۹ فروردین ۱۴۰۳

جنگ بی‌امان پ. ک. ک و ارتش ترکیه در مناطق کردنشین

  • ۲ دی ۱۳۹۴
  • ۳۵۳ بازدید
  • ۰

در شرق و جنوب شرقی ترکیه جنگی میان ارتش و پ. ک. ک جریان دارد و در غرب اعتراضات ضد دولتی برپاست. منابع خبری می‌گویند برخی شهرهای کردنشین جنوب شرق ترکیه از جزیره، سیلوپی و دیاربکر عملاً به پادگان نظامی تبدیل شده‌ و شرایط جنگی در آنها برقرار است، اما این جنگ بی‌امان در سکوت رسانه‌ای جریان دارد.
ارتش ترکیه نبرد با پ. ک. ک را تأیید و اعلام کرده که در یک هفته اخیر ۱۲۸ عضو یا وابسته این گروه را کشته است. این رویارویی نظامی در داخل شهرها جریان دارد و با توجه به برقراری حکومت نظامی زندگی و معیشت مردم مختل شده است. به خاطر درگیری‌ها و حکومت نظامی حدود ۱۱۴ هزار دانش‌آموز ساکن در مناطق کردنشین ترکیه نمی‌توانند به مدرسه بروند. مدارس خالی توسط پ. ک. ک و ارتش ترکیه به عنوان پایگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی از آنها تخریب شده است. احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه پ. ک. ک را مسبب این وضعیت معرفی کرده و در جلسه شاخه جوانان حزب حاکم «عدالت و توسعه» گفته: پ. ک. ک مردم را وادار به مهاجرت می‌کند تا مناطق بدون سکنه را ایجاد کند. پ. ک. ک نیز هشدار داده اگر وضعیت در جنوب شرق ترکیه به همین منوال پیش برود به صورت رسمی وارد درگیری خواهد شد. مراد کاراییلان، عضو شورای رهبری پ. ک. ک اعلام کرد: حزب عدالت و توسعه دیگر آن حزب سابق نیست. ذهنیت این حزب به ذهنیتی فاشیستی تبدیل شده است که اراده مردم کرد را نادیده گرفته و درصدد سرکوب آنان برآمده است.
در همین حال، گروه بحران بین‌الملل ضمن متشنج خواندن اوضاع ترکیه براثر ازسرگیری درگیری‌ها میان دولت ترکیه و پ. ک. ک خواستار اقدام دولت برای رعایت حقوق کردها از جمله مسأله زبان مادری و تمرکززدایی و همچنین خودداری پ. ک. ک از اعلام خودمختاری در مناطق کردنشین شد. همزمان با بحران نظامی در جنوب شرق ترکیه اعتراض‌های متعددی در سایر مناطق از جمله استانبول در غرب کشور برپا شده است. در تظاهراتی که در میدان تقسیم استانبول علیه عملیات نظامی و اعلام مقررات منع آمد و شد در جنوب شرق این کشور به اجرا درآمده است پلیس ترکیه در تلاش برای متفرق کردن معترضان، از گاز اشک‌آور استفاده کرد و چند نفر مصدوم شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان این اعتراض‌ها پلیس دو معترض را دستگیر کرد.
اردوغان آماده آشتی با مصر
در پی تیرگی روابط میان آنکارا و قاهره، منابع ترکیه‌ای از درخواست اردوغان برای میانجیگری عربستان میان کشورش با مصر خبر دادند. خبرگزاری «ترک پرس» به نقل از رئیس مؤسسه پژوهش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ترکیه و از چهره‌های دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گزارش داد که اردوغان از ملک سلمان، پادشاه عربستان خواسته تا برای برقراری آشتی میان قاهره و آنکارا وارد عمل شود. روابط میان قاهره و آنکارا به دنبال انتقاد ترکیه از مصر در پی برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر در سال ۲۰۱۳ تیره شد. آنکارا از مرسی و اخوان‌المسلمین حمایت می‌کند. در حالی که روابط ترکیه با همسایگان متشنج شده است آنکارا سعی کرده علاوه بر مصر روابطش را با اسرائیل هم ترمیم کند.
منبع:ایران

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *