۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمیل بایک؛ آمریکا و ناتو را تهدید کرد

  • ۸ خرداد ۱۴۰۱
  • ۳۲۳ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان،‌جمیل بایک، رئیس مشترک گروه تروریستی پ.ک.ک/ک.ج.ک، برخلاف اظهارات قبلی خود، گفت: «پ‌ک‌ک برای جلوگیری از رسیدن گاز و نفت به اروپا هرگز مانعی ایجاد نکرده است، چنین سیاستی ندارد.»

جمیل بایک، یکی از بنیانگذاران پ.ک.ک، در گفتگو با تلویزیون Stêrk، ارزیابی هایی را در مورد موضوعات در دستور کار انجام داد.

بایک با بیان اینکه ترکیه بدون حمایت ناتو، آمریکا، انگلیس و آلمان نمی تواند عملیاتی را در شمال سوریهو اقلیم کردستان انجام دهد، گفت: او نمی خواهد چیزی را از طرف کردها و کردستان وسط بگذارد. البته مردم کرد نیز با عدم پذیرش آن مخالفت می کنند.

بایک گفت: «HDP نه با دولت و نه با مخالفان طرف است.» سیاست اپوزیسیون در خدمت دولت است، این در خدمت نسل کشی کردها است. اما HDP از سیاست راه سوم پیروی می کند. HDP تحت فشار زیادی است زیرا سیاست تحمیل شده توسط AKP-MHP را نمی پذیرد. اگر HDP نباشد، اگر چریک ها نجنگند، قدرت خود را حفظ خواهند کرد. او گفت: «آنها همه چیز را به نام دموکراسی و آزادی نابود خواهند کرد.

«اوکراین در جنگ روسیه و اوکراین شکست خورد»

جمیل بایک در مورد مداخله نظامی روسیه در اوکراین گفت:

«اوکراین در جنگ روسیه و اوکراین شکست خورد. آسیب زیادی دید. روسیه نیز نتوانست به اهداف خود دست یابد. جنگ همچنان ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. این وضعیت نظام مدرنیته سرمایه داری را مجبور می کند. به همین دلیل مجبور می شوند به ترکیه بروند. ترکیه نیز می خواهد از این موضوع منتفع شود. این کشور هم با اوکراین و هم با روسیه و عمدتاً با ناتو روابط خود را حفظ می کند. چون بار دیگر دید که با این سیاست می تواند به اهدافش برسد. آنها می خواهند گاز و نفت خاورمیانه را از طریق ترکیه به اروپا جذب کنند. ترکیه نیز این را دید و می خواهد از این نیروها برای انحلال پ ک ک حمایت بگیرد. بنابراین آنها می بینند که در اینجا منافع متقابل دارند.»

پ ک ک هرگز به خاطر نفت مانع ایجاد نکرده است

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی KCK، در مصاحبه با Stêrk Tv در تاریخ ۱ مه ۲۰۲۲، گفت: “به دلیل جنگ بین روسیه و اوکراین، آنها می خواهند گاز طبیعی را که از روسیه به اروپا می رود قطع کنند و گاز بیاورند. از خاورمیانه به اروپا این خط گاز طبیعی نیز از کردستان می گذرد. هدف آنها این است که این مسیر را برای اهداف/منافع خود تحت کنترل خود درآورند، بنابراین آنها می خواهند پ ک ک را از بین ببرند. بنابراین، آنها فکر می کنند که گاز طبیعی را به راحتی به اروپا منتقل می کنند. اما آنها اشتباه محاسبه می کنند. کسانی که با پ‌ک‌ک  دشمنی دارند، نمی‌توانند درست حساب کنند، اینها محاسبات پوچ است.»

بایک در سخنرانی خود این بار استدلال کرد که اروپا و ناتو به ترکیه و اقلیم کردستان وظیفه داده اند تا “گاز و نفت خاورمیانه را از طریق مناطق خود به اروپا برسانند” و گفت: “اروپا کاملاً بر اساس منافع خود است. آنها اخلاق، وجدان، حقوق بشر، دموکراسی، آزادی ندارند. هیچ کدام از اینها وجود ندارد اروپا کاملاً بر اساس منافع مادی خود استوار است. آنها به تمام معنا از دولت ترکیه چشم پوشی می کنند تا نفت به اروپا بیاید.»

بایک گفت: اکنون پ‌ک‌ک از رسیدن گاز و نفت به اروپا جلوگیری می‌کند و تبلیغات می‌کنند که ما دنبال پ‌ک‌ک می‌رویم تا این مانع را برطرف کنیم. اینجوری میخوان همه رو گول بزنن. پ.ک.ک هرگز به دلیل گاز و نفت مانعی ایجاد نکرده است. پ ک ک چنین سیاستی ندارد. آنها از این بهانه استفاده می کنند تا جنگ تخریب و نسل کشی را که علیه پ ک ک و مردم کرد به راه انداخته اند پنهان کنند.

من به اعضای ناتو هشدار می دهم

بایک در پاسخ به سوالی در مورد عضویت سوئد و فنلاند در ناتو و نگرش ترکیه نسبت به آن گفت: «طبق قوانین ناتو، تایید هر کشور عضو الزامی است. اگر کشوری بگوید نه، پذیرفته نمی شود. فقط ترکیه قبول نمی کند، سیاه نمایی می کند. او از پ ک ک و کردها سیاه نمایی می کند. خواسته های آنها این است که فنلاند و سوئد در مقابل پ.ک.ک بایستند، به آنها در از بین بردن پ.ک.ک کمک کنند و از سیاست نسل کشی که علیه مردم کرد انجام می شود حمایت کنند. اگر اینطور باشد، می گوید تایید می کنم، اگر نه، می گوید تایید نمی کنم.»

بایک گفت: «برخی از اعضای ناتو می گویند بیایید فوراً آن را بپذیریم و درخواست دولت ترکیه را برآورده کنیم. این بسیار خطرناک است. من به آنها هشدار می دهم که با کردها و پ.ک.ک دشمنی نکنند. آنها نباید به دولت ترکیه کمک کنند. آنها نباید تسلیم باج خواهی دولت ترکیه شوند، نباید خواسته های دولت ترکیه را بپذیرند. اگر قبول کنند ضرر بزرگی متحمل خواهند شد.»

بایک ادامه داد:

سوئد و فنلاند جنبه‌های دموکراتیک دارند. دولت ترکیه می خواهد آنها را نیز از بین ببرد. یکی از اهدافش همینه چون موضوع اولوف پالم هم هست. بعد از قتل اولوف پالمه، پ ک ک را در لیست تروریستی قرار دادند. اما بعداً معلوم شد که دیگران اولوف پالمه را کشته اند. پ ک ک کاری به آن ندارد، ام آی تی در این قتل نقش دارد. اینها ظاهر شدند. در تمام این سال ها بی عدالتی بزرگی در حق پ.ک.ک و کردها صورت گرفته است. سوئد باید این تصمیم را اصلاح کند و از کردها عذرخواهی کند.»

او می خواهد مانند هاتای را ضمیمه کند.

جمیل بایک در مورد عملیات احتمالی ترکیه علیه سوریه گفت: «دولت ترکیه می‌خواهد هاتای و سایر نقاط را ضمیمه کند. او ابتدا ترک ها را در هاتای اسکان داد، سپس با اعراب آنجا کار کرد و بعد گفت: ما همه پرسی می کنیم. آنها هاتای را با رفراندوم به اصطلاح به ترکیه ضمیمه کردند. اکنون می خواهند عفرین، باب، جرابلس، سرکانیه، گریسپی را مانند هاتای ضمیمه کنند. آنها سیستم های خود را در اورفا، آنتپ و آنجا نیز راه اندازی کردند. زمانی که سلیمان سویلو به آنتپ و اورفا می‌رود، به سرزمین‌های شمال و شرق سوریه که اشغال کرده بود نیز می‌رود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین