۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خشونت بر زنان در سازمان تروریستی “پ ک ک” ،”پژاک”

  • ۵ آذر ۱۳۹۶
  • ۸۵۶ بازدید
  • ۰

علی رغم  تشکیل مجلس زنان و جامعه آزاد کردستان از سوی احزاب و گرو های کُردی همچنان خشونت علیه زنان در کردستان روز به روز افزایش می یابد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : گروهک ها و احزاب  کُردی  با شعارهای تساوی حقوق زن و مرد و یا فمنیست زنان جایگاه ویژه ای برای زن تعریف کرده اند ولی همچنان آمار خشونت بر علیه زنان ادعای آنان در تناقض است.

تشکیل  انجمن ها و کانون های مربوط به زنان از جمله اقداماتی حمایتی احزاب و گروه های کُردی محسوب می گردد ، ولی کماگان فرهنگ ازش گذاری به جایگاه زن در جامعه ای کردستان توجه نمی شود.

پ ک ک و پژاک از مدعیان حقوق زن در جامعه ، در کوه ها و دره های قندیل فاحشه خانه های به پا کرده اند و خشونت بر علیه زنان را به نقطه اوج رسانده اند.

تجاوز جنسی در مقرهای گروهک های تروریستی نظیر پژاک و پ ک ک و خودکشی زنان ماهیت زن ستیزی فرقه را هویدا ساخته است. گروهک های تروریستی پ ک ک و پژاک بمنظور جلوگیری از تخریب و جایگاه گروهک در اذهان عمومی خبرهای مربوط به این خوزه را کتمان  و مانع از انتشار چنین اخباری می شوند.

پ ک ک و پژاک علی رغم امتناء از انتشار خبرهای مربوط به خشونت بر علیه زنان در مقرهای گروهک  در مقابل خبرهای مربوط به قتل و خشونت علیه زنان  در اقلیم کردستان عراق در رسانه ها و فضای مجازی جولان می دهد، اختلافات دیرینه بارزانی ها و پ ک ک برای رسیدن به حاکمیت بر کردستان از عوامل مهم بر افشای گرهای این  دو حزب کردستیز بر علیه همدیگر محسوب می شود.

بر اساس گزارش  وب سایت فرات نیوزاز ارکان رسانه ی ترویست ها  به نقل از روژنیوز  از سال ۲۰۰۸ الی ماه هشتم میلادی امسال, خشونت علیه زنان سیر صعودی دارد.

در سال ۲۰۰۸ در شهر هولیر ۵۲ زن کشته و ۱۶۳ زن خودسوزی کرده‌اند. همچنین ۱۲۰۱ مورد شکایت رسمی در مدیریت منع خشونت در خانواده‌ها, صورت گرفته است, اما امسال هیچ موردی در زمینه‌های تجاوز جنسی و شکنجه بخاطر بی‌توجهی‌ها ثبت نشده است.

در سال ۲۰۰۸ در استان دهوک ۲۳ مورد قتل زنان و ۵۸ مورد خودسوزی و ۳۶۶ مورد شکایت ثبت شده است.

در سال ۲۰۰۹ در استان هولیر ۳۷ مورد قتل, ۱۵۱ مورد خودسوزی و ۱۱۰۸ مورد شکایت ثبت شده, اما نسبت به سال ۲۰۰۸ شکنجه و تجاوز جنسی افزایش یافته است, طوری که در عرض یک سال ۲۴۹ مورد شکنجه و ۴۶ مورد تجاوز جنسی روی داده است.

در استان دهوک در سال ۲۰۰۹ خشونت افزایش یافت,ولی در سال قبل از آن هیچ مورد تجاوز جنسی مشاهده نشده است, اما در سال ۲۰۰۹ در دهوک ۱۳ مورد ثبت شده و غیر از ۱۹ مورد قتل و ۷۵ مورد خودسوزی, ۴۸۶ مورد شکایت هم ثبت شده است.

در سال ۲۰۰۹ خشونت علیه زنان در سلیمانی و گرمیان افزایش یافته بود که طی آن ۲۹ مورد قتل, ۱۸۸ مورد خودسوزی , ۱۱۵۸ مورد شکایت و ۶۹ مورد تجاوز جنسی ثبت شده است.

منبع نامبرده در گزارش خود آورده که آمار مربوط به سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ بدست نیامده است.

در سال ۲۰۱۲ آمار خشونت علیه زنان افزایش نشان داده است. در استان هولیر ۲۲ مورد قتل, ۹ مورد خودکشی , ۱۱۴ مورد سوزاندن از سوی دیگران, ۴۵ مورد خودسوزی, ۱۱۲ مورد شکنجه, ۲۲ مورد تجاوز جنسی و ۱۲۱۳ مورد شکایت رسمی ثبت شده است.

در همان سال در دهوک هم آمارها افزایش خشونت علیه زنان را نشان می‌دهد که بنا به آن ۹ مورد قتل, ۱۰ مورد خودکشی, ۳۵ مورد سوزاندن بدست دیگران, ۲۵ خورد خودسوزی, ۳۱ مورد تجاوز جنسی و ۷۰۱ مورد شکایت ثبت شده است.

در سال ۲۰۱۲ در سلیمانی ۱۰ مورد قتل, ۱۵ مورد خودکشی , ۷۶ مورد سوزاندن بدست دیگران, ۳۰ مورد خودسوزی, ۴۴۴ مورد شکنجه, ۱۰۸ مورد تجاوز جنسی و ۱۲۴۱ مورد شکایت ثبت شده است.

اما در منطقه گرمیان شکنجه زنان افزایش نشان داده و تنها در آن سال ۱۳۵ مورد شکنجه, ۱۰ مورد خودکشی, ۳۳ مورد خودسوزی و ۹ مورد تجاوز جنسی ثبت شده است.

روژنیوز افزوده که مدیریت مرکز مبارزه با خشونت علیه زنان آمار کامل سال ۲۰۱۳ را منتشر نکرده و از آمار چند ما آن سال صرف‌نظر کرده است. اما آمار واقعی سال ۲۰۱۳ بصورت ذیل است:

در سال ۲۰۱۳ در هولیر ۲۸ مورد قتل, ۱۵ مورد خودکشی, ۱۰۰ مورد سوزاندن بدست دیگران, ۴۶ مورد خودسوزی, ۸ مورد تجاوز جنسی و ۱۵۴۸ مورد شکایت ثبت شده است.

در دهوک ۱۱ مورد قتل, ۷ مورد خودکشی, ۲۵ مورد سوزاندن بدست دیگران, ۳۳ مورد خودسوزی , ۱۲۲۵ مورد شکایت و ۲۸ مورد تجاوز جنسی ثبت شده است.

در استان سلیمانی در همان سال ۷۳ مورد خشونت جنسی, ۴ مورد قتل, ۸ مورد خودکشی, ۵۷ مورد سوزاندن بدست دیگران , ۲۱ مورد خودسوزی و ۱۱۰۷ مورد شکایت ثبت شده است.

در سال ۲۰۱۳در منطقه گریمیان ۱۱ مورد قتل, ۳۲ مورد سوزاندن بدست دیگران, ۷ مورد خشونت جنسی و ۵۰۶ مورد شکایت ثبت شده است.

آمار خشونت‌ علیه زنان در سال ۲۰۱۳ در منطقه راپرین هم چنین است: ۲۲ مورد خشونت جنسی, ۲۹ مورد سوزاندن بدست دیگران و۲ مورد قتل ثبت شده است.

در سال ۲۰۱۴ در هولیر ۳۵ مورد قتل, ۲۲ مورد تجاوز جنسی و ۱۱۳ مورد خودسوزی ثبت شده است.

در همان سال در استان سلیمانی ۸۷ مورد مزاحمت خیابانی ثبت شده است.

همچنین در سال جاری, ۲۰۱۵, هیچگونه آمار مربوط به خشونت علیه زنان منتشر نشده است. اما روژنیوز آمار چند ماه امسال , تا ماه ۸ میلادی در هولیر, سلیمانی و دهوک را منتشر کرد. بنا به این آمار ۸۸ مورد قتل, ۲۳۵ مورد خودسوزی  و ۹۰ مورد خشونت جنسی علیه زنان, ثبت شده است.

این درحالی است که در کردستان ایران مردان  فهیم و با غیرت کُرد با الگو برداری از آموزه های دینی و اعتقادی  و با اعتباردهی به جایگاه زن ارزش و  مقام والای زنان  در اجتماع را نهادینه کرده اند. مشارکت زنان در عرصه سیاسی ،فرهنگی ،علمی نمونه های از ترقی زنان در جمهوری اسلامی ایران است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *