۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • جزییاتی از نامه اوجالان به حزب صلح و دموکراسی

جزییاتی از نامه اوجالان به حزب صلح و دموکراسی

  • ۹ اسفند ۱۳۹۱
  • ۳۳۳ بازدید
  • ۰

نامه بیست صفحه ای اوجالان بعدازظهر دیروز به صلاح الدین دمیرتاش داده شد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی:به نقل از شبکه تلویزیونی NTVmsnbc چند روز پیش رسانه های ترکیه از این موضوع خبر داده بودند که عبدالله اوجالان در دیدار با هیات دوم نمایندگان کُرد ۳ نامه به آنها داده است و قرار است این نامه ها در اختیار حزب صلح و دموکراسی و شاخه های اروپا و قندیل پ.ک.ک گذاشته شود اما دیروز آلتان تان نماینده دیاربکر و یکی از اعضای هیات ملاقات کننده با اوجالان اعلام کرد که این نامه ها هنوز به آنها داده نشده و در اختیار مسئولین امنیتی ترکیه بوده و قرار است پس از اعلام نظر اردوغان، نامه ها به سیاستمداران کُرد داده شود.

بعدازظهر امروز یکی از این نامه ها که خطاب به حزب صلح و دموکراسی نوشته شده در ساختمان مرکزی این حزب در آنکارا و به صلاح الدین دمیرتاش داده شد.

نامه مزبور به خط اوجالان و در بیست صفحه پشت و رو نوشته شده است. صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی اعلام کرده که اوجالان در این نامه مفصل خواهان آن شده که حزب مزبور نظرات تکمیلی خود را در خصوص پیشنهادات وی اعلام نماید و در صورت نیاز ظرف دو هفته آینده یک بار دیگر هیات نمایندگان کُرد به دیدار وی بروند.

بر اساس آن چه که شبکه تلویزیونی NTVmsnbc در گزارش ویژه خود آورده، برخی سرفصل های نامه اوجالان از قرار زیر است:

۱- برگزاری آیین های بزگداشت فرارسیدن نورزو در شهرهای کردنشین ترکیه و به ویژه در دیاربکر، تاثیر مهمی در پیشبرد یا توقف مذاکرات جاری خواهد داشت و اگر این مراسم بدون دردسر، درگیری و تنش برگزار شود، دولت ترکیه اعتماد و توانایی بیشتری برای ادامه مذاکرات خواهد داشت.

۲- اوجالان در نامه خود تحلیل مفصلی از معضلات کردهای ترکیه و پس زمینه های تاریخی و همچنین خطاهای ترکیه و پ.ک.ک ارائه داده است.

۳- اوجالان خواهان آن است که بر اساس ظرفیت های حقوقی و اجتماعی قانون اساسی برخی کشورهای اروپایی، موضوع ارتقای سطح اختیارات ادارات محلی همچون استانداری، فرمانداری و شهرداری ها در دستور کار دولت ترکیه قرار بگیرد و کردها در استان های خود در برخی مسائل اداری و اجرایی استنان از امکان تصمیم گیری برخوردار شوند.

۴- اوجالان پیشنهادهای مفصلی برای اصلاح و تغییر قانون اساسی ترکیه بر اساس مطالبات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کردها دارد و خواستار آن شده که در موضوع تعریف شهروندی ترکیه یک تجدیدنظر بنیادین صورت بگیرد.

۵- انتظار می رود اگر پیشنهادات اوجالان از سوی دولت و حزب صلح و دموکراسی مورد استقبال قرار بگیرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک از سوی نمایندگان دولت و حزب مزبور، در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت بگیرد.

۶- نقشه راه اوجالان دارای بخش ها و جزیییات مفصلی خواهد بود اما سرفصل های اصلی آن عبارتند از: نخست؛ آمادگی پ.ک.ک برای عقب نشینی کامل از ترکیه و حرکت کلیه نیروها به شمال عراق. دوم؛ تشکیل کمیسیون ویژه ای در مجلس ملی ترکیه برای ایجاد زیرساخت های قانونی و توافقات حقوقی و سیاسی بین دولت و کردها. سوم؛ ایجاد امکان بازگشت اعضای پ.ک.ک به خانه.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین