۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تنش در پارلمان ترکیه این بار بر سر استفاده از کلمه «کردستان»/ «کردستان» وجود ندارد

تنش در پارلمان ترکیه این بار بر سر استفاده از کلمه «کردستان»/ «کردستان» وجود ندارد

  • ۲۸ دی ۱۳۹۵
  • ۳۹۴ بازدید
  • ۰
در پی انتقاد یکی از نمایندگان HDP از کشتار غیرنظامیان در کردستان ترکیه، نمایندگان AKP و MHP به استفاده از واژه «کردستان» معترض شده و وجود منطقه ای به نام کردستان را در ترکیه انکار کردند.
به گزارش انجمن بی تاوان  به نقل از روزنامه جمهوریت، در پی درگیری های اخیر در پارلمان ترکیه در اثنای رسیدگی به اصول قانون اساسی جدید این کشور میان نمایندگان حزب عدالت و توسعه و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه این بار تنش ها بر سر استفاده از کلمه «کردستان» توسط نماینده حزب دموکراتیک خلق ها بالا گرفت.
بعد از آنکه سیبل یغیت آلپ، نماینده دیاربکر در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق ها عملیات های نیروهای امنیتی ترکیه در جنوب شرق ترکیه را «قتل عام شهروندان» در «کردستان» معرفی کرد نمایندگان حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی ترکیه واکنش تندی به استفاده از کلمه کردستان نشان دادند که این موضوع باعث درگیری هایی میان نمایندگان شد.
در واکنش به این سخنان، مهمت موش، رئیس فراکسیون حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور گفت: صحبت از کشتار شهروندان توسط حکومت به نوعی حمایت از پ.ک.ک است. قتل عام شهروندان عادی را پ.ک.ک انجام می دهد. منظورتان از «کردستان» کجاست؟ مگر در ترکیه کردستانی وجود دارد؟
روحی ارسوی، نماینده حزب حرکت ملی ترکیه نیز در واکنش به این اظهارات نماینده حزب دموکراتیک خلق ها گفت: دولت ترکیه در حال مبارزه با گروه های تروریستی است، قاتل نشان دادن دولت توسط نمایندگان به هیچ عنوان مورد قبول نیست. استفاد از کلمه «کردستان» را به هیچ عنوان قبول نمی کنیم.
در پی این سخنان احمد ییلدیریم، نماینده حزب دموکراتیک خلق ها نیز به دفاع از اظهاراتی سیبل یغیت آلپ، پرداخته و تصریح کرد: بنده در این خصوص مطالعات عمیق جغرافیایی داشتم. بنده به عنوان یک آکادمیست سخن می گویم و با این مسئله نیز کار ندارم که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه چند سال پیش از کلمه کردستان برای مناطق کردنشین ترکیه استفاده کرده بود. با تکیه بر علم جغرافیایی سخن می گویم. اسم مناطق جغرافیایی می تواند به عنوان رسمی مورد تایید قرار نگرفته باشد اما یک واقعیت گریز ناپذیر است. منطقه ای به اسم تراکیا به عنوان رسمی در هیچ جایی ثبت نشده است ولی یک رئالیته و واقعیت در این خصوص وجود دارد. استفاده از کلمه کردستان نیز در همین راستا است و استفاده از آن به هیچ عنوان به معنی تجزیه طلبی نیست.
در مقابل این اظهارات، ناجی بوستانچی، رئیس فراکسیون حزب عدالت و توسعه با انکار وجود منطقه ای تحت عنوان کردستان گفت: در جمهوری ترکیه کردها و ترک ها وجود دارند ولی کردستان وجود ندارد. زمانی که به این منطقه کردستان بگویید به ترک ها و کردها هم بی احترامی کرده اید.
یوسف حلاج اوغلو نماینده حزب حرکت ملی ترکیه نیز با انتقاد از کلمه کردستان عنوان کرد: استفاده از کلمه کردستان برای مناطق کردنشین ترکیه یک اصطلاح «من درآوردی» است.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین