۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • جوانان اقلیم کردستان عراق برای عملیات انتحاری به مناطق کُردنشین سوریه می‌آیند

جوانان اقلیم کردستان عراق برای عملیات انتحاری به مناطق کُردنشین سوریه می‌آیند

  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۳
  • ۴۰۰ بازدید
  • ۰

کُردهای سوریه نیاز به کمک و حمایت دارند و نه تنها از نظر مالی و انسانی بلکه از حیث سیاسی و دیپلماتیک هم نیاز به کمک و حمایت داریم و انتظار داریم همه ی احزاب و همه ی برادران به ما کمک کنند اما متاسفانه در حال حاضر حزب دموکرات کردستان عراق نه تنها از ما حمایت نمی کند بلکه ضدّ ما عمل می کنند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : طی روزهای اخیر، یک بار دیگر تنش و اختلاف سیاسی بین حزب اتحاد دموکراتیک کُردهای سوریه و حزب دموکرات کردستان عراق (به رهبری مسعود بارزانی) بالا گرفته است. بارزانی در مصاحبه با اسکای نیوز عربی، حزب اتحاد دموکراتیک را به همدستی با رژیم بشار اسد متهم کرده و اعلام کرد که این حزب به ضرب و زور سلاح و نیروهای نظامی خود، سه ساختار خودگردان در مناطق کُردنشین سوریه به وجود آورده است. صالح مسلم در سلیمانیه و در گفتگوی کوتاه با «چترپرس» از حزب دموکرات کردستان عراق انتقاد کرد.
چترپرس: در حال حاضر اوضاع در مناطق کُردشین سوریه چگونه است؟
صالح مسلم: واقعیت این است که کُردهای سوریه یک خلق زحمتکش و فعال هستند، مدافعین کُرد همچنان در حال دفاع از مناطق خود هستند و به خوبی توانستند به همه ی حملات و تهدیدات پاسخ دهند. آنان خاک خود را با خون شهیدان حفظ کرده اند و در شرایط دشواری قرار دارند. مناطق کُردنشین سوریه تحت محاصره است اما مقاومت خلق همچنان ادامه دارد.
چترپرس: از چند روز پیش حفر یک خندق طولانی در مرز اقلیم کردستان عراق و مناطق کُردنشین سوریه در جریان است. مواضع شما در خصوص این اقدام چیست؟
صالح مسلم: این اقدام از دید ما مردود است و باید در جایی دیگر خندق حفر می شد. نباید بین غرب و جنوب کردستان، خندق مرزی حفر شود. چنین چیزی در راستای تامین منافع کُردها نیست. این اقدامات فقط به نفع دشمنان است و ما نیز امیدواریم بالاخره به این اقدام غلط پایان بدهند.
چترپرس: این خندق از جانب کدام قدرت سیاسی حفر می شود؟ حزب دموکرات کردستان اعلام کرده که حفر خندق یک تدبیر دفاعی امنیتی است که از سوی حکومت اقلیم اتخاذ شده و ربطی به این حزب ندارد.
صالح مسلم: به هر حال این اقدام غلط است. آن چه که ما می بینیم این است که پرچم حزب دموکرات کردستان عراق در آن مناطق برافراشته شده است. حتی در مرز سمالکا نیز پرچم این حزب برافراشته شده و آنها می خواهند عملا نشان دهند که تمام این اقدامات از سوی خود این حزب صورت گرفته است.
چترپرس: حزب دموکرات کردستان عراق در روز سیزدهم آوریل بیانیه ای داده و اعلام کرده که حزب شما یعنی حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) به عاملی برای تهدید امنیت اقلیم کردستان عراق تبدیل شده است. ارزیابی شما از این پیام چیست؟
صالح مسلم: ما برای خلق جنوب کردستان (اقلیم کردستان عراق) احترام قائل هستیم اما این ادعا صحت ندارد و ما تاکنون در این منطقه نه دخالتی در امور مختلف کرده ایم و نه تهدیدی علیه امنیت این منطقه هستیم. البته عکس این موضوع صحت دارد و اغلب آن افرادی که در قامیشلو، ترب سپی و مناطق دیگر ما عملیات انتحاری انجام می دهند، همان جوانانی هستند که از اقلیم کردستان عراق وارد مناطق ما می شوند. آنان به راحتی حزب ما را متهم می کنند و من در پاسخ فقط می توانم بگویم که یک مدرک نشان بدهید که مؤید تهدیدات امنیتی ما علیه شما باشد.
چترپرس: موضع نهایی شما در خصوص خندق مرزی چیست؟
صالح مسلم: یک اقدام غلط است و باید هر چه سریع تر متوقف شود.
چترپرس: شما از چند روز پیش تاکنون در اقلیم کردستان عراق به سر می برید. اینجا چه می کنید؟ با چه افراد و گروه هایی دیدار کرده اید؟
صالح مسلم: این جا سرزمین ماست و هر وقت بخواهیم و لازم بدانیم به این جا می آییم. هدف ما دیدار با برخی از گروه ها بود. از این گذشته بخشی از رفقا و کادرهای ما در این جا مشغول فعالیت هستند و ارتباط با مناطق کُردنشین سوریه را از این جا هدایت می کنند ما با آنها نیز دیدار کردیم و یک تحلیل کلی از روند مبارزه و فعالیت های حزبی و تشکیلاتی خود ارائه دادیم و این یک روند کاملا طبیعی و عادی است.
چترپرس: آیا سیاست هایی که در این منطقه علیه مناطق کُردنشین سوریه اجرا می شوند، سیاست های حکومت اقلیم و کلّ اقلیم است یا این سیاست ها صرفا مربوط به ً خط مشی حزب دموکرات کردستان عراق است؟
صالح مسلم: واقعیت این است که حزب دموکرات کردستان عراق پیشگام این سیاست ها است و تاکنون چندین بار احزاب دیگر بیانیه داده و اعلام کرده اند که در این سیاست ها سهیم نیستند و نقشی ندارند.
سخنگوی وزارت پیشمرگ هم اعلام کرد که حفر خندق ربطی به این وزارت خانه ندارد. در واقع همه ی این اقدامات ناشی از پافشاری های حزب دموکرات کردستان عراق است و خود ما هم بسیار متعجب هستیم که چرا این حزب چنین خطی را در پیش گرفته و چرا علیه کُردهای سوریه اقدام می کند. کُردهای سوریه نیاز به کمک و حمایت دارند و نه تنها از نظر مالی و انسانی بلکه از حیث سیاسی و دیپلماتیک هم نیاز به کمک و حمایت داریم و انتظار داریم همه ی احزاب و همه ی برادران به ما کمک کنند اما متاسفانه در حال حاضر حزب دموکرات کردستان عراق نه تنها از ما حمایت نمی کند بلکه ضدّ ما عمل می کند و با کُردهای سوریه همراه و همدرد نیست. ما امیدواریم این رویکرد، بر روی خلق کُرد این منطقه تاثیر نگذارد. این سیاست ها بسیار غلط هستند و امیدواریم هر چه زودتر از این مسیر بازگردند.
چترپرس: چه درخواستی از مردم اقلیم کردستان عراق دارید؟
صالح مسلم: خلق ما در این منطقه از همان آغاز، حامی انقلاب کُردهای سوریه بوده اند. آنها طی دو سال اخیر با تشکیل گروه ها، کمیته ها و نهادهای مدنی به ما کمک کردند و طی روزهای گذشته هم کمک های بسیاری را برای مردم ما ارسال کردند و این فقط حزب دموکرات کردستان عراق است که نمی خواهد از کُردهای سوریه حمایت کند. انتظار داریم که حمایت های مردم این منطقه ادامه داشته باشد و اگر مرتکب خطا و اشتباهی شدیم به ما تذکر بدهند تا خطاهای خود را جبران کنیم.
ما هیچ گاه به دنبال این نیستیم که برخوردها و روابط ما به سطح خصومت و دشمنی برسد. در تاریخ ما، همواره برخی جریانات به دنبال این بوده اند که کُردها را علیه همدیگر به کار بگیرند. ما امیدواریم این مقطع پشت سر گذاشته شود و در شرایط حساس تاریخی کنونی که رسالت مهمی بر گردن ماست، باید به منافع و مصالح مردم خود بیاندیشیم و بدانیم که اگر به اراده ی خلق احترام نگذاریم خلق نیز برای ما احترامی قائل نخواهد شد.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *