۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • فرهنگستان
  • >
  • تحلیل حقوقی و جرم شناختی نقش زنان در گروهک های تروریستی(۳)

تحلیل حقوقی و جرم شناختی نقش زنان در گروهک های تروریستی(۳)

  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • ۹۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: لنین در کتاب خود با عنوان دولت و انقلاب پس از بررسی راههای مختلف نابودی دستگاه دولت در نظام سرمایه داری نتیجه می گیرد که بهترین شیوه در هم شکستن سلطه دولتهای سرمایه داری، استفاده از ابزارهای نظامی و راه های تروریستی میباشد. بدین منظور او پیشنهاد میکند که باید یک حزب مخفی از انقلابیون پیشرو و حرفه ای تشکیل یابد که هدف آن حمله نظامی به پرسنل سیاسی و دستگاه های دولتی باشد.

در واقع لنین را میتوان بنیانگذار تروریسم بین المللی جدید دانست. بعدها تحت تأثیر اندیشه های او، گروه های چریکی و شبه نظامی خلقی زیادی پیدا شدند که در برخی از کشورها نظیر کوبا، تحت رهبری اشخاصی چون فیدل کاسترو» و «ارنستو چه گوارا این گروه ها توانستند حکومت را ساقط کرده و خود جانشین آن شدند. از دیگر گروه هایی که برای رسیدن به اهداف خود از شیوه های ترور و کشتار مخالفین استفاده می کردند می توان گروه های آنارشیستی را نام برد. در بررسی انقلاب فرانسه، از مه ۱۷۹۳ تا ژوئیه ۱۷۹۴ میلادی را دوره حکومت ترور میخوانند؛ زیرا در این دوره هزاران تن را با گیوتین گردن زدند.

متاسفانه پدیده تروریسم در جهان در حال گسترش است. این پدیده مخصوصا از آغاز ربع آخر قرن بیستم میلادی شدیدا فراگیر شده است.بر اساس آمارهای وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در فاصله سال های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲ میلادی تقریبا هشت هزار اقدام تروریستی انجام گرفته است. نرخ سالانه وقوع اقدامات تروریستی بین ششصد تا پانصد و هشتاد در نوسان بوده که حدودا به رقم دو عملیات در هر روز می رسد. این اقدامات عمدتا در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپای غربی متمرکز بوده است. آمار دیگر حاکی است که از زمان حمله به سفارت ایالات متحده آمریکا در بیروت در آوریل سال ۱۹۸۳ میلادی، حدودا یکصد و هشتاد و هشت حمله تروریستی صرفا انتحاری جداگانه در سراسر جهان، در لبنان اسرائیل سریلانکا هندوستان پاکستان ،افغانستان ،یمن ترکیه روسیه و ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاده است. علاوه بر این امروزه خطر استفاده از تسلیحات مرگبار جدید مثل بمب اتمی، تسلیحات شیمیایی بیولوژیکی و… بشر را به وحشت انداخته است.

 

ادامه دارد…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *