۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • حزب بارزانی:ترکیه خواستار تروریست خواندن پ.ک.ک همانند گروهک منافقین است

حزب بارزانی:ترکیه خواستار تروریست خواندن پ.ک.ک همانند گروهک منافقین است

  • ۶ شهریور ۱۴۰۲
  • ۱۱۸ بازدید
  • ۰

یکی از اعضای حزب دموکرات کردستان عراق تصریح کرد که وزیرامور خارجه ترکیه در سفر اخیر خود به بغداد و اربیل در ازای تأمین حقآبه عراق و از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از طریق بندر «جیهان» شروطی را مطرح کرده است.

به گزارش انجمن بی تاوان، «وفاء محمد کریم» عضو حزب دموکرات کردستان در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: «هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در سفر اخیر خود به عراق از مقامات این کشور خواسته که گروهکارگران کردستان (پ.ک.ک) را «سازمان تروریستی» معرفی و با عناصر آن همچون “مجاهدین خلق” (گروهک منافقین) – از گروههای تروریستی مخالف نظام ایران که مورد حمایت رژیم صدام بود- برخورد کنند.

او افزود: ترکیه همچنین لغو جریمه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری دیوان داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی پاریس(ICC) را به عنوان شرط از سرگیری صادرات نفت عراق از بندر جیهان و افزایش حقآبه این کشور عنوان کرده است.

وفاء محمد کریم گفت: ترکیه خواستار حسن نیت عراق شده و به طور موقت حقآبه عراق را افزایش خواهد داد تا ببیند که این شروط تا چه حد عملی می‌شود، این در حالی است که تواق‌نامه کامل در سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور ترکیه به عراق امضا خواهد شد.

پیشتر گزارش های مطبوعاتی حاکی از آن بود که بغداد و آنکارا در سفر اخیر هاکان فیدان به عراق به توافقات نهایی نرسیدند و سفر اردوغان به عراق نیز منوط به پاسخ بغداد است که آنکارا همچنان منتظر آن است.

ازسرگیری صادرت نفت منطقه کردستان عراق از بندر «جیهان» در حالی اخیراً مطرح شده که کشور ترکیه تلاش می‌کند از این طریق امتیازاتی را کسب کند که از جمله این امتیازات لغو شکایتی است که علیه ترکیه در دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در پاریس ارائه شده و طرف ترک به پرداخت ۱٫۵ میلیارد دلار جریمه محکوم شده است.

ترکیه همچنین، برخی شروط سیاسی را برای افزایش حقآبه عراق و ازسرگیری صادرت نفت منطقه کردستان عراق از بندر جیهان در نظر گرفته که از جمله این شروط همکاری در پرونده امنیتی و پذیرش نفوذ نظامی و سیاسی این کشور در داخل عراق است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین