۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • حزب طرفدار کردها خواستار حل و فصل دموکراتیک جنگ ترکیه و پ.ک.ک شد

حزب طرفدار کردها خواستار حل و فصل دموکراتیک جنگ ترکیه و پ.ک.ک شد

  • ۴ دی ۱۴۰۲
  • ۸۹ بازدید
  • ۰

در بحبوحه درگیری‌های مرگبار بین نیروهای ترکیه و پ‌ک‌ک، یک حزب طرفدار کردها در ترکیه گفت که برای پایان دادن به درگیری‌های چند دهه به راه‌حلی دموکراتیک نیاز است.

به گزارش انجمن بی تاوان، گروه پارلمانی حزب برابری و دموکراسی خلق ها روز یکشنبه در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از “تلفات سنگین جانی” در چند روز گذشته، خواستار راه حلی “دموکراتیک و مسالمت آمیز” شد.

این یک آخر هفته خشونت آمیز بود که با کشتن ۱۲ سرباز ترک توسط پ.ک.ک در یک بازه ۲۴ ساعته در منطقه کردستان آغاز شد. ترکیه روز شنبه حملات هوایی تلافی جویانه ای را به ۲۹ نقطه در عراق و شمال شرق سوریه انجام داد و «غارها، پناهگاه ها، تأسیسات نفتی و انبارها» را که در آن جنگجویان پ.ک.ک حضور داشتند، هدف قرار داد. این سازمان ادعا کرد که ۳۰ جنگجوی پ‌ک‌ک را «خنثی‌سازی» کرده است، اما نیروهای کرد می‌گویند آنکارا در حال افزایش تلفات آن‌ها است.

گروه پارلمانی دموکراسی اعلام کرد که قرار است گام‌های لازم را برای حل دموکراتیک و مسالمت‌آمیز مسئله کردستان در عرصه سیاسی دموکراتیک بردارند.

این حزب طرفدار کردها از احزاب حاکم و اپوزیسیون در آنکارا خواست تا از زبان “محکوم کردن، فحش دادن یا توهین” خودداری کنند و از آنها خواست بپذیرند که مسئله کردها مشکل همه است.

در این بیانیه آمده است: «ما یک بار دیگر پیشنهاد می کنیم که هر گونه بحث در مورد مقررات قانون اساسی و قانونی که می تواند برای حل دموکراتیک و مسالمت آمیز مسئله کردها با عزم زیاد صورت گیرد، انجام شود».

کشته شدن ۱۲ سرباز ترک خشم مردم ترکیه و سیاستمداران را برانگیخت. چهار حزب در پارلمان، از هر دو اردوگاه حاکم و مخالف، بیانیه مشترکی را در محکومیت حملات پ‌ک‌ک به نیروهای ترکیه امضا کردند.

بزرگترین حزب مخالف ترکیه، حزب جمهوری خواه خلق (CHP) با انتشار بیانیه ای حملات پ.ک.ک را محکوم کرد و خواستار تشکیل جلسه پارلمان پشت درهای بسته و احضار وزیر دفاع یاشار گولر به پارلمان شد.

اومیت اوزداغ، رهبر حزب افراطی ناسیونالیست پیروزی افراطی، واکنش های خشمگینانه را بالا برد و خواستار عدم تعامل با DEM شد و مدعی شد که حزب طرفدار کردها “توسعه یک گروه تروریستی” است و هدف آن ایجاد تفرقه است. ترکیه به «مناطق ترکی و کردی» تبدیل می شود که ایجاد یک کشور کردستان واحد را تسهیل می کند.

اوزداغ در پاسخ به ویدئویی از رئیس مشترک حزب DEM گفت: «رفتار با این تشکیلات سیاسی-تروریستی به عنوان یک حزب سیاسی، درگیر شدن در انواع روابط سیاسی، احوالپرسی و دست دادن، مبارزه با تروریسم در میدان را تضعیف می کند.

میدان اصلی جنگ در این درگیری از مرزهای ترکیه خارج شده و به منطقه عراق منتقل شده است، جایی که هم پ‌ک‌ک و هم نیروهای ترکیه اخیراً حملات خود را بر دیگری افزایش داده‌اند. ترکیه همچنین اغلب نیروهای کرد را در شمال شرق سوریه که به گفته آن شاخه های پ.ک.ک هستند، هدف قرار می دهد. غیرنظامیان اغلب در تیراندازی متقابل گرفتار می شوند.

انتظار نمی رود که خشونت ها به زودی کاهش یابد زیرا پارلمان ترکیه در ماه اکتبر طرح ریاست جمهوری را تصویب کرد که به سربازان اجازه می دهد تا دو سال دیگر عملیات نظامی در داخل عراق و سوریه انجام دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین