیس سابق دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره افزود: تجربه نشان داده است کسانی که از تروریسم حمایت می‌کنند خود گرفتار اقدامات تروریستی آنها می‌شوند که نمونه قدیمی این مساله را می‌توان در حمایت کویت و عربستان سعودی از عراق در جنگ علیه ایران دید که تروریسمی کاملا مشخص در بعد حکومتی به شمار می‌رفت و بعدها صدام کویت را اشغال و به عربستان هم موشک پرتاب کرد و نمونه جدید آن نیز موضوع ترکیه است که اکنون خود گرفتار همان گروه‌هایی شده که سال‌ها از آن حمایت می کرد.

قطعا خطر تروریسم خطری نیست که تنها متوجه یک کشور یا یک منطقه باشد. بدون شک عربستان سعودی هدف بعدی تروریست‌ها خواهد بود چرا که هدف آمریکا و فرانسه و دیگر کشورهایی که به این منطقه آمده و آتش به پا می‌کنند، تمام کشورهای اسلامی هستند. در واقع  هدف آنها جدا کردن عربستان و ترکیه از موضوع تروریسم نیست و آنها این دو کشور را از منطقه جدا نمی‌دانند.

کشورهایی همانند عراق، سوریه، لبنان و ایران که علیه تروریسم بسیج شده‌اند، می‌توانند این دایره را با در نظر گرفتن مساله همگرایی در منطقه، گسترده‌تر کنند چرا که اکنون ترکیه هم با روشی که در پیش گرفته، پذیرفته که حمایت از تروریست‌ها کاری کاملا اشتباه بوده و باید در برابر این گروه‌های تروریستی به محور مقاومت بپیوندد.

این سازمان‌ها هم‌چنین سعی می‌کنند روی خطوط قرمز این قدرت‌ها حرکت نکنند. ما در خصوص هیچ کدام از جنایات گروه‌های تروریستی مثل جنگ تحمیلی و یا اقدامات منافقین شاهد هیچ گونه اقدام عملی و به هنگامی از سوی سازمان‌های بین‌المللی نبودیم.

اکنون نیز این سازمان‌ها و رؤسای آنها چندان به وظایف خود عمل نمی‌کنند و سعی دارند بیشتر در چارچوب روابط بین حکومت‌ها و نه روابط بین ملت‌ها، مسئولیت‌شان را تعریف کنند. آنچه انتظار می‌رفت سازمان ملل در ارتباط با جنگ تحمیلی انجام دهد و نداد هم اکنون در ارتباط با یمن شاهد هستیم.

در حال حاضر داعش و برخی از گروه‌های تروریستی دیگر در مناطقی از سوریه، مشغول فروش نفت هستند. شورای امنیتی که طی سال‌های گذشته با صدور قطعنامه، مانع از خرید نفت از ایران شد قطعا خیلی راحت می تواند جلو خرید نفت از داعش و تبادلات پولی آنها را نیز بگیرد اما هیچ فعالیت جدی در این زمینه از سوی آنها مشاهده نمی‌شود چراکه این قدرت‌های صاحب نفوذ در شورای امنیت، سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی مقاصد خاصی از ترویج و تقویت تروریسم در منطقه را دنبال می‌کنند؛ لذا مسئولین سازمان‌های بین‌المللی در این چارچوب اقدام جدی انجام نمی‌دهند.

تصور آنها این بود که این گروهک جنایتکار می‌تواند باعث تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود بنابراین امکانات گسترده‌ای در اختیار آنها قرار دادند و حتی هنگامی که ایران قطعنامه ۵۹۸را قبول کرد، بسیاری از نیروهای منافقین ظرف ۴۸ ساعت خودشان را به عراق رساندند. قطعا این تحرک بدون هماهنگی نیروهای امنیتی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه که به عناصر آنها را پناه داده، نمی‌توانست اتفاق بیفتد.

تصور اشتباه آنها این بود که می‌توانند مزاحمت ایجاد کنند ولی تاریخ نشان داد که جمهوری اسلامی قوی‌تر از آن بود که چنین تهدیداتی آن را ضعیف کند و در هر حال روسیاهی حمایت از این گروه جنایتکار برای آمریکا ، فرانسه و برخی کشورهای دیگر باقی ماند.

رسانه‌های مستقل همواره در انجام رسالت‌شان تلاش کرده‌اند اما متاسفانه بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی تحت سلطه قدرت‌های بزرگ  و به ویژه صهیونیست‌ها هستند و ترویج تروریسم برای آنها حتی به صورت غیرمستقیم یک هدف است. اماین رسانه‌ها همواره سعی کرده‌اند از اروپا و آمریکا دفع شر کرده و تروریست‌هایی را که در کشورهای‌شان به دلایل مختلف به وجود آمده‌اند را به منطقه خاورمیانه صادر کرده و به زعم خودشان با یک تیر دو نشان بزنند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دومین کنگره بین‌المللی ۱۷۰۰۰ شهید ترور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین