۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تخلیه ۱۱۸ روستای استان اربیل به دلیل حضور نیروهای پ.ک.ک و بمباران های ترکیه

تخلیه ۱۱۸ روستای استان اربیل به دلیل حضور نیروهای پ.ک.ک و بمباران های ترکیه

  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
  • ۳۷۴ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، شبکه تلویزیونی روداو در گزارشی اشاره کرده که درگیری های میان نظامیان ترکیه و نیروهای پ.ک.ک در اقلیم کردستان و بمباران های ترکیه علیه مناطق مسکونی اقلیم، در سه ماهه اخیر شدت گرفته و درگیری و حملات روی داده اخیر در منطقه برادوست از توابع استان اربیل، طی ۲۸ سال گذشته بی سابقه بوده است.

بر اساس این گزارش طی سه ماه گذشته کمتر روزی بوده که منطقه برادوست شاهد حملات هوایی و توپخانه ای ترکیه و نیز عملیات نیروهای پ.ک.ک، علیه پایگاه های نظامی ترکیه نبوده باشد و این تنش ها به صورت بی وقفه ادامه داشته است.

این تنش ها موجب آسیب های شدید به صنعت کشاوزری و دامداری این منطقه و پوشش گیاهی آن شده و بخش وسیعی از پوشش گیاهی مورد نیاز برای دامداری و کشاورزی در آتش سوخته و آتش سوزی های پی در پی، مانع از فعالیت زنبور داری که از مشاغل اصلی و مهم منطقه به شمار می آید، شده است.

احسان چلبی بخش دار منطقه سیدکان از توابع برادوست نیز به روداو گفت که درگیری ها و تنش روزانه میان پ.ک.ک، و ترکیه موجب ناامنی در منطقه شده و زندگی روزمره و فعالیت های ساکنین منطقه در این شرایط مختل شده و به مردم این منطقه هشدار داده شده که به مناطق مرزی نزدیک نشوند؛ چرا که همیشه درگیری های نظامی در این مناطق وجود دارد.

وسعت منطقه برادوست در استان اربیل اقلیم کردستان به ۱ هزار و ۶۱۷ کیلومتر مربع می رسد و ۹۲ کیلومتر مرز مشترک با ایران و ترکیه دارد و در شرایط عادی در این فصل از سال بیش از ۳ هزار خانواده دامدار و کشاورز اقلیم در این منطقه به فعالیت مشغول بوده و ۱۵۰ هزار راس دام و ۱۰ هزار کلونی زنبور در آن پرورش داده می شود، اما در بهار جاری تشدید درگیری و تنش در منطقه مانع از این فعالیت ها شده و بسیاری از روستاییان اقدام به فروش دام ها و تخلیه روستاها کرده اند.

طبق این گزارش از مجموع ۲۶۴ روستای این منطقه تاکنون ۱۱۸ روستا به دلیل بمباران و ناامنی تخلیه شده و زیان و خسارت مادی بمباران و درگیری به این مناطق نیز نیم میلیون دلار تخمین زده شده است.

سال گذشته نیز دست کم ۴ تن از کاسبکاران محلی در این بمباران ها جان خود را از دست داده و ۵ تن دیگر مجروح شدند و روند تخلیه روستاها ادامه دارد.

ارتش ترکیه این حملات را از سال های گذشته آغاز کرده و به شکل فزاینده ای این حملات را افزایش می دهد و از سوی دیگر دارای پایگاه های نظامی و اطلاعاتی بسیاری در اقلیم است و از جمله نظامیان این کشور در دو سال گذشته ضمن پیشروی به عمق ۳۰ کیلومتری خاک اقلیم، اقدام به ایجاد دست کم ۱۰ مقر و پایگاه نظامی کرده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *