۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • جمیل بایک: ترکیه هیچ گاه به اصول آتش بس پایبند نبود/ تامین شرایط آزاد و برابر برای اوجالان شرط ادامه روند مذاکرات است

جمیل بایک: ترکیه هیچ گاه به اصول آتش بس پایبند نبود/ تامین شرایط آزاد و برابر برای اوجالان شرط ادامه روند مذاکرات است

  • ۲۹ تیر ۱۳۹۴
  • ۳۷۶ بازدید
  • ۰

ترکیه هیچ موقع به اصول آتش بس پایبند نبوده است. از اولین روز تصمیم دو طرف مبنی بر عدم درگیری نیت خود برای ساخت قرارگاه های نظامی را نشان داده بود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری دوغان، جمیل بایک، رئیس شورای رهبری پ.ک.ک پس از بیانیه شورای رهبری پ.ک.ک در خصوص اتمام صلح میان نیروهای نظامی پ.ک.ک و ارتش ترکیه و واکنشی که این بیانیه در داخل ترکیه داشته است با روزنامه کردی Azadiya Welat در این خصوص مصاحبه کرده و به ارزیابی این بیانیه پرداخت.
وی در سخنان خود تاکید کرد: ترکیه هیچ موقع به اصول آتش بس پایبند نبوده است. از اولین روز تصمیم دو طرف مبنی بر عدم درگیری نیت خود برای ساخت قرارگاه های نظامی را نشان داده بود. در ۲٫۵ سال تمام حرکت های آزادی کرد علی رغم عدم رعایت اصول آتش بس توسط ارتش ترکیه با حفظ خونسردی خود صبر کردند. برای حل و فصل مسئله کردها یک فرصت برای دولت ترکیه باز شده بود. ولی حکومت ترکیه با رهبری حزب عدالت و توسعه از این فرصت استفاده نکرد. فردی که آتش بس را به وجود آورد عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک بود. اگر قرار باشد سیاست منزوی کردن وی ادامه داشته باشد و شرایط برای ایفای خود نقشش به عنوان مذاکره کننده اصلی در روند مذاکرات صلح مهیا نشود در واقع آتش بسی دیگر باقی نخواهد ماند.
بایک با تاکید صریح بر این موضوع که هیچ گونه آتش بسی باقی نمانده است افزود: اگر تا کنون جنگ جدی میان ارتش ترکیه و نیروهای نظامی پ.ک.ک رخ نداده است تنها دلیل آن احساس مسئولیت حرکت های آزادی کرد در قبال شهروندان کرد ترکیه است. در این چارچوب ما شانسی دوباره به حزب عدالت و توسعه و دولت ترکیه برای حل و فصل مسائل داده بودیم. برای آن که پیام های عبدالله اوجالان از جزیره امرالی به مذاکرات مستقیم تبدیل شود. با وجود نقض مکرر آتش بس توسط حکومت ترکیه باز حرکت های آزادی کرد اقدامی صورت ندادند.
بایک خاطرنشان کرد: حزب عدالت و توسعه با سوء استفاده از مواضع حرکت های آزادی کرد در این مدت روند مذاکرات صلح، خود را برای جنگ با پ.ک.ک آماده کرده است. ولی رهبر ما عبدالله اوجالان با فداکاری های بیشمار این روند را به تنهایی و یک تنه به پیش برده و توافق کاخ دلمه باغچه را رقم زده است. ولی متاسفانه رجب طیب اردوغان با اظهاراتی از قبیل “میز مذاکرات وجود ندارد، مذاکرات موجودیت ندارد، هیئت ناظر وجود ندارد، مسئله کردها وجود ندارد و …” بر روی تمام تلاش های صورت گرفته ابری سیاه کشانده است.
رئیس شورای رهبری پ.ک.ک گفت: تا زمانی که عبدالله اوجالان آزادی و شرایط مساعد برای مذاکرات مستقیم را به دست نیاورده است هیچ کس از روند مذاکرات صلح و آتش بس سخن نخواهد گفت. هیچ کس حق ندارد کردها را نادان فرض کند. سیاست های دولت ترکیه در خصوص عبدالله اوجالان دلیل جنگ است. اگر دولت ترکیه خواهان حل و فصل مسئله کردها است باید شرایط آزاد و برابری برای مذاکرات با اوجالان فراهم کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین