۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جنجال سفر آسان تروریستها از اروپا به سوریه

  • ۱۹ دی ۱۳۹۴
  • ۳۱۶ بازدید
  • ۰

سفر پنج تروریست انگلیسی به مناطق تحت کنترل تروریستها در سوریه باعث مطرح شدن اعتراضهای بسیاری درباره غفلت و سهل انگاری نیروهای امنیتی انگلیس شده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه انگلیسی “ایندیپندنت” درگزارشی به قلم ” کاهال میلمو” نوشت ۵ تروریست انگلیسی با نقض مقررات امنیتی به گروه تروریستی داعش ملحق شده اند.
این روزنامه افزود ” به اسنادی دست یافته است که نشان می دهد برخی از عناصر تندرو در انگلیس در بیست ماه گذشته موفق شده اند با وجود اینکه نامشان در فهرست افراد ممنوع الخروج بود و یا با وجود اینکه با قید وثیقه از زندان آزاد شده اند، از کشور خارج شوند”.
میلمو درگزارش خود می افزاید که دست کم پنج نفر از افراد گروهی که وابسته به ” جان جهادی” هستند، درماه های گذشته و با وجود محدودیت های اعمال شده علیه آنان از جمله قید شدن نامشان در فهرست افراد ممنوع السفر و با اینکه برخی از آنان گذرنامه های خود را به مسئولان تحویل داده بودند، کشور را ترک کرده اند.
به نوشته ایندیپندنت، دست کم سه نفر از این پنج تروریست درحملات جنگنده ها به مواضع تروریست ها در سوریه و پاکستان کشته شدند.
میلمو نوشت که فشارها بر دولت انگلیس برای تشدید نظارت بر کسانی که شک و تردیدهایی درباره تصمیم آنان برای سفر به سوریه وجود دارد، افزایش یافته است و تشدید این نظارت ها به دنبال سفر فردی به نام ” سیدا هارثا ضاهر” بود که به اسلام گرویده بود و مقابل چشمان نیروهای امنیتی به سوریه سفر کرده و به داعش پیوست.
میلمو افزود: ضاهر با وجود اینکه کمی پیش از آن و با قید وثیقه درارتباط با تحقیقات در ارتباط با اتهامات وارده به او مبنی بر دست داشتن درطرح حملات تروریستی آزاد شده بود، توانست به سوریه سفر کند.
وی افزود ضاهر که پدر چهار فرزند است، توانست چند ساعت پس از تحویل گذرنامه اش به پلیس انگلیس درسپتامبر ۲۰۱۴ توسط یک اتوبوس به پاریس سفر کند.
میلمو گفت که پلیس اسکاتلند یارد یک ماه پس از خروج ضاهر از کشور نمی دانست که وی کجاست، و بعداً مشخص شد که وی که اکنون به ” ابورمیسه ” معروف است و نمی دانست مسئولان انگلیسی او را ” جان جهادی جدید ” می نامند، به سوریه رفته است.
این تروریست در ویدئویی که داعش چند روز پیش از اعدام پنج نفر منتشر کرد حضور دارد، داعش این پنج نفر را جاسوس های انگلیسی دانسته و از لهجه ” جان” مشخص است که وی انگلیسی است.
“اندی برنام” وزیر امور داخلی دولت سایه در انگلیس گفت، فرار مظنون اصلی به سوریه پس از آزادی مشروط او به قید وثیقه، به معنای شکست نظام این کشور است.
برنام افزود: سیدارتا دهر، درحالیکه قبلا به دلیل جرم های تروریستی بازداشت شده بود، فرصت فرار پیدا کرد.
این تروریست انگلیسی درحالی توانست خودش را به سوریه برساند که وی هنگام آزادی به قید وثیقه به دلیل ممنوع الخروج بودن مجبور بود گذرنامه خود را تحویل دهد، این موضوع نهادهای امنیتی انگلیسی را با انتقادها و سؤالات بسیاری مواجه کرده است.
داعش ساخته و پرداخته سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی و اسرائیلی است و تفکرات آن برخاسته از وهابیت است؛ “ابوبکر بغدادی” سرکرده اصلی گروه تروریستی داعش در دوران حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، در زندان بوکا در اختیار آمریکایی ها بود. با ایجاد این گروه شمار قابل توجهی از افراطی‌ها از کشورهای مختلف حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، در سایه سکوت مقامات آن کشورها و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غربی و همپیمانان آنها در منطقه به راحتی توانستند به این گروه تروریستی ملحق شوند. اما اکنون بازگشت این تروریستها به یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای غربی تبدیل شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین