۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه برای پ.ک.ک سلاح و مهمات ارسال کند

ترکیه برای پ.ک.ک سلاح و مهمات ارسال کند

  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
  • ۳۱۹ بازدید
  • ۰

پیشنهاد رهبر حزب اتحاد دموکراتیک توجه همه ی رسانه های ترکیه را به سوی خود جلب کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از شبکه ی تلویزیونی CNNturk پیشنهاد صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب اتحاد دموکراتیک (HDP) در مورد شیوه های مقابله با داعش توجه همه ی رسانه های ترکیه را به سوی خود جلب کرد.
دمیرتاش در جمع خبرنگاران در شهر کردنشین دیاربکر اعلام کرد:«در شرایط کنونی در عراق و سوریه، گرهی که به بهترین شیوه ی ممکن در برابر داعش می جنگد، پ.ک.ک است. نیروهای پ.ک.ک این واقعیت را اثبات کرده اند که یک نیروی جدی و سازمان یافته هستند و در میدان جنگ با داعش از جان خود مایه می گذارند. به همین خاطر من پیشنهاد می کنم که دولت ترکیه در کوتاه ترین زمان ممکن، برای پ.ک.ک سلاح و مهمات ارسال کند و اجازه دهد که این نیرو، با توان و آمادگی و تجهیزات بیشتری با داعش بجنگد. ممکن است این پیشنهاد من در ظاهر، عجیب و غیرقبال قبول به نظر برسد اما تحلیل شرایط عینی و واقعیت های ملموس منطقه، نشان می دهد که این راهکار، می تواند منجر به استقرار امنیت در منطقه شود».
پیشنهاد دمیرتاش در شبکه های تلویزیونی و پایگاه های خبری اینترنتی ترکیه بازتاب گسترده ای پیدا کرد و هر کدام از احزاب ترکیه، واکنش های متفاوتی به این پیشنهاد نشان دادند. بشیر آتالای که پیش تر مسئول اصلی پرونده ی مذاکره با پ.ک.ک بود و هم اکنون به عنوان سخنگوی حزب عدالت و توسعه فعالیت می کند، در مورد مواضع حزب خود درباره ی پیشنهاد دمیرتاش گفت:«بالاخره این هم پیشنهاد جناب دمیرتاش است و من نمی خواهم در این مورد توضیحات مفصلی ارائه دهم. آن چه که برای ما مهم است، این است که هر چه زودتر نقشه ی راه برای ادامه ی مذاکرات ترسیم شود و محتوای آن را با افکار عمومی ترکیه در میان بگذاریم».
هالوک کوچ معاون رهبر حزب جمهوری خلق نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد:«این پیشنهاد جناب دمیرتاش دور از واقعیت است و ترکیه باید تمام توان خود را بر روی مبارزه با ترور متمرکز کند».
اما پروفسور حلاجی اوغلو از سران حزب راست افراطی حرکت ملی در یک کنفرانس مطبوعاتی دیگر در حالی که به شدت برآشفته شده بود، اعلام کرد:«این نهایت بی شرمی است. در حالی که دولت وانمود می کند که می خواهد در روند مذاکرات، تروریست ها را وادار به ترک سلاح کند، تجزیه طلب ها از ما سلاح می خواهند. چنین چیزی غیرقابل قبول است».
این اظهارات در حالی بیان شده که برخی رسانه های معتبر ترکیه از این موضوع خبر داده اند که عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک در آخرین دیدار خود با هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی میت ترکیه اعلام کرده که لازم است عملیات خلع سلاح شاخه ی نظامی پ.ک.ک به خاطر جنگ با داعش فعلا متوقف شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین