۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تخمین ۴ شرکت بزرگ نظر سنجی ترکیه؛ HDP برنده اصلی بیانیه مشترک دولت و کردهای ترکیه است

تخمین ۴ شرکت بزرگ نظر سنجی ترکیه؛ HDP برنده اصلی بیانیه مشترک دولت و کردهای ترکیه است

  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۳
  • ۲۷۳ بازدید
  • ۰

شرکت های بزرگ نظرسنجی در ترکیه معتقدند که بیانیه مشترک دولت و حزب دموکراتیک خلق ها در مورد مذاکرات صلح، باعث ریزش آرای حزب جمهوری خواه خلق و افزایش حامیان حزب دموکراتیک خلق ها می شود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از Haber7، بر اساس تحلیل ۴ شرکت بزرگ نظرسنجی انتخابات در ترکیه، بیانیه مشترک هیئت حزب دموکراتیک خلق ها وهیئت حکومتی در چارچوب روند مذاکرات نتایج انتخابات را دستخوش تغییر خواهد کرد. بر اساس این دیدگاه، از آنجایی که ۷۵ درصد مردم ترکیه از روند مذاکرات حمایت می کنند، این بیانیه پتانسیل آن را دارد که انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه را با تغییراتی روبه رو کند.
شرکت نظرسنجی A&G
این شرکت معتقد است بخش بسیار وسیعی از جامعه ترکیه از روند مذاکرات حمایت می کنند. از آنجایی که طرفداران حزب حرکت ملی مخالف روند مذاکرات هستند، بیانیه اخیر در این بخش از جمعیت تاثیری نخواهد داشت. اما در این وضعیت، حزب جمهوری خواه خلق در شرایط بحرانی قرار خواهد گرفت. بیشتر طرفداران این حزب به خصوص علوی ها و چپگراها از این روند حمایت می کنند. با قرائت بیانیه مشترک، احتمال تمایل چپگراها و علوی ها به حزب دموکراتیک خلق ها محتمل به نظر می رسد.
شرکت نظرسنجی GENAR
این شرکت اعلام کرده است: بیانیه اخیر روند مذاکرات به صورت کلی به نفع حزب دموکراتیک خلق ها و حزب عدالت و توسعه و به ضرر حزب حرکت ملی و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه خواهد بود. نظرسنجی ای که توسط این شرکت صورت گرفته است، تمایل طرفداران حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به سمت حزب دموکراتیک خلق ها را نشان می دهد. این گرایش رقم قابل ملاحظه ۱٫۵ تا ۲ درصد از کل رای های حزب جمهوری خواه خلق ترکیه را شامل می شود.
شرکت نظرسنجی ANDY-AR
شرکت نظرسنجی فوق معتقد است: ملت ترکیه برای اولین بار شاهد اقدامات قاطعانه در روند مذاکرات بوده اند. از آغاز روند مذاکرات حزب عدالت و توسعه نقش اول در این روند را بازی کرده است، حزب دموکراتیک خلق ها نیز به بازیگر مهم در این روند تبدیل شده است. بیانیه اخیر بیشتر از همه به نفع حزب عدالت و توسعه و حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات ۳ ماه دیگر خواهد بود. بیشتر از تمام احزاب سیاسی، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از شرایط کنونی آسیب خواهد دید. این حزب نه توانسته است آلترناتیوی قوی در خصوص حل و فصل مسئله کردها مطرح کند و نه رفتار قاطعانه ای از خود به نمایش گذاشته است. به همین دلیل در انتخابات پیش رو شاهد تمایل طرفداران این حزب به حزب دموکراتیک خلق ها خواهیم بود.
شرکت نظرسنجی ANAR
این شرکت تاکید می کند که ۷۵ درصد از ملت ترکیه از روند مذاکرات حمایت می کنند. مردم ترکیه خواهان صلح دائمی هستند. پیام صلح برای حزب دموکراتیک خلق ها از هر چیز دیگر مفید تر است. در این مرحله حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با یک وضعیت بحرانی روبه رو است. اگر از روند مذاکرات حمایت کند؛ ملی گراهای این حزب به سمت حزب حرکت ملی تمایل پیدا خواهند کرد. اگر حمایت نکند چپگراها به سمت حزب دموکراتیک خلق ها متمایل خواهند شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *